1820l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • djenan
    Användare
    • juli 2006
    • 78

    1820l

    Hej...
    Ska sätta igång mitt lilla kar....
    Det är 280x100x60 och har ett litet problem...
    På själva bänken ligger det en träskiva och frigolit på skivan,och så burken...men det jag är rädd för (förstås) är att hela kalaset kan gå sönder eftersom jag inte mätt med vattenpasset.
    Så,hur stor är risken att det hela brakar sönder iom att trycket inte blir jämtfördelat?
    mvh djenan
  • Limmet
    Användare
    • januari 2009
    • 51

    #2
    Rent spontant så skulle jag ALDRIG sätta upp ett så stort kar utan rigorösa mätningar för att få karet i lod.

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #3
      Låter inte så jätte seriöst genomtänkt.. Varför inte låna ett långt pass av nån? Sen lägger du i mellan vad som behövs mellan bänk o skiva.
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • djenan
        Användare
        • juli 2006
        • 78

        #4
        hehe förväntade mig såna reaktioner

        Frågan är vem ska jag låna ett så långt vattenpass? Har tänkt och köpa ett sådant men det kostar ju en slant så jag prioriterade dem andra akvarierna som jag har istället.
        Men är nu SUGEN på att få det igång och orkar inte vänta med att mäta...ska åka till sylvanbygg och fråga om man kan hyra av dem.

        Kommentar

        • djenan
          Användare
          • juli 2006
          • 78

          #5
          "Sen lägger du i mellan vad som behövs mellan bänk o skiva."[/QUOTE]


          Vad menar du med att sätta det som behövs mellan skiva och bänken?Där ska väl inget vara????
          Mellan akvariet och bänken har jag frigolitskivor på 3cm.

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #6
            Svårt att fatta hur det ser ut, kan du inte ta ett kort?
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              #7
              Du kan ju sätta skims mellan bänk och golvet på de ställen det är snett.
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • djenan
                Användare
                • juli 2006
                • 78

                #8
                nej tyvärr,foto kan jag inte ta för att jag inte har nån kamera för tillfället.
                Det finns 18 st. ställbara ben så jag behöver inte lägga nåt under benen.
                Men,ska försöka ta ett foto med mobilen och skicka sedan.
                Nu ska jag raka vägen till byggvaruhuset och hämta deras största vattenpass
                mvh djenan

                Kommentar

                • Byttorp
                  Användare
                  • november 2003
                  • 1585

                  #9
                  Ursprungligen postat av djenan
                  nej tyvärr,foto kan jag inte ta för att jag inte har nån kamera för tillfället.
                  Det finns 18 st. ställbara ben så jag behöver inte lägga nåt under benen.
                  Men,ska försöka ta ett foto med mobilen och skicka sedan.
                  Nu ska jag raka vägen till byggvaruhuset och hämta deras största vattenpass
                  mvh djenan
                  Detta bör du kunna låna av vilken byggare som helst, hade du bott i borås så kunde du låna mitt . Men med det här måttet är det nog viktigt att det står rakt precis som alla tidigare har skrivit.

                  du har 49 olika byggare i huskvarna...
                  Uppgifter om Bygg, Huskvarna i Huskvarna. Se telefonnummer, adress, hemsida, öppettider mm. Gratis årsredovisning.
                  Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                  Ordförande GCG

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • juni 2005
                    • 1103

                    #10
                    Ursprungligen postat av djenan
                    nej tyvärr,foto kan jag inte ta för att jag inte har nån kamera för tillfället.
                    Det finns 18 st. ställbara ben så jag behöver inte lägga nåt under benen.
                    Men,ska försöka ta ett foto med mobilen och skicka sedan.
                    Nu ska jag raka vägen till byggvaruhuset och hämta deras största vattenpass
                    mvh djenan
                    Eftersom det var så stort kar trodde jag du hade svetsade stålställningar. Är det justerbara fötter är det ju en annan sak.
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Du får ett naturligt pass om du fyller i 1cm vatten i karet. Då är det himla lätt att mäta dig till om karet står ivåg eller ej.

                      Det viktigaste innan du ställer på karet är att ställningen är plan, det kollar du med en lång rätskiva. Tänk på att bänken absolut inte får bukta uppåt på mitten utan ska vara lägst just där.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • djenan
                        Användare
                        • juli 2006
                        • 78

                        #12
                        Ursprungligen postat av LN
                        Du får ett naturligt pass om du fyller i 1cm vatten i karet. Då är det himla lätt att mäta dig till om karet står ivåg eller ej.

                        Det viktigaste innan du ställer på karet är att ställningen är plan, det kollar du med en lång rätskiva. Tänk på att bänken absolut inte får bukta uppåt på mitten utan ska vara lägst just där.

                        tack Byttorp

                        Problemet är att karet väger 330kg tomt och är redan på ställningen
                        Borde ha gjort så som du säger från början...hade varit lättare och sätta ställningen ivåg först och sedan läga på burken..men,men....
                        Kommer kanske repa parketten undet fötterna nu när jag skruvar dem hit och dit så jag räknar med att jag sover på balkongen ikväll pga av en ilsken fru

                        Har nu hämtat vattenpasset och ska se vad jag kan åstadkomma...återkommer med bilder när allt är i gång och jag har kameran.

                        Vad kan ni rekomendera för cirkulation pump till denna?
                        mvh djenan

                        Kommentar

                        • djenan
                          Användare
                          • juli 2006
                          • 78

                          #13
                          [QUOTE=LN;764660
                          Det viktigaste innan du ställer på karet är att ställningen är plan, det kollar du med en lång rätskiva. Tänk på att bänken absolut inte får bukta uppåt på mitten utan ska vara lägst just där.[/QUOTE]

                          Menar du att att jag ska låta vara bennen i mitten lite "lösare" så att det sviktar lite när jag fyller på med vatten.
                          Eller har jag missuppfattat det hela?

                          Kommentar

                          • HåE
                            Användare
                            • september 2007
                            • 1525

                            #14
                            Ett annat billigt sätt att mäta om bänken eller akvariumet står i våg är att låta en genomskinlig slang hänga ner efter sidorna och fylla den med vatten till lämplig nivå. Fäst ändarna av slangen med ståltråd i bänken eller i toppen av akvariet. Funkar det för snickare så funkar det för akvarister.
                            När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...