Filtrering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Engstad
    Användare
    • februari 2003
    • 48

    Filtrering

    Finns det någon som har erfarenhet av att ympa bakteriekultur från ett akvarium där filtreringen fungerar till ett nystartat akvarium?
    Hur gör man?

    Är det nån som har provat tex. Sera nitrivec? Vad har ni för tankar om det i så fall?

    Tacksam för tips!

    Mikael Engstad
  • Kjell K
    Användare
    • april 2002
    • 128

    #2
    Det är en myckt bra idé att ympa nya akvarier med material från ett fungerande. Jag sätter inte direkt upp nya akvarier varje dag, men när jag gör det så plockar jag alltid in en bakteriekultur från ett annat akvarium.

    Det är hur enkelt som helst att ympa in en bra bakteriekultur om man har ett fungerade akvarium att tillgå. Ta bara sand och/eller sten och/eller vatten från det akvarium som är igång och lägg i den nya burken när du startar (ju mer desto bättre). Det allra bästa är att få med filtermaterial genom att flytta över ett fungerande filter. Detta brukar vara lite svårt att få till av praktiska skäl, man köper ju filter efter akvariestorlek etc, men råkar det funka för dig så är det att rekommendera.

    Om du inte har ett akvarium i närheten, utan får kånka med dig ympningsmaterial från någon kompis, så skall du satsa på grus i första hand. Det finns mer bakterier på grusets ytan än fria i vattnet. Material från ett fungerande filter är naturligtvis ännu bättre, men så långt kanske inte givmildheten sträcker sig :-)

    För att undgå att bakterierna dör skall du behandla ympningsmaterialet som du skulle ha behandlat levande fisk (inga våldsamma temperaturskiften, låt inte vattnet bli stående för länge etc.)

    Jag har aldrig behövt använda bakteriekulturer på burk och överlåter därför till andra att ha åsikter om hur bra det funkar. Ympning från fungernade akvarier funkar dock alldeldes utmärkt och är gratis.

    Kommentar

    • Kjell K
      Användare
      • april 2002
      • 128

      #3
      Det är en myckt bra idé att ympa nya akvarier med material från ett fungerande. Jag sätter inte direkt upp nya akvarier varje dag, men när jag gör det så plockar jag alltid in en bakteriekultur från ett annat akvarium.

      Det är hur enkelt som helst att ympa in en bra bakteriekultur om man har ett fungerade akvarium att tillgå. Ta bara sand och/eller sten och/eller vatten från det akvarium som är igång och lägg i den nya burken när du startar (ju mer desto bättre). Det allra bästa är att få med filtermaterial genom att flytta över ett fungerande filter. Detta brukar vara lite svårt att få till av praktiska skäl, man köper ju filter efter akvariestorlek etc, men råkar det funka för dig så är det att rekommendera.

      Om du inte har ett akvarium i närheten, utan får kånka med dig ympningsmaterial från någon kompis, så skall du satsa på grus i första hand. Det finns mer bakterier på grusets ytan än fria i vattnet. Material från ett fungerande filter är naturligtvis ännu bättre, men så långt kanske inte givmildheten sträcker sig :-)

      För att undgå att bakterierna dör skall du behandla ympningsmaterialet som du skulle ha behandlat levande fisk (inga våldsamma temperaturskiften, låt inte vattnet bli stående för länge etc.)

      Jag har aldrig behövt använda bakteriekulturer på burk och överlåter därför till andra att ha åsikter om hur bra det funkar. Ympning från fungernade akvarier funkar dock alldeldes utmärkt och är gratis.

      Kommentar

      • Engstad
        Användare
        • februari 2003
        • 48

        #4
        Tack för ditt svar Kjell!

        Jag har ett stort akvarium som fungerar utan problem.
        Tänker starta ett par mindre odlingsakvarium. Filtreingen i dessa tänkte jag lösa med vanliga powerhead och blåfiltermatta.
        Det bästa kanske vore att stoppa ner filtren i det stora och köra dom i där någon vecka eller så, och sen flytta över dom till dom små tillsammans med en del vatten.
        Tror du det räcker med en vecka?

        Idén med att flytta sanden låter ju väldigt bra men jag tänkte köra dom små utan sand...men det är kanske dumt?
        För även om man inte har bottenfilter så får man väll nedbrytningsbakterier i sanden?
        I så fall ökar ju den totala "filtervolymen" rätt avsevärt med ett lager sand i karet?

        Vänliga Hälsningar
        Mikael

        Kommentar

        • Kjell K
          Användare
          • april 2002
          • 128

          #5
          Det låter som en bra idé att få igång filtren genom att köra dem en vecka i ett fungerande akvarium. Inte för att jag testat, men det borde funka bra.

          Sand eller inte sand i odlingsakvarium är en närmast religiös fråga och jag har inget slutligt svar :-). Det är lätt att hålla rent utan sand och många odlare kör därför utan. Det funkar säkert bra för dig också. Å andra sidan ser det lite tråkigt ut. Om fisken bryr sig eller ej har jag ingen aning om.

          Kommentar

          Arbetssätt...