Akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johje

    Akvarium

    Halloj!
    Jag har precis renoverat mitt kök och gjorde, under tiden då man höll på med reglingen, upp ett hål i väggen för att bygga in ett akvarium.
    Öppningen är ca 92cm bred, 74cm hög samt 22cm djup och jag tänkte väl att man skulle kunna hitta nåt som skulle kunna passa in på blocket.
    Vid närmare efterforskning har det emellertid visat sig att de flesta akvarium har en höjd på mellan 40-45cm och en bredd på ca 40 cm...
    Visst ska det gå ut ur väggen på ena sidan för att man ska kunna byta vatten, mata fiskarna etc. men kanske inte 18cm.
    På höjden kommer det väl oxå försvinna lite med tanke på att det skall vara nån slags ljusrampslist ovanför samt att det kanske bör stå på frigolit.
    Man vill ju naturligtvis att akvariet ska sitta som en smäck och fodra i det hela som en tavla så därför blir det nog till att bygga ett själv.
    Funderar på att leta reda på halogen spotar (?)i lämplig IP klass samt bygga akvariet 90x30x65 (med ett vattendjup på 60 cm) och ställa det på en 50mm mark isolerings skiva.
    Vad kan man tro om det?
    Kanske lite för smalt eller högt?
    10mm glas?
    Helt novis inom ämnet och tacksam för synpunkter.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Välkommen till detta formidabla forum!
    Du kommer säkerligen att få en massa svar och förslag hur du kan göra,

    Mitt förslag är att bygga själv, så får man som man vill ha det.
    Men har du inte byggd ett akvarium själv tidigare, så kanske det är bäst att låta någon som kan det, limma ihop burken åt dig.
    60 högt är nog lite för högt, då öppningen är 74cm. Du måste kunna komma ner i akvariet för att fixa till saker och ting.
    Gör en träram och kolla av höjden, så att akvariet blir varken för högt eller för lågt. 54cm kanske blir lagom högt.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    Arbetssätt...