Kolsten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jigsaw
    Användare
    • oktober 2007
    • 134

    Kolsten

    Tjena! Vet någon var man får tag i stora kolstenar? De man ser i affärerna är alldeles för små. Jag skulle vilja ha tag på några som är ca 40cm x 40cm x 40cm. Finns det någon (kolgruva)i skåne eller hur funkar det? Kommer kolstenen i affärerna från utlandet? Tack på förhand!
    CSN är en fantastisk informationskälla,bli medlem du också!
  • Foxen
    Användare
    • mars 2007
    • 34

    #2
    Dumt men ändå ett tips:
    Det finns två koksverk i Sverige, ett i Oxeölsund och ett i Luleå, där bränner man kol till koks så där lär det finnas lite olika storlekar (www.ssab.com). Dock tror jag inte det finns någon större marknad för kolsten då vi inte eldar något med det i Sverige.


    Ursprungligen postat av jigsaw
    Tjena! Vet någon var man får tag i stora kolstenar? De man ser i affärerna är alldeles för små. Jag skulle vilja ha tag på några som är ca 40cm x 40cm x 40cm. Finns det någon (kolgruva)i skåne eller hur funkar det? Kommer kolstenen i affärerna från utlandet? Tack på förhand!
    ____________________________________
    420 liter hörntank med demasoni & golden, AquaTerra Rockwall + AquaTerrra-moduler

    720 liter inbyggt i vägg med Hongi, Eureka och Borley.
    Inredning: AquaTerra Malawi Rock + AquaTerra-moduler

    Kommentar

    • tummen
      Användare
      • maj 2007
      • 20

      #3
      Ursprungligen postat av Foxen
      Dumt men ändå ett tips:
      Det finns två koksverk i Sverige, ett i Oxeölsund och ett i Luleå, där bränner man kol till koks så där lär det finnas lite olika storlekar (www.ssab.com). Dock tror jag inte det finns någon större marknad för kolsten då vi inte eldar något med det i Sverige.
      du kan inte köpa kol el koks på ssab. dom säljer inte externt allt används i egen produktion. samt dom använder inte kolsten utan slig (nedmald kol) som sintras ihoptill koks. jobbar där,

      Kommentar

      • Oden70
        Användare
        • januari 2007
        • 869

        #4
        Ursprungligen postat av jigsaw
        Tjena! Vet någon var man får tag i stora kolstenar? De man ser i affärerna är alldeles för små. Jag skulle vilja ha tag på några som är ca 40cm x 40cm x 40cm. Finns det någon (kolgruva)i skåne eller hur funkar det? Kommer kolstenen i affärerna från utlandet? Tack på förhand!
        Ta kontakt med en butik o se om dom kan beställa det, jag fick tag i större genom akvatietjänst i Malmö. Inte 40x40x40cm men den största var ca 35x20x20cm. Annars testa Håkanstorpszoo i Malmö, för hade dom lite större sten hemma..
        Petrochromis is da shit8)8)

        Kommentar

        Arbetssätt...