Furapond mot Hål i huvud sjukan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    Furapond mot Hål i huvud sjukan?

    Tror ni det skulle funka? eftersom hih antas ha med flagellater å göra så borde den medecinen fungera..
    MVH

    Kristofer
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    Inga tipps??
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Prova. Jag har aldrig lyckats få någon (positiv) effekt av medicin mot hål i huvudet. Jag kan nog säga att jag aldrig märkt någon positiv effekt av akvariemediciner överhuvudtaget.

      mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av olof
        Prova. Jag har aldrig lyckats få någon (positiv) effekt av medicin mot hål i huvudet. Jag kan nog säga att jag aldrig märkt någon positiv effekt av akvariemediciner överhuvudtaget.

        mvh

        olof
        Jag har haft extremt stor framgång med en kombination av vitaminer (Fishtamin) och Octozin (inkl. frekventa vattenbyten förstås). Man såg nästan hur det läkte ihop.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Låter bra! skall testa denna kur
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Jag har haft extremt stor framgång med en kombination av vitaminer (Fishtamin) och Octozin (inkl. frekventa vattenbyten förstås). Man såg nästan hur det läkte ihop.
            Jag har även provat denna kombination fast med aquatic natures vitaminblandning men det blev inte bättre. Jag fortsatte behandla med JBL spirohexol och då dog nästan patienten. Dock utan positivt resultat på hålen i huvudet. Efter att patienten återhämtat sig hjälpligt från behandlingen återbördade jag honom till sin partner i huvudakvariet. De lekte förstås genast och han är i toppform, undantaget då hålen i huvudet som fortfarande är kvar.

            Jag har även försökt med octozin tidigare både mot hål i huvudet och för matvägrande fiskar med trådig vit avföring utan positiva resultat.

            Antagligen är det olika bakterier som ligger bakom infektionen.

            mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              I den britiska ciklidtidskriften Cichlidae var det en artikel där någon argumenterade att det som kallas HiH är två helt skilda sjukdomar.

              Det jag hade på mina firrar (VF Aequidens av blåciklidtyp) var till att börja med väldigt aggressivt och näsborrarna var större varje dag jag kom hem från jobbet. Det angrep läpparna också. Självklart blev det ärr, men hålen täcktes av skinn så det såg inte så groteskt ut. Näsborrarna var nog 1x0,5cm när de var som störst på en firre på kanske en decimeter, och underläppen var nästan borta. Som sagt, på ett par dar såg fisken rätt OK ut och när det var helt "läkt" så så den bara lite konstig ut, men det fanns inget vitt. Det jag hade verkade inte påverka fiskens hälsa ett dugg. En annan kompis hade 100% framgång på Geophagus med samma kur (det var han som rekomenderade det) medan en annan inte hade någon som helst framgång alls på Crenicichla sp. Xingu 1. De senare vet jag hade den där långsamma smygande varianten, inte det aggressiva som jag hade och som nästan åt upp fisken framför mina ögon (riktigt äckligt var det faktiskt).
              Senast redigerad av Ola Svensson; 02 februari 2009, 22:16.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • chippog
                Användare
                • augusti 2008
                • 251

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                ...De senare vet jag hade den där långsamma smygande varianten, inte det aggressiva som jag hade....
                någon som har ett tips angående den långsama varianten?

                gå ned i antal ljustimmar?
                mata mera?
                mata mindre?
                vilken mat?
                ta ut firrar som är sjuka (mera stress då?)?
                en kan bli beroende av att sitta framför karet

                Kommentar

                • KuRtaN
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 778

                  #9
                  Jag körde med Hexa:s medicin för hål i huvudet på mina C.Spectabilis utan effekt.
                  Har ändå hört bra om denna medicin, men man vet ju aldrig.
                  Over and out // Mathias

                  Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                  Kommentar

                  • Lasse
                    NCS Medlem
                    • oktober 2009
                    • 27

                    #10
                    Om jag kommer ihåg rätt så är inte furapond en antiflagelatmedicin utan en baktriecid baserad på Nifurpirinol. Octozin är däremot en medicin mot flagelater. Min erfarenhet av dels nifupurinolbaserade mediciner och de mediciner typ octazin som finns är bra men ibland tvingas man kombinera dessa två. Nu har jag ingen erfarenhet av just HiH men jag kan tänka mig att första angerppet sker av flagelater - det är det som framtvingar hålet. efter detta angrepp kan det vara så att man får en sekundär bakteriell infektion och därför hjälper det inte med mediciner typ octozin. Iofs stoppar man nog mer flagelatangrepp men hålen går inte tillbaka pga av bakterier.

                    MVH Lasse
                    ;) Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt ;)

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      #11
                      Seras ny Flagellol o typ eSHr hexaex tycker jag funkar bra. Men sedan som Lasse skiver vägen tillbaka går genom bra foder.
                      Många i diskusvärden fixar detta genom o mata med lövmask.
                      Typ här en VF från Rio Inanu som kämpar på med en godbit.
                      Ibland är det rena lady and lufsen när två startar i vars in ända.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • olof
                        Användare
                        • april 2002
                        • 1823

                        #12
                        Jag tror att bakomliggande orsaker är enda sättet att komma till rätta med problemet. Jag höjde temperaturen i akvariet från 26 till 30 grader och alla hål läkte. Lite ärr finns kvar men det är inget man tänker på.

                        mvh

                        olof
                        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                        Kommentar

                        Arbetssätt...