Hjälp med artbestämmning!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    Hjälp med artbestämmning!

    Hej undrar vad detta är fär en Crenchichla?

    Ursäktar kvaliten på korten men hoppas ändå någon kan hjälpa mig.

    MVH // Matte
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    #2
    Glömde skriva att dom är ca 10-12cm nu & det sämsta kortet i mitten är på den större av dom.
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

    Kommentar

    • Nicke SA
      NCS Medlem
      • januari 2007
      • 290

      #3
      Hej
      Det är klurigt med crenicichla. En gissning kan vara C. sveni. http://www.geocities.com/NapaValley/5491/svenipage.html
      Om det bara var nära, kan du kolla in de övriga bilderna på sidan.
      Mvh Niklas
      Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

      Kommentar

      • KuRtaN
        Användare
        • februari 2008
        • 778

        #4
        Ursprungligen postat av Nicke SA
        Hej
        Det är klurigt med crenicichla. En gissning kan vara C. sveni. http://www.geocities.com/NapaValley/5491/svenipage.html
        Om det bara var nära, kan du kolla in de övriga bilderna på sidan.
        Mvh Niklas
        Tyckte den verkade mer lik "belly crawler"
        Over and out // Mathias

        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

        Kommentar

        • Nicke SA
          NCS Medlem
          • januari 2007
          • 290

          #5
          Jag lutar fortfarande åt sveni, dels för att den har ett band över kroppen, dels för prickarnas utformning på sidan. Belly crawler verkar ha sneda prickar på detta sätt: /////// .Dock bildas inget band av de sneda banden. Belly crawler tror jag har fått sitt namn eftersom den främst uppehåller sig liggande mot botten. Dina fiskar verkar gilla att simma i det fria. En länk till www.jjphoto.dk/fish_archive/cich5_dk.htm
          Du sitter på facit, men jag tror det jag skriver är någon slags hjälp för din fråga om identifieringen av dina vackra crenicichla.
          Mvh Niklas
          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

          Kommentar

          • KuRtaN
            Användare
            • februari 2008
            • 778

            #6
            Fast den ena av dom jag har som jag tror är en Hanne ligger i stort sett hela tiden på botten och när den rör sig kryper den typ på botten med bröstfenorna. Fast den andra som jag antar är en hona gärna simmar runt lite grann, fast även den ligger på botten ganska ofta.


            Ursprungligen postat av Nicke SA
            Jag lutar fortfarande åt sveni, dels för att den har ett band över kroppen, dels för prickarnas utformning på sidan. Belly crawler verkar ha sneda prickar på detta sätt: /////// .Dock bildas inget band av de sneda banden. Belly crawler tror jag har fått sitt namn eftersom den främst uppehåller sig liggande mot botten. Dina fiskar verkar gilla att simma i det fria. En länk till www.jjphoto.dk/fish_archive/cich5_dk.htm
            Du sitter på facit, men jag tror det jag skriver är någon slags hjälp för din fråga om identifieringen av dina vackra crenicichla.
            Mvh Niklas
            Over and out // Mathias

            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Är du säker på att det är samma art? Fisken på bilden är inte en belly crawler utan en fisk från saxatilisgruppen t ex sveni. Att en fisk liknande den du har på bilden kryper på botten antyder att det är en belly crawler.

              Sveni och belly crawler exporteras tydligen ofta tillsammans http://www.geocities.com/NapaValley/...awlerpage.html
              Latest news coverage, email, free stock quotes, live scores and video are just the beginning. Discover more every day at Yahoo!
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • KuRtaN
                Användare
                • februari 2008
                • 778

                #8
                Det är nog som du säger, det är 2 olika arter =/ Dom är köpta strax norr om gbg. Hmm då får jag söka med ljus och lykta efter Partner till någon av arterna : )
                Over and out // Mathias

                Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                Kommentar

                Arbetssätt...