Hjälp mid med Bujurquina-sällskap

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • januari 2007
    • 290

    Hjälp mid med Bujurquina-sällskap

    Hej
    BAKGRUND: Har ett bujurquina-par som i dagläget går i ett 222 tillsammans med 1+1 Tahuantinsuyoa macantzatza (inkastenfisk), samt 1+1 Steatocranus sp. square head. Det har varit ganska mycket leksprattel i karet, men inte något av paren verkar får till det riktigt. Framförallt är det mina Tahuantinsuyoa som leker, men det har även sett ut som Bujurquinorna ruvat samt tagit upp något i munnen. Bujurquina-hannen brukar störa inkastenarna och han är en rejäl bit på ca 17cm som man inte bråkar med om man typ är hälften så stor.
    "LÖSNING": Får hem ett 325 om ett par veckor som jag tänker flytta Bujurquinorna till. Tänker att de ska gå med någon annan ciklid men tror inte de får vara för lika i karaktären. Bujurquina-hannen verkar framförallt ogilla inkastenarna också befinner sig i mittendelen (eventuellt också för att båda leker på löv).
    Så nu till frågan. Vad tror ni kan gå bra ihop med mitt bujurquina-par?
    Mina funderingar: Jordätare trivs bäst i grupp. Karets storlek kanske inte räcker till en grupp jordätare?
    Aequidens, laetacara etc för lika?
    Dvärgcrenicichla Kommer äta upp eventuella yngel?
    Västafrikan ex. chromidotilapia, någon större pelvicachromis. Hur skulle det funka? Min känsla är att en bottenlevande ciklid som pelvicachromis som leker i grottor osv. inte skulle vara så tokigt.
    Annat förslag??
    Väldigt tacksam för era funderingar.
    Nästa helg startar projektet på allvar, då ska jag ut och leta inredning.

    Mvh Niklas
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • januari 2007
    • 290

    #2
    Någon som har några teorier om det jag skrivit? Ifall ni inte har erfarenhet av just Bujurquina kan man nog likna dem nån Aequidens (Blåciklid/Metae), där hannen är 16-17, honan 12-13. Kom igen nu.
    Mvh Niklas
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Hej!

      Något mer annorlunda som scalarer eller flagciklider kan vara ett alternativ. Hantelciklider ett annat. någon av de mindre geophagusarna kan funka men det är inte idealiskt... Bara några tankar.

      mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • Nicke SA
        NCS Medlem
        • januari 2007
        • 290

        #4
        Tack för tankarna. Jag lägger till dem till mina tidigare.
        Inte så tokigt ifall man skulle satsa på att köpa 4 st lite mindre storlek av någon av de sorter du nämnde och kanske få ut ett par. Gillar inte riktigt tanken på att ha två par, utan hellre mitt bujurquinapar tillsammans med en liten grupp. Detta för att fördela eventuella aggressioner (i jämförelse med mycket annat på detta forum är de dock inte särskilt aggressiva).
        Om man skaffar två av något tror jag att det blir som nu, - dvs bujurquinahannen fokuserar på att fördriva sina båda rivaler (just nu inkastenarna). Dock har jag aldrig sett skador eftersom inkastenarna är mycket kvickare. Frågan är om scalarer är kvicka nog att undvika min hanne när han vill hävda revir?
        Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Min erfarenhet av Bujurquina vittata säger att blåciklid är "klassisk" är lite för dominant. Skalar, hantel, flaggciklid och geophagus kan vara bra ideer. Men nu håller jag alltså inte med om att de ens är i närheten av "Aequidens" pulcher-komplexet eller Aequidens när det gäller aggressivitet/ dominans.

          Chromidotilapia är "knepiga" så dessa tror jag inte på (inte jätteaggressiva men rätt aggressiva trots allt men bryter ihop om de blir dominerade).

          Om dina fiskar alltså är som "Aequidens" pulcher-komplexet eller Aequidens då passar en hel del t ex eldbuk, tuppkamciklid och Geophagus från surinamensiskomplexet. Akvariet är lite litet för vissa kombinationer förstås.

          Alla ciklider förutom Satanoperca kommer att äta upp eventuella yngel.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Nicke SA
            NCS Medlem
            • januari 2007
            • 290

            #6
            Tack för svar, gav lite hintar om sällskap som verkar sämre (ex. blåciklid/chromidotilapia) samt något som kanske kan funka.
            Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

            Kommentar

            Arbetssätt...