Nattbelysningens för och nackdelar..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenkeP
    Användare
    • januari 2009
    • 61

    Nattbelysningens för och nackdelar..?

    Hej.

    Jag har lite funderingar och frågor angående nattbelysning som jag hoppas någon kan ge lite svar och synpunkter på.

    När jag släcker rampen i mitt kar, så har jag läslampan som står på bordet brevid tänd, och så fort rampen slocknar, så flockas alla fiskar utom pictusarna vid den kortsidan som är lite upplyst. Varför gör dom så?

    Är det skadligt för fiskarna med belysning "dygnet runt", även om "nattljuset" bara ger lite ljus på ungefär 1/4 av akvariet? Jag har läst diverse trådar om stressade och stirriga fiskar i konstant dygnet-runt ljus, men här finns ju möjligheten att dra sig tillbaks till en mörkare (helt svart) del av akvariet.

    Eller kan det rent av vara bra med en dämpad belysning på ena sidan, så att mindre fisk (bla. kardinaltetrorna) hinner upptäcka ev. fara (pictusarna) innan det är för sent? Nu har iofs inte pictusarna visat något intresse över huvud taget för något annat än att försöka sno varandras gömställen (finns fler gömställen än pictusar), men man vet ju aldrig.

    Har även läst att en del har "månbelysning", men släcker denna efter en timme eller två.. Men månen lyser väl hela natten? Så bara belysningen är tillräckligt svag, så borde den väl inte störa fiskarna?

    Många frågor blev det, men frågar man inte får man inte veta..

    //Henrik
  • Foxen
    Användare
    • mars 2007
    • 34

    #2
    Mina erfarenheter sträcker sig inte så långt men de kanske kan vara något att ha iallafall

    Jag hade som du, en skrivbordslampa, bredvid ett lite mindre akvarium med några honor som skulle spotta, de betedde sig inget annorlunda såvitt jag kunde se, inte deras yngel heller när de väl var ute ur mammans mun.
    I och för sig hade jag bara fiskarna med nattljus under ruvningsperioden, så det finns möjlighet att de tar stryk och blir stressade om du alltid har läslampan tänd. -Ett enkelt resonemang är ju att försöka gissa hur mycket ljus det är i sjön nere i Afrika en vanlig natt. Månen och stjärnorna i all sin glans men de kan nog inte liknas vid en 30 Wattare på en halvmeters avstånd?

    Jag vill dock påminna mig själv om begynnelsen av akvaristkarriär när jag hade några svärdbärare i ett 60-liters akvarium på skrivbordet. De hade av någon märklig anledning bara fått en skrivbordslampa som lyste från sidan av akvariet, detta resutlerade i att de började simma helt galet och vart vridna i kroppen. OBS, jag var vid tillfället i 10-årsåldern och kan inte hållas ansvarig för detta tillkortakommande längre . Har för mig att jag senare läste att de försöker anpassa sig efter solen, oavsett vad simblåsan drar dem åt för håll vilket ger lite deformationer.

    Ursprungligen postat av HenkeP
    Hej.

    Jag har lite funderingar och frågor angående nattbelysning som jag hoppas någon kan ge lite svar och synpunkter på.

    När jag släcker rampen i mitt kar, så har jag läslampan som står på bordet brevid tänd, och så fort rampen slocknar, så flockas alla fiskar utom pictusarna vid den kortsidan som är lite upplyst. Varför gör dom så?

    Är det skadligt för fiskarna med belysning "dygnet runt", även om "nattljuset" bara ger lite ljus på ungefär 1/4 av akvariet? Jag har läst diverse trådar om stressade och stirriga fiskar i konstant dygnet-runt ljus, men här finns ju möjligheten att dra sig tillbaks till en mörkare (helt svart) del av akvariet.

    Eller kan det rent av vara bra med en dämpad belysning på ena sidan, så att mindre fisk (bla. kardinaltetrorna) hinner upptäcka ev. fara (pictusarna) innan det är för sent? Nu har iofs inte pictusarna visat något intresse över huvud taget för något annat än att försöka sno varandras gömställen (finns fler gömställen än pictusar), men man vet ju aldrig.

    Har även läst att en del har "månbelysning", men släcker denna efter en timme eller två.. Men månen lyser väl hela natten? Så bara belysningen är tillräckligt svag, så borde den väl inte störa fiskarna?

    Många frågor blev det, men frågar man inte får man inte veta..

    //Henrik
    ____________________________________
    420 liter hörntank med demasoni & golden, AquaTerra Rockwall + AquaTerrra-moduler

    720 liter inbyggt i vägg med Hongi, Eureka och Borley.
    Inredning: AquaTerra Malawi Rock + AquaTerra-moduler

    Kommentar

    Arbetssätt...