intervallfilter - smart eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    intervallfilter - smart eller inte?

    I mitt 600 liters akvarium består filtreringen av ett filterfack med grov filtermatta 60X12X10 cm bakom denna sitter insuget till ett Eheim 2217 ytterfilter som pumpar runt 1000 l/h.

    Tanken var att ha en riktigt bra filtrering istället för att bara röra runt en massa i vattnet. Nu verkar det dock som om vattnet nästan är väl stillastående. Sån tur är en reservpump redan inmonterad i filterfacket som pumpar ytterligare 1000 l/h (nominellt den är av märket cristall och pumpar nog inte mer än 50-70% av vad eheimen gör).

    Istället för att köra denna pump hela tiden har jag kopplat den till en timer som gör att den kör 15 minuter per hel timme dygnet runt. Tanken är att den bara drar 1/4 så mycket ström och att vattnet i akvariet visserligen regelbundet rörs om men att det inte blir för strömt för växter och för helhetsintrycket av ett SA akvarium. Dessutom borde det vara positivt för filterverkan i filterfacket med dessa intervall med snabbare genomflöde.

    Vad tror ni? håller resonemanget eller finns det någon hake jag inte tänkt på?

    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Funkar biologin/nerbrytningen/syresättningen i akvariet med enbart Eheimpumpen så finns det ingen hake.
    Utan då låter det som en strålande ide.

    Har du däremot problem med fiskskit och växtdelar som inte snabbt vill försvinna så hade ja kört med dubbla pumpar kontinuerligt.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Mattias Nilsson
      Användare
      • april 2002
      • 467

      #3
      Risken är att pumpen inte håller så långe, de flesta pumpar klarar inte att stoppa och starta så ofta.....
      Mvh
      Mattias

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Intressant test. Ser spontant ingen hake med lösningen. Lurar dock lite på om bakteriefloran blir anpassad efter det filter som går kontinuerligt, så att det extra flödet en kvart per timme inte ger någon större effekt mer än att samla mer skit (fast det kanske räcker långt, om jag greppar det du skriver). Kör på och utvärdera i efterhand.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • olof
          Användare
          • april 2002
          • 1823

          #5
          Jag provar och ser. Iden är väl att det finns fickor i filtret där vattnet står nästan stilla med normalt vattenflöde. Tanken är att detta vatten byts regelbundet med den ökande vattenströmen.

          Troligen är det ingen höjdare för pumpen.

          mvh

          olof
          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

          Kommentar

          Arbetssätt...