gasbildning i pump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gogo
    Användare
    • februari 2008
    • 11

    gasbildning i pump?

    Har problem med att det bildas gas bubblor i pumpen som puffar ut var annan minut ungefär,det är ett eheim 2260 ytterf.Har även kollat så det inte drar tjuvluft.Vad kan det bero på?
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av gogo
    Har problem med att det bildas gas bubblor i pumpen som puffar ut var annan minut ungefär,det är ett eheim 2260 ytterf.Har även kollat så det inte drar tjuvluft.Vad kan det bero på?
    Det läcker
    du kommer att märka det om du drar ur kontakten en stund
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Karon
      Användare
      • april 2002
      • 880

      #3
      Ursprungligen postat av gogo
      Har problem med att det bildas gas bubblor i pumpen som puffar ut var annan minut ungefär,det är ett eheim 2260 ytterf.Har även kollat så det inte drar tjuvluft.Vad kan det bero på?
      Du har kollat att det inte drar tjuvluft, hur gjorde du då?
      Jag är böjd att dela cf.akvarielagret´s uppfattning, att det läcker (att det suger tjuvluft), tror dock inte att det nödvändigtvis skulle läcka ut vatten.
      En möjlig åtgärd skulle kunna vara att ersätta de där ringarna man spänner fast slangarna med och sätter dit slangklämmor istället, på sugsidan alltså.

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Om slangarna är stela
        och det inte sitter slangklämmor speciellt på insug kan det även läcka på slangarna
        även runt motorn sitter ett antal oringar
        hur gammal är pumpen o hur länge sedan byttes oringarna
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • gogo
          Användare
          • februari 2008
          • 11

          #5
          pump

          Testade med nya slangklämmor och mycket riktigt blev det tätt.tack för förslaget

          Kommentar

          • Lars Andersson
            NCS Medlem
            • oktober 2002
            • 601

            #6
            Jag bugar mig

            Följde tråden och kunde inte låta bli att med förstummad beundran följa Christers engagemang och hjälpsamhet i jakten på problemet med den "tjuvluftande" pumpen. En eloge till Christer som tydligen inte kan få nog av sitt arbete utan hjälper behövande på sin fritid, som i just detta fall dessutom var på hans födelsedag. Jag tror inte att det finns någon mer butiksarbetande zoohandlare/akvariehandlare i Sverige som sitter på kvällarna och hjälper akvarister på nätet med pumpar och andra akvarierelaterade problem. Jag tar det för troligt att Christers butik inte sålt just denna pump.
            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

            Kommentar

            Arbetssätt...