Snygga jordätare ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Snygga jordätare ?

    Jag har alltid betraktat jordätare som lite tråkigt färgade men med intressant
    beteende. Nu tror jag att jag haft fel då jag sett lite bilder på riktigt läckra
    jordätare. Så vad har ni för favoriter att rekommendera ??, snygga,tåliga
    och lagom stora.
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Jag har alltid betraktat jordätare som lite tråkigt färgade men med intressant
    beteende. Nu tror jag att jag haft fel då jag sett lite bilder på riktigt läckra
    jordätare. Så vad har ni för favoriter att rekommendera ??, snygga,tåliga
    och lagom stora.
    Kolla i artregistret.

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      Ursprungligen postat av Lundensis
      Kolla i artregistret.
      Jo men det står inga rekommendationer i artregistret, jag vill helst läsa om vad entusiastiska ägare har att säga om sina firrar.

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Jag har alltid betraktat jordätare som lite tråkigt färgade men med intressant
        beteende. Nu tror jag att jag haft fel då jag sett lite bilder på riktigt läckra
        jordätare. Så vad har ni för favoriter att rekommendera ??, snygga,tåliga
        och lagom stora.
        Acarichtys heckelii!
        De blir hyffsat rejäla men ändå inte väldigt stora.
        De gräver inte lika mycket som majoriteten av andra jordätare, rör inte växter och är kompatibla med en ganska stor variation med fisk. Blir enligt mig dessutom bara snyggare och ståtligare ju äldre de blir.

        En annan personlig favorit som jag haft "förr i tiden" är Geophagus surinamensis som är riktigt majestätiska men de blir å andra sidan rätt stora, iaf bortåt 30 cm...

        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • Crenicichla
          Användare
          • november 2006
          • 1055

          #5
          Till att börja med kan jag hålla med dig i ditt konstareande om att du haft helt fel om Jordätare
          Problemet är väll att det inte finns så många arter som blir under 20cm.

          A. Heckeli ssom A-C son skriver blir ca 20cm och är väldans snygga

          G. Tapajos Orangehead blir ca 20cm de med

          G. Taeniopareius och Grammapareius blir ca 15cm men är ovanliga i Sverige, om de ens finns här.

          G. Steindachneri är snygga och blir runt 20cm de med

          Gymnageophagus Rhabdotus och Labiatus är riktigt granna de med, men de föredrar subtropiskt klimat ca 15cm storlek på dem med.

          Sen G. Altifrons är riktigt snygga men de blir mellan 20-30cm

          Undrar du över något speciellt så är de bara att fråga på!
          MVH

          Kristofer

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #6
            Tack för svaret, ja du hade en bild i en annan tråd på Geophagus sp. Belem
            En riktigt grann firre, Hur är denna ???

            Kommentar

            • Lundensis
              Användare
              • mars 2004
              • 2262

              #7
              Ursprungligen postat av HåkanM
              Jo men det står inga rekommendationer i artregistret, jag vill helst läsa om vad entusiastiska ägare har att säga om sina firrar.
              Alla jordätare är snygga. Förutom det så är det snarare helhetsupplevelsen med ett jordätarakvarium som hägrar, dvs. stora öppna ytor med sandbotten där det simmar många individer oavsett artantal. Det lättaste är att du köper ett gäng och provar. Jag tycker jordätare gör sig bäst i större grupper.

              Kommentar

              • liv
                NCS Medlem
                • februari 2005
                • 192

                #8
                Ursprungligen postat av HåkanM
                Jo men det står inga rekommendationer i artregistret, jag vill helst läsa om vad entusiastiska ägare har att säga om sina firrar.

                Har 4 stk S.Daemon i et 530 med noen crenicicla og 4 psittacus.Jordspiserne er nå ca 5 år og er utrolig flotte.De er fisker som krever god filtrering,variert for og vannskifte 50% 1gang i uken.De tåler ikke slurv med noe av dette.Les Weidners bok South American Eartheathers.Der står det meste om en utrolig flott fiskegruppe.
                jan

                Kommentar

                • Nicke SA
                  NCS Medlem
                  • januari 2007
                  • 290

                  #9
                  guianacara geayi "oyapock"

                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  Jag har alltid betraktat jordätare som lite tråkigt färgade men med intressant
                  beteende.... Så vad har ni för favoriter att rekommendera ??, snygga,tåliga
                  och lagom stora.
                  Dessa är snygga? Snarare coola tycker jag,
                  tåliga=ja
                  lagom stora (Du kanske var ute efter något större?)= stannar vid 15 tror jag (mina är inte fullvuxna, men lekte redan vid 5 cm)
                  Men framförallt är de underhållande. De gräver ut grottor oc små hålor här o var, smågnabbas och honorna är utmärkta föräldrar.
                  mvh Niklas
                  Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                  Kommentar

                  • Crenicichla
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1055

                    #10
                    Ursprungligen postat av HåkanM
                    Tack för svaret, ja du hade en bild i en annan tråd på Geophagus sp. Belem
                    En riktigt grann firre, Hur är denna ???
                    Den är som Altifrons i allmänhet, emn något tuffare än mina andra Altifrons.
                    Det enda tråkig med den är att jag bara sett den i butik 1gång och då köpte jag de kvarvarande.
                    Sen hade jag sjukdom i karet och har nu bara en 17-20cm hane kvar.
                    Förhoppningen är att han skall korsa sig med en annan Altifrons så småningom så kanske man kan få fram lite av hans grymma färg egenskaper.
                    MVH

                    Kristofer

                    Kommentar

                    Arbetssätt...