Tips på tålig växt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    Tips på tålig växt

    Letar 1-2st storbladiga växter ska gärna vara biotopriktiga med amazonas. Helst ska de gilla svagt ljus har inget dunder ljus i det karet och så ska de klara L malar.. Detta kanske är en omöjlighet
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Crinumlök och jätteanubis.

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #3
      Det beror på hur välmatade malarna är, men svärdplantor är inte så ljusälskande så de funkar om de inte blir uppmumsade.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Ursprungligen postat av Olorin
        Det beror på hur välmatade malarna är, men svärdplantor är inte så ljusälskande så de funkar om de inte blir uppmumsade.
        Svärdsplantor är ganska känsliga, dör ganska lätt oavsett om det beror på malar eller ljus/näringsförhållanden.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Känner inte till någon växt som är biotopriktig i det sammanhanget. En del L-malar kör även ner Anubias, som torde vara det tåligaste som finns. Anubias är det enda tipset jag har att komma med enligt det du beskriver. Tåliga, kräver måttligt med ljus och de flesta fiskar lämnar dem ifred. MEN. De kommer från Afrika.

          Svärdsplantor av vilket släkte som helst brukar gå fetbort till alla L-malar, även om jag inte testat alla kombos. Dessutom gillar i princip alla svärdsplantor hyfsat med ljus eller mer.

          Månne kan du testa med någon Cryptocoryne, men de har relativt mjuka blad så L-malarna kanske klipper dem. De kräver sällan mycket ljus och kommer från Asien.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Svärdsplantor av vilket släkte som helst brukar gå fetbort till alla L-malar, även om jag inte testat alla kombos. Dessutom gillar i princip alla svärdsplantor hyfsat med ljus eller mer.
            Jag har haft svärdsplantor utan problem med Ancistrus, Otocinclus, Farlowella och den där vanliga stora plecon. Kör man växtnäring så är svärdsplantor lätta och tåliga.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Jag har haft svärdsplantor utan problem med Ancistrus, Otocinclus, Farlowella och den där vanliga stora plecon. Kör man växtnäring så är svärdsplantor lätta och tåliga.
              Exakt. Jag har svärdplantor med gödning i botten ett enda klent lysrör från Classe Olsson och en massa ancistrus. Visst äter de upp nåt blad här och där, men det kommer nya.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av Olorin
                Exakt. Jag har svärdplantor med gödning i botten ett enda klent lysrör från Classe Olsson och en massa ancistrus. Visst äter de upp nåt blad här och där, men det kommer nya.
                Exakt så har jag haft det och de har knökat hela akvariet fullt så att inget ljus kommit ner på botten och täckglaset pressats upp. Jag har endast gödslat med järn (gödning i botten, ingen koldioxid). Akvariet jag beskriver nu var på 200 liter och hade ett tre rör.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #9
                  ....fast anubias kräver ingen extra näring. Sätter man inte till näring till svärdsplantor dör de på nolltid.

                  Kommentar

                  • olof
                    Användare
                    • april 2002
                    • 1823

                    #10
                    Svärdsplantor kan vara antingen eller. tidvis har jag lyckats bra med dem utan några större ansträngningar. I andra fall har det inte funkat alls trots näringstillsatser. Jag tror att det beror mycket på vattnet från kranen. Här i Lund är det 0 näring i vattnet och utan tillsatser växer svärdplantor då inte alls.

                    mvh

                    olof
                    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lundensis
                      ....fast anubias kräver ingen extra näring. Sätter man inte till näring till svärdsplantor dör de på nolltid.
                      Men Cichlidaholic önskar att de "ska gärna vara biotopriktiga med amazonas". Annars är nog javaormbunke det självklara valet även om vissa firrar äter dem.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Cichlidaholic
                        Användare
                        • juni 2005
                        • 1103

                        #12
                        Har testat svärdsplantor för dock inte i den här burken och då dog de bort men de fick ingen näring. Det är alltså järntillskott de behöver? Får testa det då Har inte jätte många vanliga ancistrus kvar i karet utan det är mest andra L malar.. Skulle ju kunna slänga på en metalhalogen 150w och dubbla t5 rör Då borde de få ljus med.
                        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                        Min Hemsida
                        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                        På min Zoon
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av Cichlidaholic
                          Har testat svärdsplantor för dock inte i den här burken och då dog de bort men de fick ingen näring. Det är alltså järntillskott de behöver? Får testa det då Har inte jätte många vanliga ancistrus kvar i karet utan det är mest andra L malar.. Skulle ju kunna slänga på en metalhalogen 150w och dubbla t5 rör Då borde de få ljus med.
                          Var de nya bladen ljusa och förkrympta? Typisk järnbrist. Jag skulle föreslå en vanlig gödning som innehåller järn, men jag har aldrig testat med PMDD vilket säkert "alla" kommer föreslå nu.

                          Och undvik koldioxid om det är fiskarna som du tänkt att hålla i första hand och växterna är en "inredningsdetalj".
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          Arbetssätt...