Projekt 900L Rovmalawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cichlidaholic
    Användare
    • juni 2005
    • 1103

    Projekt 900L Rovmalawi

    Detta projekt är tänkt att bli så biotopriktigt likt en övergångszon det bara går , så det blir i princip bara några klippor och sedan målad bakruta. I karet kommer följande fyra arter att finnas.

    1+2 A.christyi
    2+3 D.strigatus
    1+4 N.livingstonii
    1+7 F.rostratus

    Det hela började med att jag sålde mitt fina 720L Ocean med Malawi rock bakgrunden. Var tvungen att göra det för att få den platsen för 900L karet.

    Efter att fått upp 900L karet i rummet har jag nu idag påbörjat mitt projekt.

    Började med att rengöra alla rutor ordenligt samt köra bort alla silicon rester från de moduler som tidigare suttit i karet. Burken har måtten 200x75x60 och meningen är att försöka få så mycket djupkänsla som möjligt.. Efter att flera gånger kollat i mitt gammla 720L från sidan så såg det ganska läckert ut med alla stenar som gick ut , så nu tänkte jag att så ska jag ha i 900L fast när man kollar framifrån. Jag har igår ikväll/natt hunnit med att såga sönder en AquaTerra 200x60 Malawi rock.

    Den skall även fungera som en slags filtermodul så raster är monterade i taket på grottan och så placerar jag den i hörnet på karet.

    Detta är alltså vänstra bakre hörnet där jag använt mittendelen utav bakgrunden. Framför den ligger modul 2 och bakom den en delad modul 4


    Han också med att måla bakrutan svart... I dag blir det att fortsätta med det högra bakre hörnet för att runda utav det.
    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

    Min Hemsida
    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

    På min Zoon
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    #2
    Kul har precis börjat intresserad mig för Aquaterra så det ska bli roligt med lite bilder på din bakgrund.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #3
      Och ett väldigt fint akvarium du har med
      Skall bli oerhört intressant och se hur du fixar iordning det.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • juni 2005
        • 1103

        #4
        Har ikväll/natt hunnit med att få till det mesta med modulerna , dock bara 2 limmade och klara. Skall ut i morgon och leta röd/brun sandsten vart letar man då när man bor i Östergötland? Vill gärna ha lite sten o välja med o se så det passar bra innan jag limmar modulerna.

        Har varit mycket sågande och pusslande har tyvärr inga batterier i kameran sitter på ladning så bilder kommer i morgon förhoppningsvis på lite sandsten med.

        Här är iaf en bild från högra sidan.. Bilden är riktigt dålig märkte det var fingeravtryck på linsen m.m sen dog batterierna men håll till godo

        Den sidan är synlig från rummet. De partier på modulerna som man ser in bakom kommer täckas med mattsvart dekalfilm och sedan kommer jag skära efter konturen på modulen (givetvis hamnar detta på utsidan)

        Sedan glömde jag ju en innevånare som skall bo i karet.. Min Potamonautes orbitospinus "Malawi Blue Crab" hona. Ska bli kul o se den klättra runt sedan
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        • Richardi
          Användare
          • april 2007
          • 84

          #5
          Alltid lika roligt att följa projekt här i trådarna. Ser med spänning fram mot fler bilder

          Lycka till med karet!

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #6
            Du bygger snygga akvarier Daniel!


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • Cichlidaholic
              Användare
              • juni 2005
              • 1103

              #7
              Ursprungligen postat av Mattias777
              Du bygger snygga akvarier Daniel!
              Tack Mattias

              Jag försöker ialf .. brukar ta det lugnt bara o ändra vartefter innan det är klart och så jämföra med riktiga bilder.

              Har nu vart o hämtat lite röd sandsten vägde inte så mycket heller se om det behövs mer sen. ska fixa lite hemma sen blir det o gå på bygget igen.
              4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

              Min Hemsida
              Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

              På min Zoon
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

              Kommentar

              • Cichlidaholic
                Användare
                • juni 2005
                • 1103

                #8
                Han med lite ikväll/natt med

                Har fått ihopp högra hörnet så det är klart. Monterat utblås ur Malawi Rock delen och sedan siliconat fast hela konsollen i vänstra hörnet.

                Imorgon blir det lite finputsning av siliconfogarna där och filtret ska byggas. Efter det kan jag skjuta in karet på plats och väga in det. Sedan får man väll fortsätta med sand och mindre sten.


                Här kommer ett par bilder på det färdiga hörnet , utblåset och en bild bakom. Grottan går nästan ända in i hörnet , inget slöseri på bottenyta
                4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                Min Hemsida
                Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                På min Zoon
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                Kommentar

                • maaah
                  Användare
                  • augusti 2005
                  • 89

                  #9
                  jag bara längtar tills jag får råd/tillåtelse av den som bestämmer här hemma att skaffa ett 900l kar. grymt snyggt bygge man blir ju riktigt avis....

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • juni 2005
                    • 1103

                    #10
                    Kört lite till på karet nu!!

                    Vart en modul till på på botten i det högra hörnet , sedan har jag byggt upp med lite sten som jag ska ha det från vänster sida. Dessa stenar kommer fästas på plattor så små som möjligt så de inte kommer dyka fram om nån fisk får för sig att gräva

                    Slänger även upp en helhetsbild trotts att det inte är klart på långa vägar Mer sten ska det bli.

                    Nu blir det att ordna med filtermatta och pump. Funderar om det räcker med denna pump , kört dem i 720 och de är kanon dock vill man ju ha en backup .. Har en som är modellen under denna 802 men vet inte vart jag skulle ha den då.
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • Cichlidaholic
                      Användare
                      • juni 2005
                      • 1103

                      #11
                      Filtret är nu klart gick åt 2st 50x50x10 mattor för att fylla upp

                      Har stallt in karet mot väggen o testa med lite sand 50kg bläster vart inte ens halva botten ytan , tur jag har 50kg råda med.
                      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                      Min Hemsida
                      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                      På min Zoon
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                      Kommentar

                      • Cichlidaholic
                        Användare
                        • juni 2005
                        • 1103

                        #12
                        Så har det kommit sand i hela karet
                        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                        Min Hemsida
                        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                        På min Zoon
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                        Kommentar

                        • joe
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 1451

                          #13
                          Ursprungligen postat av Cichlidaholic
                          Så har det kommit sand i hela karet
                          Det ser rät nice ut - tom såhär i tomma, om man säger. Vad är det som gör att det ska vara rovfiskar? Är de liksom häftigare? eller är det ujtmaningen att bara hålla dem? No offense, jag är bara nyfiken...tycvker själv att det bara verkar jobbigt...men det är ju jag det.

                          Karet är under alla omständigheter helt OK!!! Kör hårt!
                          MVH - joe

                          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                          Kommentar

                          • Cichlidaholic
                            Användare
                            • juni 2005
                            • 1103

                            #14
                            Ursprungligen postat av joe
                            Det ser rät nice ut - tom såhär i tomma, om man säger. Vad är det som gör att det ska vara rovfiskar? Är de liksom häftigare? eller är det ujtmaningen att bara hålla dem? No offense, jag är bara nyfiken...tycvker själv att det bara verkar jobbigt...men det är ju jag det.

                            Karet är under alla omständigheter helt OK!!! Kör hårt!

                            Tack .. Jo det blev riktigt fint.. Nej jag har testat det mesta och så fastnat just på lite större Malawi.. Det ser mäktigt ut o så är det inte så fladrigt hit o dit som Mbuna. Till detta karet har jag redan fisken går här hemma. Funderar dock på att sätta ut N.linni istället för N.livingstonii men vi får se.
                            4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                            Min Hemsida
                            Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                            På min Zoon
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                            Kommentar

                            • classe
                              NCS Medlem
                              • april 2007
                              • 1147

                              #15
                              snyggt karet av daniel där gjort fint där modulera.. kul se på den heller..
                              375 LITER Malawi arter..
                              74 Liter Malawi yngel...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...