Sällskap till Tropheus och hästnosar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik Norberg
    NCS Medlem
    • augusti 2006
    • 12

    Sällskap till Tropheus och hästnosar?

    Har i samband med flytt haft nöjet att flytta över våra 55 Tropheus Moliri tillsammans med 9 hästnosar till ett nyinköpt 1.650 liters kar. De bodde tidigare i ett 720 liters och det fungerade bra. Nu tycker jag att det finns plats till fler invånare i det stora karet. Har fått förslag på att komplettera med Frontosor, men vet ej om det är så lämpligt. Någon som har några bra förslag? Vill gärna ha fiskar som rör sig i de övre regionerna och de får (såklart) gärna vara färggranna.
  • Oden70
    Användare
    • januari 2007
    • 869

    #2
    Ursprungligen postat av Henrik Norberg
    Har i samband med flytt haft nöjet att flytta över våra 55 Tropheus Moliri tillsammans med 9 hästnosar till ett nyinköpt 1.650 liters kar. De bodde tidigare i ett 720 liters och det fungerade bra. Nu tycker jag att det finns plats till fler invånare i det stora karet. Har fått förslag på att komplettera med Frontosor, men vet ej om det är så lämpligt. Någon som har några bra förslag? Vill gärna ha fiskar som rör sig i de övre regionerna och de får (såklart) gärna vara färggranna.
    Petrochromisar, petrochromisar och åter petrochromisar
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #3
      Får hålla med där . Petrochromisar skulle vara super i det karet. sedan är det upp till dig och välja en som lämpar sig att ha i sällskap till troffar. vilka som gör det ja det vet jag inget om men det finns säkert flera andra som vet.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • Oden70
        Användare
        • januari 2007
        • 869

        #4
        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
        Får hålla med där . Petrochromisar skulle vara super i det karet. sedan är det upp till dig och välja en som lämpar sig att ha i sällskap till troffar. vilka som gör det ja det vet jag inget om men det finns säkert flera andra som vet.
        Petrochromis Ikola, Petrochromis tricolor från Chaitika, Petrochromis trevawase e bra val, men det finns dom som även håller Petrochromis Moshi yellow och Petrochromis longola "Texas red" med troffar. Kolla artregistret här på NCS där det finns fina bilder på olika Petrisar...
        men för min del hade troffarna bara blivigt en utfyllnad för grymma petrisar... Blir lyrisk på bara tanken på ett 1600 liters petris kar
        Petrochromis is da shit8)8)

        Kommentar

        • H.E.J.
          Användare
          • april 2002
          • 179

          #5
          Hej!
          Jag kan inte rek Petrochromis med Tropheus (inte vuxna varje fall).
          Hade P.Moshi yellow tillsamans med T.Bulu point i ett 960l kar och troffarna fick alldrig komma till lek + att dom blev svartare "tappade färg" tack vare P hannen var för dominant.
          4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #6
            Jag vet att många kör frontosor med troffar, och det fungerar säkert flera år om frontosorna är små vid inköpet. När de blir för stora finns dock risken att de börjar betrakta troffarna som mat, och det är enligt mig ett lite för dyrt levandefoder....

            /Jocke

            Kommentar

            • pontus
              Användare
              • oktober 2003
              • 514

              #7
              kan nog bara hålla med att dom stora pettrisarna blir lite väl tuffa, men Trewavasae och sp.Ikola tycker jag funkar fint med troffar annars funkar Cyprichromis leptosom "Jumbo" kanon bra med tropheus, många tror att den är vek vilket inte är fallet. jag har dom med Petrochromis model större och dom får sig en törn ibland , och då ska man veta att Leptosomorna väger en hundradel av vad pettrisarna.

              Mvh / Pontus
              Passenger on Planet Earth:
              Pet.macro nsumbu
              Pet.moshi ikola
              Pet.Trewavasae
              Pet.Bulu-Point "Red"
              Pet.orthognathus tricolor mvuna
              Pet.Longola
              Tr.Ilangi
              Tr.Muzi
              Tr.Katonga
              Neo.Leleupi

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                1 petrochromis per 25tropheus när det gäller dom större petrochromisarna.

                Troffarna blir psykiskt mobbade och tappar lätt livsgnistan om dom inte är i klar majoritet i ett sånt sällskap.

                Det finns säkert undantag där annan konfigurering fungerat.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Oden70
                  Användare
                  • januari 2007
                  • 869

                  #9
                  håller med deelay mindre anntal petris. hade hoppat dom stora typ moshi som H.E.J har erfarenhet av.. men dom jag namngav har jag själva haft utan problem....
                  Ta det lungt med antallet petrisar. men sen skall du ha en stor balja så testa petrisar
                  Petrochromis is da shit8)8)

                  Kommentar

                  • Henrik Norberg
                    NCS Medlem
                    • augusti 2006
                    • 12

                    #10
                    Så, nu är det löst. Blev precis som Ni tyckte: Petrochromis. Vände mig till Jörgen på Ankaret i Landskrona och han hade svar på tal. Köpte 2+4 enormt fina Petrochromis Macrognathus "Katumbi Point" F1r av honom och det fungerar fantastiskt bra. Faktiskt inte tillstymmelse till slagsmål mellan någon av arterna i karet. Att Troffarna bankar på varandra hör ju till, men med tanke på hur gott om plats det har så blir det aldrig allvarligt. Tack för alla råd, de hjälpte mig på vägen.

                    Kommentar

                    • shreek
                      Användare
                      • december 2006
                      • 367

                      #11
                      Bilder

                      kan du inte lägga in nån bild
                      Provar på saltbalja för tillfället

                      Kommentar

                      • pontus
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 514

                        #12
                        Kanon grattis, dom ska du vara rädd om, det finns nog inte mer en dom som jörgen har, att få tag i. grattis igen och håller med föregående talare lite bilder är ju aldrig fel ;D

                        MVH / Pontus
                        Passenger on Planet Earth:
                        Pet.macro nsumbu
                        Pet.moshi ikola
                        Pet.Trewavasae
                        Pet.Bulu-Point "Red"
                        Pet.orthognathus tricolor mvuna
                        Pet.Longola
                        Tr.Ilangi
                        Tr.Muzi
                        Tr.Katonga
                        Neo.Leleupi

                        Kommentar

                        Arbetssätt...