Hur tömmer ni akvariet på vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenkeP
    Användare
    • januari 2009
    • 61

    Hur tömmer ni akvariet på vatten?

    Som rubrik..
    Gäller väl i första hand er med innerfilter.
    Kör ni med hinkar eller slangar ni eller hur gör ni? Hittade en sak på jula som verkade lite spännande och inte alltför dyr.. En Borrmaskinspump, (art.nr. 238766) Verkar ju onekligen bekvämt jämfört med att slanga och riskera en kallsup om man inte är riktigt vaken..

    Eller har ni trixat ihop något själva, och i så fall hur?
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    #2
    Jag kör med slang till avloppet/ toa stolen. Sedan tar jag vatten från dusch kranen och fyller karet. Att springa med hinkar ugga nä fy vad jobbigt det låter....
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • Cichlidaholic
      Användare
      • juni 2005
      • 1103

      #3
      Kör slang med Då slangen är så lång hinner man aldrig få nån kallsup .. Ibland kör jag 2-3 Slangar för att det inte ska ta för lång tid.
      4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

      Min Hemsida
      Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

      På min Zoon
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Hävertstuket med slang,vakuumsuger sanden/gruset samtidigt med liten petflaska.
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • Mattias Nilsson
          Användare
          • april 2002
          • 467

          #5
          skaffa en lite grövre slang än "vanlig" 1/2" så går det riktigt fort, du behöver inte nån borrmaskinsmanick. Jag har 3/4" slang (tror jag det var), inte så mycket grövre än vanlig slang, men det går bra mycket fortare!
          Mvh
          Mattias

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            Jag fattar inte varför folk suger i slangen.. Har man slang å tömmer karet med tar jag förgivet att man fyller med samma slang. Varför då suga i slanen å sen börja tömma? Det är ju bara att skruva på slangen på kranen fylla på karet precis så att hela slangen e full av vatten å sen lossa den å lägga i toan så får man ju vacumsuget å karet tömmer sig utan att behöva riskara å svälja nåra klunkar

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hej!

              Hej!
              I mitt stora diskusakvarium tar jag en kaffesked och öser ur ca 200 lit per gång,skämt åsido jag tömmer först ut 3-4 hikar vatten sen slangar jag ut det som ska tömmas sen fyller jag på/Ann-Mari

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • september 2005
                • 1250

                #8
                Ursprungligen postat av Freke
                Jag fattar inte varför folk suger i slangen.. Har man slang å tömmer karet med tar jag förgivet att man fyller med samma slang. Varför då suga i slanen å sen börja tömma? Det är ju bara att skruva på slangen på kranen fylla på karet precis så att hela slangen e full av vatten å sen lossa den å lägga i toan så får man ju vacumsuget å karet tömmer sig utan att behöva riskara å svälja nåra klunkar
                Word!
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • Slagskott
                  Användare
                  • maj 2007
                  • 180

                  #9
                  Ursprungligen postat av Freke
                  Jag fattar inte varför folk suger i slangen.. Har man slang å tömmer karet med tar jag förgivet att man fyller med samma slang. Varför då suga i slanen å sen börja tömma? Det är ju bara att skruva på slangen på kranen fylla på karet precis så att hela slangen e full av vatten å sen lossa den å lägga i toan så får man ju vacumsuget å karet tömmer sig utan att behöva riskara å svälja nåra klunkar
                  Jag både tömmer och fyller samtidigt, dvs. med 2 slangar.
                  – Säger man Mark eller Marc?
                  – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                  ---
                  Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

                  Kommentar

                  • Barracudan
                    Användare
                    • april 2005
                    • 453

                    #10
                    Min slang är typ 6 cm i diameter. Tömmer ca 600 liter vatten på 15 min. Duschen hinner inte svälja vattnet, så jag tömmer det i toastolen.
                    Frontosamarkus

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av Freke
                      Jag fattar inte varför folk suger i slangen.. Har man slang å tömmer karet med tar jag förgivet att man fyller med samma slang. Varför då suga i slanen å sen börja tömma? Det är ju bara att skruva på slangen på kranen fylla på karet precis så att hela slangen e full av vatten å sen lossa den å lägga i toan så får man ju vacumsuget å karet tömmer sig utan att behöva riskara å svälja nåra klunkar
                      Varför inte? Det du beskriver är lite att gå över ån efter vatten. En snabbt "smack" så är det igång.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        En kallsup om dagen är bra för magen
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Ja hänger upp min slang eftervattenbyte med en slurk kvar i slangen.
                          Trär i ena änden i akvariet och slänger ner andra änden i duschen.
                          Slurken rinner ut o hävertverkan startar av sig själv.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av LN
                            Ja hänger upp min slang eftervattenbyte med en slurk kvar i slangen.
                            Trär i ena änden i akvariet och slänger ner andra änden i duschen.
                            Slurken rinner ut o hävertverkan startar av sig själv.
                            Om jag tämmer flera akvarier på raken så håller jag tummen för, men om jag ska ta en hink till blommorna eller börjar med tom slang (jag brukar försöka tömma slangen vilket inte är helt lätt), eller har golvbrunn bredvid akvariet, då så suger jag till. Man gör väl det som är mest praktiskt?
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • tjornpatrik
                              Användare
                              • augusti 2006
                              • 830

                              #15
                              Tömmer alltid mina kar med slang, ofta dubbla slangar. Har bara ytterfilter till de här hemma. På jobbet har vi däremot innerfilter och detta tömmer jag också med slang, trycker bara ner pumpen först så den står nästan vågrät så slipper jag dra ur slangen och riskera att glömma sätta i den.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...