projekt sump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maaah
    Användare
    • augusti 2005
    • 89

    projekt sump

    Jag håller just nu på att planera inför mitt sumpbygge. akvariumet som det ska gå till är ett kar på 420l och kommer inhålle malawi. i framtiden så kan det hammna ett till kar på 720-900l i samma rum, och har du funderat på ifall man ska använda samma sump.
    Jag har redan hunnet beställa en massa saker inför bygget. o det är blandannat:

    Hålborrar: jag kommer ha 2st ytavrinningar på 32mm vardera. 2st 20mm rör genomgångar för ingånde vatten från sumpen och den andra för vattenbyte.

    filtermatreal: 1st filtermatta grov blå 100x100x3cm, 6liter keramik makaroner och 6liter biobollar.

    pump: returpump på 2800l/h

    rör och kopplingar: jodu, den listan är lång....

    änsålänge har jag klarat mig själv, men nu ska jag börja utforma sumpen....
    har tänkt att jag ska försöka få tag på ett litet akvarium till en billig peng begangat, men dykar det inte upp något så köper jag en lite kraftigare förvaringsbox i plast.
    i den har jag tänkt att börja med att vattnet får rinna ner på ett fint förfilter, med överriningsmöjlighet ifall det skulle sätta igen. efter den så kommer filtermattan in, har funderat på att använda hela filtermattan, men det bli mycket. är ju 30liter filtermatta. sen makaronerna. sen biobollarna och sist en kammare som vatten reserv för avdunstningen.

    Vad tror ni om den lösningen? hur skulle ni ha gjort? bra val av filtermatreal eller ska jag byta nått, eller lägga till nått??

    Jag ska skaffa medlemskap så att jag kan lägga upp bilder på bygget, samt göra en fin paint ritning på hur jag tänkt med sumpen.
  • Pettap
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 1385

    #2
    Om du redan har skaffat biobollar skulle jag göra ett droppfilter ovanför sumpen. För mig verkar det meningslöst att ha biobollar i filtret då deras funktion är att syresätta vattnet och inte filtrera vattnet. Jag skulle första ha en sektion med trassel och sedan flera filter mattor efter varandra med 10cm mellan rum.Till droppfiltret skulle jag sirkulera vatten från pumpkammaren och tillbaka ner i pumpkammaren. Då får du syrerikt vatten tillbaka till retur pumpen.
    //Peter
    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

    Kommentar

    • maaah
      Användare
      • augusti 2005
      • 89

      #3
      Ursprungligen postat av Pettap
      Om du redan har skaffat biobollar skulle jag göra ett droppfilter ovanför sumpen. För mig verkar det meningslöst att ha biobollar i filtret då deras funktion är att syresätta vattnet och inte filtrera vattnet. Jag skulle första ha en sektion med trassel och sedan flera filter mattor efter varandra med 10cm mellan rum.Till droppfiltret skulle jag sirkulera vatten från pumpkammaren och tillbaka ner i pumpkammaren. Då får du syrerikt vatten tillbaka till retur pumpen.
      //Peter
      menar du typ att man skaffar sig ett grövre rör, sätter galler i botten och fyller med bollar, låter vattnet bara rinna ner i röret? så att det aldrig är vattenfyllt, bara rinner igenom?? hur stor pump är lämpligt för det? ska man ha nån dusch liknande spridning högst upp??

      Kommentar

      • Pettap
        NCS Medlem
        • januari 2005
        • 1385

        #4
        Det går bra med rör ju högre desto bättre. jag kör ett som är 200x200x650mm
        i glas. Kör så mycket vatten du kan igenom filtrett. Jag kör ca 1500l/H. Som vatten spridare tog jag en plast skiva som jag borrade en massa hål i. Borra med olika dimensioner, tex. 10mm, 8mm, 6mm och 4mm dom minsta hålen närmast mitten så går du utåt och ökar storleken på borren. Borra med 10mm i mellan hålen. Då får du gämn spridning av vattnet över hela filtret. Borrar du med samma storlek så rinner allt vatten i mitten. Borra inget hål i mitten där vattnet träffar plattan för att få bästa spridning. Det är ett grymt efektivt filter vattnet blir kristallklart och mättat med syre. Nackdelen är att det låter en del om man inte isolerar det med frigolit. Mitt filter hänger i ett skåp ovanför akvariet.
        Här är en kass bild tagen med mobilen:
        4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
        900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
        Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

        Kommentar

        • maaah
          Användare
          • augusti 2005
          • 89

          #5
          att det låter är inget problem då det kommer vara i ett annat rum.

          Men jag har nu upptäckt att golvet där akvariumet ska stå inte är helt jämt, det är i källaren och direkt mot källargolvet. och bänken är en möbelbänk som inte är justerbar. tror ni att det kan räcka ifall man lägger lite frigolit mellan golvet och bänken för att ta upp ogämnheter? eller ska jag satsa på att gjuta upp en plan platå??

          I övriga rummet så är det parkett, jag har gjort ett hål där akvariumet ska stå då. dom som byggde det har taget ett bra stort mellanrum mellan plankerna som parkettan vilar på, så är inte så stadigt. så det finns ju en "grop" som man kan fylla med nån utgämningsmassa.... men undviker gärna ett sådant arbete.
          Senast redigerad av maaah; 26 januari 2009, 23:05.

          Kommentar

          • Pettap
            NCS Medlem
            • januari 2005
            • 1385

            #6
            Inte frigolit! Det bästa är om du orkar gjuta eller flytspackla en klack. Om det lutar lite så väg av Bänken med plåtbitar under eller Mdf går också bra finns i 3,6,8,10,12,16,19,22,25,28,30 och 40mm.
            //Peter
            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

            Kommentar

            • maaah
              Användare
              • augusti 2005
              • 89

              #7
              jo, det kommer bli någon form av gjutning/flytspakling.

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 804

                #8
                Hej.
                Aldrig järn eller trä direkt mot betong eller spackel,suger fukt.Ta en beg.skärbräda i plast eller isskrapa.
                mvh Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • maaah
                  Användare
                  • augusti 2005
                  • 89

                  #9
                  Nu blir det att jag lägger dit avjämningsmassa efter lite diskutioner med lite kunnigt folk i branshen.
                  men sen funerar jag på hur ni brukar lösa kopplingen mellan pumpen och pvc-rören? ser ut att vara nån sorts gänga i pumpen, som det sedan sitter en slang-nippel igängad i. met vet inte dimensionen. hoppas på att få pumpem idag så jag kan se.

                  Har även betlat medlemsavgiften nu, så lär dyka upp en massa bilder inomen en snar framtid på bygget...

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ursprungligen postat av maaah

                    Har även betlat medlemsavgiften nu, så lär dyka upp en massa bilder inomen en snar framtid på bygget...
                    Det ska bli intressant!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • maaah
                      Användare
                      • augusti 2005
                      • 89

                      #11
                      Ursprungligen postat av Wilhelm
                      Det ska bli intressant!
                      jo, det är väll igentligen igen som läser vad som skrivs, bara tittar på bilderna.......

                      Kommentar

                      • maaah
                        Användare
                        • augusti 2005
                        • 89

                        #12
                        I väntat på lite rördelar så har jag nu gjort klar plattan till akvariumet, jag gjorde så att jag lät den ligga under golvnivån, kommer lägga dit 50mm xps och ta bort tassarna under bänken då en xps200 klarar 90kpa i långtidsbelstning. skulle jag hafft kvar tassarna så blir det ca 300kpa per tass,tassarna är bara 50mm i diameter och 8st. Utan tassar så belastat xps:en med ca 4kpa vilket den då ska klara med enorm marginal.

                        Valde att göra så ifall det i framtiden blir nytt golv där inne så kommer jag kunna lägga golvet över platån.

                        Sen gick jag lös på väggen o bilade mig ett fint hål för alla rören som ska gå där igenom, och det var inga konstigheter.

                        I brist på att göra efter det så fick jag iden att jag skulle provborra lite i glas med hålsågarna. visste att vi hade kvar glasdörrarna till ett vetrinskåp som vi slängde under flytten. tag fram ena rutan, la den över diskhon så jag kunde ha vattenkylning samtidigt. borren tar sig sakta igenom glaset för att plötsligt sluta med en kraftig smäll. glaset var härdat och då borren var på väg igenom så bara small det och det flög glasbitar över hela rummet. sen hade man ingen brist på att göra kan jag säga........

                        Kommentar

                        • maaah
                          Användare
                          • augusti 2005
                          • 89

                          #13
                          nu har jag gjort en snabb, och väldigt snygg skiss i paint på hur jag har tänkt mig sumpens utformning.

                          jag har funderat på att använda 2st förvaringslådor på 35-50l vardera, alternativt en på ca70l. anlednignen till 2st mindre var tanken att dom bli lättare att hantera.

                          Det första filtret har jag tänkt på nått lite finare filter, som även ska vara lätt att ta ur och göra rent.

                          Sen kommer filtermattan. tänkte köra i sektioner om 2st 3cm filtermatta och ha en 3-4cm mellan varje sektion.

                          Sen kommer röret mellan båda förvaringslådorna, om jag nu kör med två. röret kommer ha en snabbkoppling.

                          i nästa låda kommer jag att göra en kammare för makaroner enligt bild, skivan längst bak kommer jag att anpassa på höjden så vattennivån vid filtermattorna är lagom hela tiden.

                          vad tycker ni?? ser det bra ut?

                          Kommentar

                          • Pettap
                            NCS Medlem
                            • januari 2005
                            • 1385

                            #14
                            Det blir nog bra men jag skulle ha gjort en förbi koppling mellan burkarna så du kan ha pumpen igång och samtidigt tömma och tvätta filtermattorna utan att stänga av systemet. Ska försöka förklara. Du släpper in vattnet långt ner på sidan i filter burken med ett 50mm rör. På in sidan har du en 90* böj med ett rör i som är lika lång som burken är hög. Böjen ska inte vara limmad i genomföringen så du kan vika upp och ner den. på utsidan av burken har du ett T rör med ett rör kopplat till pump burken. Den genomföringen ska sitta 10cm från över kant i pump burken. När du ska göra rent filtret så viker du bara upp röret och vattnet rinner förbi filtret och in i pump burken i stället. Nu kan du tömma och göra rent filtret utan att stänga av pumpen. Sen är det bara att vika ner röret och vattnet rinner genom filtret igen. Det fungerar bättre om filter burken är högre än pump burken, då kan du släppa vattnet över kanten på pumpburken och slipper borra ett hål. Hoppas du förstår hur jag menar
                            // Peter
                            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                            Kommentar

                            • maaah
                              Användare
                              • augusti 2005
                              • 89

                              #15
                              En lite uppdatering:

                              Det har gått lite trögt ett tag, men har nu kommet igång igen, har idag borrat dom två hålen för ytvattenavriningskamrarna, kommer borra hålen för utblåset och det för vattenbyten i morgon, kommer köpa som sista sakerna som jag behöver på måndag.

                              Osså två små frågor: Vad tror ni är lämpligt som filtermattehållare? har hafft lite tankar på ett grovmaskit plastnät i hårdplast, men kan inget hitta. nån som kan komma med förslag??

                              Till mina 25mm genomföringar så fick jag inte med några gummpackningar, nån som vet några packningar som kan passa som man kan hitta på en lokal butik i sundsvall?? på biltema har dom ett ark i gummipackning, vågar man använda det tro?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...