Pumpflöde, l/h hur defineras det ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Pumpflöde, l/h hur defineras det ?

    Hur mäter man l/h på pumpar egentligen?. Efter att ha haft/har lite olika pumpar så är jag övertygad om att man får det flöde som effekten på pumpen har, dvs mer W ger mer flöde. Har nyss köpt en sk strömsnål streamerpump men inte syns det särskilt mycket
    på vattnenörelsen. På nå sätt så känns det som att hastigheten på flödet ut ur pumpen är viktig. Om man skickar ut lite flöde med hög fart så bör det i sin tur sätta fart på det vatten det träffar. Så därför undrar jag om alla pumpars flöde anges efter någon norm eller hur det sker ??.
  • Mattias Nilsson
    Användare
    • april 2002
    • 467

    #2
    Streampumparna har ju väldigt bred stråle genomfört med "vanliga" powerheads, detta gör ju att de inte har samma "hårda" stråle som en powerhead men trots detta flyttar de mycket vatten. Streampumparna togs ju primärt fram till saltvatten, där den mjukare strålen uppskattas av korallerna, samtidigt så har man ju i saltvatten betydligt högra flöde än i sötvatten. Den mjuka strålen kan så klart också uppskattas av fisk och växter i sötvatten. Streampumparna är väldigt effektiva på att flytta vatten och är ju väldigt energieffektiva, gäller det bara att cirkulera vatten så är dessa överlägsna powerheads. Men det är lite som att jämföra äpplen och päron...
    Hm, upptäckte just att jag inte direkt svarar på din fråga....
    Mvh
    Mattias

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #3
      Ursprungligen postat av Mattias Nilsson
      Streampumparna har ju väldigt bred stråle genomfört med "vanliga" powerheads, detta gör ju att de inte har samma "hårda" stråle som en powerhead men trots detta flyttar de mycket vatten. Streampumparna togs ju primärt fram till saltvatten, där den mjukare strålen uppskattas av korallerna, samtidigt så har man ju i saltvatten betydligt högra flöde än i sötvatten. Den mjuka strålen kan så klart också uppskattas av fisk och växter i sötvatten. Streampumparna är väldigt effektiva på att flytta vatten och är ju väldigt energieffektiva, gäller det bara att cirkulera vatten så är dessa överlägsna powerheads. Men det är lite som att jämföra äpplen och päron...
      Hm, upptäckte just att jag inte direkt svarar på din fråga....
      Tack för mycket intressant info, Det jag inte lyckatas med trots lite grubblande är att förstå skillnaden rent tekniskt, Jag tycker "skovelbladen" är rätt lika i storlek. Om jag utan att veta hur streamerpumpar ser ut idag
      skulle göra en som flyttar mycket vatten med en bred stråle så skulle
      jag ta en stor skovel som snurrar sakta. Kan någon förklara detta så
      vore jag tacksam.

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #4
        Ursprungligen postat av HåkanM
        Tack för mycket intressant info, Det jag inte lyckatas med trots lite grubblande är att förstå skillnaden rent tekniskt, Jag tycker "skovelbladen" är rätt lika i storlek. Om jag utan att veta hur streamerpumpar ser ut idag
        skulle göra en som flyttar mycket vatten med en bred stråle så skulle
        jag ta en stor skovel som snurrar sakta. Kan någon förklara detta så
        vore jag tacksam.
        Det kanske inte skulle sälja mängder... gissar att problemet är att få vill ha ett skovelhjul i akvariet. Det gäller alltså att få så små pumpar som möjligt som pumpar maximal mängd och då gärna med liten effekt... inte helt lätt.

        Men ursprungsfrågan är väl helt enkelt hur många liter som passerar pumpen under en timma. Med en smal stråle känns det mera och vattnet förflyttar sig längre i akvarie innan det stannar upp eftersom utgångshastigheten är större.
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Har inte begravt mig i det, men jag vet att konstruktionen på olika pumpar är rätt olika. Streamer är bara byggda för att flytta vatten, går inte att sätta något "tryck" på dem vid utblåset. Bred stråle, som skrivits ovan. Andra pumpar trycker vatten en bra bit upp, om man vill använda dem så. Inte lika effektiva på att flytta vatten, men det beror lite på konstruktionen. Om jag greppat det rätt är pumpar med vortexrotor bland de värsta i att trycka upp vatten. Vortexrotorn ser till att vattnet börjar rotera, dvs skruvar sig fram. Då går det fortare än vid ett "rakt" flöde.

          De flesta akvariepumpar har en enkel rotor som är hyfsad på att flytta vatten men tål rätt lite mottryck (dvs har dålig tryckhöjd). De flesta dammpumpar har däremot vortexrotor (och därmed en helt annan tryckhöjd). En annan grej med vortexrotor är att rätt stora partiklar kan gå rakt igenom dem utan problem. I de flesta akvariepumpar sätter t ex en liten snäckracksing på fel ställe effektivt stopp på pumpen.

          Ett sätt att mäta L/H är att ta en hink/valfritt mått och mäta hur lång tid det tar för pumpen att fylla den med X mängd vatten. Sedan räknar man ut flödet per timme. Lurigt med en streamer dock, vet inte hur de mäter på dem. Har annars samma erfarenhet som du, för streampumpar så märks inte flödet direkt från pumpen särdeles mycket. Kikar man däremot på hela akvariet så ser man att det blir rätt bra snurr på vattnet (och de klarar finfint att blåsa bort rätt grov sand från botten, om man riktar dem nedåt).

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 1607

            #6
            Ska

            du ha den enbart för att öka cirkulationen i akvariet så tycker jag att en streamer pump är överlägsen en vanlig powerhead. Dels så drar den mycket mindre ström, dels så är den billig och den flyttar rejält mycket vatten på en timme. Skall du däremot ha filtrering så går det knappast att använda en streamer. Precis som nämns ovan så är den inte gjord för att kopplas till ett fliter, utan för att förflytta vatten. Jag köpte en SunSun streamer för ca 150kr inkl frakt(6000L/H), Och den är tyst, flyttar vatten mycket bra. Kanon som komplement i ett större malawi eller tanganyika akvarium där man redan har ytterfilter och ett innerfilter men vill öka vattencirkulationen. Många använder streamerpumpar som en vågmaskin. Då kör dom den i intervaller med en styrenhet. Styrenheten i sig är dyr men du får vattnet att gunga/rulla på ett mer naturtroget sätt

            Kommentar

            • doohan
              NCS Medlem
              • augusti 2004
              • 1607

              #7
              Ok

              Ursprungligen postat av doohan
              du ha den enbart för att öka cirkulationen i akvariet så tycker jag att en streamer pump är överlägsen en vanlig powerhead. Dels så drar den mycket mindre ström, dels så är den billig och den flyttar rejält mycket vatten på en timme. Skall du däremot ha filtrering så går det knappast att använda en streamer. Precis som nämns ovan så är den inte gjord för att kopplas till ett fliter, utan för att förflytta vatten. Jag köpte en SunSun streamer för ca 150kr inkl frakt(6000L/H), Och den är tyst, flyttar vatten mycket bra. Kanon som komplement i ett större malawi eller tanganyika akvarium där man redan har ytterfilter och ett innerfilter men vill öka vattencirkulationen. Många använder streamerpumpar som en vågmaskin. Då kör dom den i intervaller med en styrenhet. Styrenheten i sig är dyr men du får vattnet att gunga/rulla på ett mer naturtroget sätt
              Det var ju igentligen inget svar på din fråga. Sorry

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 804

                #8
                Hej.
                Kommer från ämnet,men var köper man dessa streamerpumpar ? Pris?
                mvh Mats
                Senast redigerad av Mats; 19 februari 2009, 10:42.
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Mats,
                  har inte särdeles många, men de jag har är Marea stream, inköpta på CC i Köpenhamn. Hyfsat nöjd med dem, men även dessa kan stanna när Malajerna invaderar.



                  Kolla även på PWSS och saltvattenssidor.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • doohan
                    NCS Medlem
                    • augusti 2004
                    • 1607

                    #10
                    Jag

                    Ursprungligen postat av Mats
                    Hej.
                    Kommer från ämnet,men var köper man dessa streamerpumpar ? Pris?
                    mvh Mats
                    köpte min på tyska eBay. Kollade priset nyligen då hade dom blivit lite dyrare, Runt en 200 inkl frakt, Vet ej hur mycket bättre dom dyra streamers som Tunze och hydor säljer är?

                    Så här långt har min fungerat bra och den är tyst och har ett rejält tryck på vattnet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...