Kalla tetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Kalla tetror

    Hur kallt vatten pallar en kardinatetra ni som vet? Vilken tetra skulle ni välja till ett kallt "varmvattensakvarium"?

    Eller är det karpfiskar som gäller?

    Hur är det med regnbågdågsfirrar?
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Ett annat alternativ kan ju vara kardinalfisk den ska ju klara lite kallare vatten fast den kanske inte är aktuell?

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • februari 2008
      • 1032

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Hur kallt vatten pallar en kardinatetra ni som vet? Vilken tetra skulle ni välja till ett kallt "varmvattensakvarium"?

      Eller är det karpfiskar som gäller?

      Hur är det med regnbågdågsfirrar?
      Hej!
      Hur långt ner i temp hade du tänkt dig?
      Pratar vi konstant svalare h2o temp.

      Kardinaltetra och de flesta av amazonas fiskar upplever normala temp.skillnader beroende på torr (hög temp 30-35 g C) eller regn period. (initialt kallare 18-20 g C)
      Att utsätta ex kardinaltetran för konstant temp runt 18-22 grader C kommer den inte att gilla.
      Men ligger du runt 24 g C eller mer så är du på rätt sida.
      Allt handlar om ämnes omsättning i mag/tarm systemet.

      Med tanke på att de flesta, ja kanske alla tetror är VF så är din fråga befogad.

      Om du hittar någon tetra i gränslandet mellan Brasilien/Colombia-Peru uppe i bergstrakterna där som är endemisk så skulle det funka.
      Men låglands Brasiliens alla arter tror jag ej på.

      Regnbågsfiskarna vill ha lite värme i baljan.Odlade Rödregnbåge på 80-talet och om jag inte minns fel pratar vi temp 26-28 g C.

      Karpfiskar är nog den enklaste vägen att gå.
      Här har du Rasbora som är Asiens motsvarighet till SA tetra.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Kardinaltetra hade jag inte kört under 22 grader en längre tid. Tror Kajs tips är finfint, ska man ha tetror som pallar kallare vatten är nog Argentina (eller Uruguay) bra länder att leta i. Personligen känner jag inte öht till någon tetra som vill gå kallare än 22-23 grader en längre tid, därmed långt ifrån sagt att tetror som trivs i kallare vatten inte existerar, de är bara mycket sällsynta inom hobbyn. Kanske kan man kolla upp tetror från Perus högländer också, där är det kallare regelbundet under ett år.

        Regnbågar i kallare än 23 funkar inte under längre tid, punkt slut. Djurplågeri att testa. Helst några grader varmare. Alla regnbågar kommer från tropiska områden om jag inte missminner mig.

        Funkar det med annan fisk än tetra har jag en del tips på fisk som finns inom hobbyn.

        Hilsen,

        P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 24 januari 2009, 22:28.
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #5
          Har inte kollat men vad tror ni om
          Norsk flaggtetra
          Sorgmanteltetra

          dom är fan omöjliga att ta livet av
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Va? Har du provat kötthammare? Elektriska bubbelkaret?

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Kardinalfiska pallar att ytan fryser...

              Regnbågsfiskar lever där det blir frost på nätterna och jag har har snorklat bland dem i bra mycket kallar vatten än 23. Och INGA punkter tack! Så fullärd är ingen!

              Det låter som om en massa folk gissar nu tycker jag...

              Men, men, om nu amozonfirrar "initialt" har 18 så pallar de garanterat 18 året runt!
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #8
                Men, men, om nu amozonfirrar "initialt" har 18 så pallar de garanterat 18 året runt!
                ------------------------------------------
                men nu gissar ju du
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #9
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Men, men, om nu amozonfirrar "initialt" har 18 så pallar de garanterat 18 året runt!
                  ------------------------------------------
                  men nu gissar ju du
                  Ja, ja ja, tala om ifall ni gissar! Men du borde "veta"! Har folk kommit tillbaka och sagt "alla dog" och du frågar "hur varmt var det" och svaret var "va?"
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #10
                    Det kanske finns några tetror från Afrika som klarar lägre temp
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Det kanske finns några tetror från Afrika som klarar lägre temp
                      OK, frågan är egentligen "vilka firrar pallar INTE normal rumstemperatur dvs. 19-21 grader?"

                      "Alla" ciklider och "alla" barber och "alla" killies pallar detta och troligen "alla" malar. Så min fråga var egentligen, hur ligger det till med tetror och t ex regnbågsfiskar?

                      Pirangatetror leker vid 18 om ni inte visste det t ex.
                      Senast redigerad av Ola Svensson; 25 januari 2009, 09:07.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Här kommer en tetra som blir svårslagen
                        rekomenderas ner till 18 grader
                        akvaryumculuk.biz är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, akvaryumculuk.biz har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!

                        och då tror jag dom klarar mycket kallare
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ser just att Melanotaenia fluviatis är anpassad till lägre temp 10-15 som lägst och dess utbredningsområde stämmer med firrarna jag träffade på. Enligt Fishbase är det den enda med denna anpassning http://www.fishbase.se/Summary/speci...me=fluviatilis men det betyder ju inte att det finns ett flertal som har under 20 i nateren ibland
                          Senast redigerad av Ola Svensson; 25 januari 2009, 10:25.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Läser vidare i min bok och ser att för M. duboulayi anges 18-30 som temperaturspannet i naturen men 23-28 som lämplig akvarietemperatur. För M. splendida splendida står det att vattenparamentrarna i det vilda är otroligt variabla 20-29 grader och pH 5,3-8,5.

                            Tillbaka till tetrorna.

                            FishBase anger faktiskt 20-26 för neontetra. Jag har ett svagt minne av att jag hört att man håller glödbandstetra för varmt. Den är mycket snyggare vid 20. Detta verkar ju inte stämma med temperaturen som anges på FishBase... Var det tvärt om, att man håller den för kallt. Så är det ju med sorgmanteltetra. Där ska man ju dra upp temperaturen för att även vuxna djur ska vara svarta.

                            Orsaken att jag frågar är att jag funderar på vilka firrar man helt ska undvika om man kör akvarier i rumstemperatur året runt dvs. några månader med 19-20 som kallast.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 4642

                              #15
                              Oki, då backar jag runt några arter regnbågar, men de flesta finns i norra Australien och på Papua Nya Guinea - där är det varmt i princip året runt. Hade undvikit de flesta av dem i lite kyligare rumstemperatur i vilket fall, men hittar du de arterna du räknar upp så kör på det. Svårt att få fatt i en del av dem, men jag har tänkt kontakta paraplyorganisationen för regnbågsföreningar angående andra arter så vill du ha fatt i dem kan jag kolla dem också.

                              För att inte gissa mer i frågan så hade jag gjort mer jobb som du redan gör, dvs kollat mer i Fishbase angående temperaturspann och var arten förekommer i naturen. Återvänder till tetror från Argentina/Uruguay samt Perus högländer. Enligt ett reseföredrag av Mogens Juhl så fann han förvånansvärt låga temperaturer på lite högre höjd i Afrika, men han nämnde inga tetror i föredraget vad jag minns.

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...