Olika varianter av diskus!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke325
    Användare
    • januari 2009
    • 138

    Olika varianter av diskus!?

    Det finns ju som alla vet hur många varianter som helst av diskusen. Det jag undrar är om dessa olika varianter parar sig med varandra? Eller krävs det två av samma variant för att de ska yngla?
  • Mats
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 804

    #2
    Hej.
    Dom korsar sig hur som helst.
    mvh Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Hej!

      Hej!
      Dom parar sig/Ann-Mari

      Kommentar

      • jocke325
        Användare
        • januari 2009
        • 138

        #4
        OK! Hur är det med akvariets storlek. Hur högt bör det vara för att man ska kunna hålla vuxna diskusar? Och hur många vill dom vara?

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          #5
          Ursprungligen postat av jocke325
          OK! Hur är det med akvariets storlek. Hur högt bör det vara för att man ska kunna hålla vuxna diskusar? Och hur många vill dom vara?
          Hej!
          En bra höjd på karet är 60cm eller mer. Diskusen trivs bra i grupper på 6 djur eller fler. Bra akvarier på marknaden är 540l eller 720l samtliga med 60cm höjd.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #6
            Jag har lite diskus i ett 250liters höjd 45cm. Höjden är inga problem, men med bara 4 diskusar så är det ständigt lek och revirbråk. Händelserikt, men stökigt. Vill man ha en grupp tycker jag nog att man bör gå upp mot 720.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • Tom.Nordbeck
              Användare
              • juni 2007
              • 133

              #7
              har 5diskus i mitt 660L kar.. de leker i princip hela tiden så det är som olorin säger, ständigt revirbråk och stök.. tycker det är ganska lustigt att folk säger att diskus är en lugn fisk

              iofs tycker jag det är glest med bara 5diskus i mitt kar men (1 par är i ett eget kar) skulle gärna utöka gruppen till ca 10-15djur
              Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

              Kommentar

              • jocke325
                Användare
                • januari 2009
                • 138

                #8
                Vad gör ni med ynglen? Är marknaden så pass stor att det går att sälja till akvarister/privatpersoner?? Kullarna blir väl ganska stora...

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #9
                  Ursprungligen postat av jocke325
                  Vad gör ni med ynglen? Är marknaden så pass stor att det går att sälja till akvarister/privatpersoner?? Kullarna blir väl ganska stora...
                  Hej
                  Kullarnas storlek varierar beroende på fiskstorlek, vattenkvalitet och lekkondition.
                  Kullar med 20-200 ungar är normalt beroende på ovan.

                  För kvalitets diskus finns alltid en marknad.
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    #10
                    Ursprungligen postat av Anders i Askim
                    Hej
                    Kullarnas storlek varierar beroende på fiskstorlek, vattenkvalitet och lekkondition.
                    Kullar med 20-200 ungar är normalt beroende på ovan.

                    För kvalitets diskus finns alltid en marknad.
                    Verkar dock krävas lite flyt och en hel del jobb för att sälja fisk. Skänka ligger mer i linjen med det vanliga tycker jag.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #11
                      Menar du seriöst att du har svårt att sälja diskusyngel? Det verkar för mig vara en av få arter som det alltid finns marknad för och som man dessutom får hyfsat betalt för.

                      mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 1554

                        #12
                        Ursprungligen postat av olof
                        Menar du seriöst att du har svårt att sälja diskusyngel? Det verkar för mig vara en av få arter som det alltid finns marknad för och som man dessutom får hyfsat betalt för.

                        mvh

                        olof
                        Jo, här hos mig är det svårt. Det är troligtvis enklare i Stockholm, Malmö eller Göteborg där det finns mer folk, men det är ju inte värt besväret att åka 3 timmar bil för att köpa/sälja fisk. Man gör väl klokt i att kolla upp om det finns någon butik/grossist som är intresserade innan man drar upp fisk. Eftersom intresset runt mig var i prinicip noll så lät jag ynglen bli foder åt övriga invånare i akvariet. Är det någon som är sugen på att skaffa lite diskus framåt sommaren(och som bor i närheten av Växjö) så är det bara att höra av sig så drar jag upp några stycken.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • olof
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1823

                          #13
                          Ursprungligen postat av Olorin
                          Jo, här hos mig är det svårt. Det är troligtvis enklare i Stockholm, Malmö eller Göteborg där det finns mer folk, men det är ju inte värt besväret att åka 3 timmar bil för att köpa/sälja fisk. Man gör väl klokt i att kolla upp om det finns någon butik/grossist som är intresserade innan man drar upp fisk. Eftersom intresset runt mig var i prinicip noll så lät jag ynglen bli foder åt övriga invånare i akvariet. Är det någon som är sugen på att skaffa lite diskus framåt sommaren(och som bor i närheten av Växjö) så är det bara att höra av sig så drar jag upp några stycken.
                          Är det inte en fråga om pris? Jag köper hur många som helst om jag får dem för 25 kr/st vilket är vad jag brukar få för mina yngel. Jag hämtar hos dig.

                          mvh

                          olof
                          http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Ursprungligen postat av olof
                            Är det inte en fråga om pris? Jag köper hur många som helst om jag får dem för 25 kr/st vilket är vad jag brukar få för mina yngel. Jag hämtar hos dig.

                            mvh

                            olof
                            Ebberöds bank?
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 1554

                              #15
                              Ursprungligen postat av olof
                              Är det inte en fråga om pris? Jag köper hur många som helst om jag får dem för 25 kr/st vilket är vad jag brukar få för mina yngel. Jag hämtar hos dig.

                              mvh

                              olof
                              Ser man på ett bud på hela högen... är du grossist?

                              25 kr/st, vilken storlek tänker du på då?
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...