skicka fisk???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    skicka fisk???

    Undrar om tips över att skicka fisk? Ä buss bäst tro eller vanlig post? hur packar man bäst? kostnad? det handlar om ca 10-20 st. 35 mil ska det postas. Kan zooaffärer hjälpa till med syrgas etc???
    540 mbuna + 54L yngel
  • wenger
    Användare
    • februari 2003
    • 233

    #2
    Jag har kört med bussgods och det fungerade bra. Var ett tag sen nu men har för mig att det var billigast också. Då fick man ett nummer så man kunde följa paketet och se vart det var också. Skaffa en frigolitlåda, inte för stor dock om det bara handlar om ett mindre antal fiskar tänk på att dom tar betalt per kilo eller storlek på lådan beroende på vilket gynnar dom bäst .

    Mata inte dom sista dagarna och tänk på att skicka i början på veckan så det inte fastnar halvvägs pga att det blir helg. Finns ju påsar som andas har aldrig provat dom dock.

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #3
      Ursprungligen postat av slarvid
      Undrar om tips över att skicka fisk? Ä buss bäst tro eller vanlig post? hur packar man bäst? kostnad? det handlar om ca 10-20 st. 35 mil ska det postas. Kan zooaffärer hjälpa till med syrgas etc???
      Bussgods är väl det som gäller. Allt beror ju på hur stora fiskarna är!? Du betalar för vikten, ju större fisk ju mera vatten= mera vikt! Storleken o aggressiviteten på fisken avgör ju också hur många i varje påse du vågar packa... 35 mil säger du!? DÅ är det syrgas som gäller för o vara på den säkra sidan, det tar ju oftast ett dygn då + att du behöver heatpack för att tempen inte ska bli för låg den här årstiden, och mata inte några dagar innan.. Jaa du får väl snacka med din lokala handlare o se om dom kan hjälpa dig, det är ju väldigt olika det där.. Lycka till..
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • JockeB
        Användare
        • maj 2004
        • 2964

        #4
        Hehe Wenger hann före
        Mvh Jocke
        Centralamerikanska Ciklider!

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av slarvid
          Undrar om tips över att skicka fisk? Ä buss bäst tro eller vanlig post? hur packar man bäst? kostnad? det handlar om ca 10-20 st. 35 mil ska det postas. Kan zooaffärer hjälpa till med syrgas etc???
          Vad är det för fisk du ska skicka, är den ovanlig, eller vad är skälet att du ska skicka fisken, du bor ju rätt så centralt i sverige.
          Det känns lite så här, är du rädd om fisken, så kan väl dom som ska köpa fisken åka dom 35 milen med en bil, ja annars så kanske fisken inte är så ovanlig, och då kan man köpa den var som helst, ja missuppfattar mig inte nu, men jag tror att frakten kostar mer än det smakar,när man pratar om så små avstånd.Janne

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #6
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Vad är det för fisk du ska skicka, är den ovanlig, eller vad är skälet att du ska skicka fisken, du bor ju rätt så centralt i sverige.
            Det känns lite så här, är du rädd om fisken, så kan väl dom som ska köpa fisken åka dom 35 milen med en bil, ja annars så kanske fisken inte är så ovanlig, och då kan man köpa den var som helst, ja missuppfattar mig inte nu, men jag tror att frakten kostar mer än det smakar,när man pratar om så små avstånd.Janne
            Håller med Malawijanne!
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • slarvid
              Användare
              • december 2007
              • 517

              #7
              var mest för att slippa sitta en hel dag i bil. Har för lite tid i mitt liv. Det är ett gäng röd rubin och ett gäng Astatotilapia calliptera som ska skickas. Det är alltså jag som är köparen i detta läget, om det inte är så att någon har såna närmare, men ingen har svarat på min köpes annons
              Senast redigerad av slarvid; 20 januari 2009, 22:01. Anledning: glömde
              540 mbuna + 54L yngel

              Kommentar

              • wenger
                Användare
                • februari 2003
                • 233

                #8
                Bara för att nämna det så har jag för mig att jag betalade 180:- för en ganska stor frigolitlåda och det var till Norrland nånstans. Fast var en 4-5 år sen.

                Känner man säljaren och vet att han har bra djur så tycker iaf jag att det inte spelar nån roll om man skickar efter fisken eller åker och hämtar den.

                Affärerna får ju sin fisk skickad till sig också i frigolitkartonger och oftast från ställen som ligger bra mycket längre bort än 35mil.

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #9
                  Jag tror att enda sättet att skicka fisken är om han som ska skicka fiskarna
                  vet hur man gör


                  visst händer det att företag skickar fisk till oss men det vanligaste är att våra leverantörer har en turbil som lämnar av fiskarna och det står djurtransport på dessa bilar
                  tror det är ett krav som bussgods har missat, men ej riktigt säker på detta
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • JockeB
                    Användare
                    • maj 2004
                    • 2964

                    #10
                    Ursprungligen postat av wenger
                    Bara för att nämna det så har jag för mig att jag betalade 180:- för en ganska stor frigolitlåda och det var till Norrland nånstans. Fast var en 4-5 år sen.

                    Känner man säljaren och vet att han har bra djur så tycker iaf jag att det inte spelar nån roll om man skickar efter fisken eller åker och hämtar den.

                    Affärerna får ju sin fisk skickad till sig också i frigolitkartonger och oftast från ställen som ligger bra mycket längre bort än 35mil.
                    Lådans storlek har ju inte så stor betydelse, det är ju vikten du betalar för, men jag kan hålla med dig, jag har betalat VÄLDIGT mycket för fisk jag vill ha med frakten så allt är ju upp till köparen..
                    Mvh Jocke
                    Centralamerikanska Ciklider!

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      #11
                      Ursprungligen postat av slarvid
                      var mest för att slippa sitta en hel dag i bil. Har för lite tid i mitt liv. Det är ett gäng röd rubin och ett gäng Astatotilapia calliptera som ska skickas. Det är alltså jag som är köparen i detta läget, om det inte är så att någon har såna närmare, men ingen har svarat på min köpes annons
                      Ja säg så här, jag hade ju aldrig skickat mina fiskar med bussgods, till en privatperson som är 35 mil ifrån mig, nej, det tycker jag att be om problem.
                      Sedan att ingen har svarat på din annons, ha lite tålamod, det kommer säkert.
                      Nu åtminstone pratar jag om röd rubin, callipteran är jag lite mer osäker på om det finns så många som odlar.Janne

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 2964

                        #12
                        Om jag inte minns helt fel så är priset med bussgods 250:- startavgift + 7:-/kg idag, sen är det extra om man vill att det ska vara framme inom 24 tim tror jag.. Och så är det ju ALLTID en jäkla chans man tar med bussgods!! Vet ju aldrig hur dom hanterar lådorna tyvärr, har vart med om både det ena o andra, men också att det går bra förståss!
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...