Bukvattensot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Richardi
    Användare
    • april 2007
    • 84

    Bukvattensot?

    Tjo

    Köpte ett par VF placidocromis Jalo för ett par månader sen. Matade väldigt sparsamt med flingfoder och bytte vatten regelbundet. Ändå fick hannen någon sjukdom, antagligen bukvattensot. Symptomen han visade var att han drog sig undan och började hosta. Håvade upp han fort och lät han gå i ett 100 liters kar med octozin och den andra medicinen... hmm va hette den... nutriprofinol(?). Givetvis började andra fiskar visa tecken på samma symtom, däribland VF jalo honan, VF spots sani och lite odlad jalo. Sänkte vattennivån i hela karet och medicinerade med samma som jag gett jalo hanen.

    Alla fiskar verkade svara bra på behandling, men när jag släppte tillbaka jalo hannen började han visa samma symptom igen.

    Så nu är frågan vad nästa steg är? Behandling igen? I så fall hela karet eller ska jag plocka ut Jalon till ett eget kar och medicinera? Kan det vara något annat än soten?

    Tacksam för all hjälp.... /Rick
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av Richardi
    Tjo

    Köpte ett par VF placidocromis Jalo för ett par månader sen. Matade väldigt sparsamt med flingfoder och bytte vatten regelbundet. Ändå fick hannen någon sjukdom, antagligen bukvattensot. Symptomen han visade var att han drog sig undan och började hosta. Håvade upp han fort och lät han gå i ett 100 liters kar med octozin och den andra medicinen... hmm va hette den... nutriprofinol(?). Givetvis började andra fiskar visa tecken på samma symtom, däribland VF jalo honan, VF spots sani och lite odlad jalo. Sänkte vattennivån i hela karet och medicinerade med samma som jag gett jalo hanen.

    Alla fiskar verkade svara bra på behandling, men när jag släppte tillbaka jalo hannen började han visa samma symptom igen.

    Så nu är frågan vad nästa steg är? Behandling igen? I så fall hela karet eller ska jag plocka ut Jalon till ett eget kar och medicinera? Kan det vara något annat än soten?

    Tacksam för all hjälp.... /Rick
    Hej!
    Bukvattensot i ett tidigt stadium är just tillbakadragen och hostande fisk.
    Görs inget här sitter flagellaterna stenhårt i mage/tarm och blir svårare att få bort.
    Jag hade kört en dos octozin i stora baljan.
    Ta en funderare på varför detta elände kom nu.
    Vattenkvalitet, foder, stress mm. Här ligger svaret på varför buken bröt ut.
    Lackarebäck (och troligen Alelyckans) vattenverk har INTE rosat marknaden med kanon vatten sen nyår.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • Richardi
      Användare
      • april 2007
      • 84

      #3
      Kör dosering i den stora baljan nu... Håller tummarna. Är lite orolig dock för fiskarna börjar bli väldigt smala, har ju varit snål med mat ett tag nu sen jag fick de VF fiskarna.

      Är det dumt att lägga i lite flingfoder i baljan? Försämrar detta oddsen för att min Jalo hane ska bli bättre?

      Han äter ju ändå inte nu när han är sjuk, tänker på de fiskar som ännu är friska och blir allt mer smala.

      Tacksam om någon klok kunde reda ut denna fundering

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        #4
        Ursprungligen postat av Richardi
        Kör dosering i den stora baljan nu... Håller tummarna. Är lite orolig dock för fiskarna börjar bli väldigt smala, har ju varit snål med mat ett tag nu sen jag fick de VF fiskarna.

        Är det dumt att lägga i lite flingfoder i baljan? Försämrar detta oddsen för att min Jalo hane ska bli bättre?

        Han äter ju ändå inte nu när han är sjuk, tänker på de fiskar som ännu är friska och blir allt mer smala.

        Tacksam om någon klok kunde reda ut denna fundering
        Hej!
        Fortsätt att mata, de friska fiskarna behöver detta för att hålla magarna igång. Kolla med butiken där du köpte fiskarna vad dom matade med. Att byta foder nu är INTE att rekommendera. Jalo hannen går just nu en fajt med flagellaterna och kommer förhoppningsvis igång snart med maten men han lär inte äta förrän han frisknat till.
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • Richardi
          Användare
          • april 2007
          • 84

          #5
          Tack för svaret

          Jo, flingfodret jag använder var samma som de hade fått i butiken. Fortsätter mata lite försiktigt så fiskarna inte tynar bort.

          /Richard

          Kommentar

          • job
            Användare
            • december 2006
            • 30

            #6
            Behandling

            Ursprungligen postat av Richardi
            Tjo

            Köpte ett par VF placidocromis Jalo för ett par månader sen. Matade väldigt sparsamt med flingfoder och bytte vatten regelbundet. Ändå fick hannen någon sjukdom, antagligen bukvattensot. Symptomen han visade var att han drog sig undan och började hosta. Håvade upp han fort och lät han gå i ett 100 liters kar med octozin och den andra medicinen... hmm va hette den... nutriprofinol(?). Givetvis började andra fiskar visa tecken på samma symtom, däribland VF jalo honan, VF spots sani och lite odlad jalo. Sänkte vattennivån i hela karet och medicinerade med samma som jag gett jalo hanen.

            Alla fiskar verkade svara bra på behandling, men när jag släppte tillbaka jalo hannen började han visa samma symptom igen.

            Så nu är frågan vad nästa steg är? Behandling igen? I så fall hela karet eller ska jag plocka ut Jalon till ett eget kar och medicinera? Kan det vara något annat än soten?

            Tacksam för all hjälp.... /Rick
            Hej, hade för några år sedan Tropheus D som fick bukvattensot två gånger, vid både tillfällen köpte jag något medel av Kent i Nol som fixade problemet direkt. Det gick osannolikt fort. Han sålde detta i lösvikt (vill minnas att det var ett antal tabletter som jag la i akvariet varje dag några dagar och stort vattenbyte efter en vecka).

            Lycka till
            Jonas

            Kommentar

            • jocke325
              Användare
              • januari 2009
              • 138

              #7
              O vart får man tag i denna Kent i NOL?

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Xork
                  Användare
                  • januari 2006
                  • 93

                  #9
                  Ursprungligen postat av job
                  Hej, hade för några år sedan Tropheus D som fick bukvattensot två gånger, vid både tillfällen köpte jag något medel av Kent i Nol som fixade problemet direkt. Det gick osannolikt fort. Han sålde detta i lösvikt (vill minnas att det var ett antal tabletter som jag la i akvariet varje dag några dagar och stort vattenbyte efter en vecka).

                  Lycka till
                  Jonas
                  Hej
                  är ganska säker på att det är waterlife octozin som du köpte. Finns i de flesta akvarie butiker. En stor burk med 200 tabletter kostar runt 500 SEK så Kent brukar sälja styck efter vad man behöver. Jag brukar kombinera octozin med aquamor 1 för bästa resultat.

                  /M
                  Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av Xork
                    Hej
                    är ganska säker på att det är waterlife octozin som du köpte. Finns i de flesta akvarie butiker. En stor burk med 200 tabletter kostar runt 500 SEK så Kent brukar sälja styck efter vad man behöver. Jag brukar kombinera octozin med aquamor 1 för bästa resultat.

                    /M
                    Hur man använder preparaten och varför beror ju på vad som orsakar problemet.
                    Orsaken gör ju att fisken sväller upp(bukvattensot) och /eller matvägrar. Uppsvullnaden och matvägran är symptom, det bakomliggande är sjukdomen/orsaken som kan vara lite svårt att veta vad det är. Det som fungerar för den ena fungerar därför inte alltid för den andra eftersom endast symptomen var densamma men inte orsaken/sjukdomen.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • patrickeriksson
                      Användare
                      • oktober 2007
                      • 355

                      #11
                      Äter fiskarna så kan det vara lämpligt att medicinera maten också.
                      Patrick Eriksson

                      Kommentar

                      • Richardi
                        Användare
                        • april 2007
                        • 84

                        #12
                        ah.... blir inte riktigt klok på detta....

                        Jalo hanen är tyvärr "borta" nu, reagerade inte på andra behandlingen utan blev sämre och sämre... Övriga fiskar som jag misstänkte va sjuka blev dock fria från symtom.

                        Tog dock inte så lång tid innan jag började misstänka att ytterligare en fisk blivit sjuk. Han blev helt plötsligt tillbakadragen och hostade kraftigt, såg att det kom ut någon brunaktig dimma vid ett tillfälle, skumt.... Vattenbyte och medicinering snabbt som tusan och tyckte han blev bättre av behandling. Tog en dag sen såg han väldigt pigg ut.

                        Var nu 4 dagar sen jag slutade med behandling, han ser pigg ut men problemet är att han inte äter. Han vill äta, är ivrig och stoppar in maten och "tuggar" men efter ett tag åker den ut igen.

                        Tror ni detta är bukvattensot? Han beter sig inte som de andra fiskar som hade det då han är pigg och "vill" äta... Är det mer medicinering som gäller eller bara täta vattenbyten m.m.? fasiken va detta börjar bli jobbigt, har aldrig haft problem med soten innan...

                        /Rick

                        Kommentar

                        • Anders i Askim
                          NCS Medlem
                          • februari 2008
                          • 1032

                          #13
                          Ursprungligen postat av Richardi
                          ah.... blir inte riktigt klok på detta....

                          Jalo hanen är tyvärr "borta" nu, reagerade inte på andra behandlingen utan blev sämre och sämre... Övriga fiskar som jag misstänkte va sjuka blev dock fria från symtom.

                          Tog dock inte så lång tid innan jag började misstänka att ytterligare en fisk blivit sjuk. Han blev helt plötsligt tillbakadragen och hostade kraftigt, såg att det kom ut någon brunaktig dimma vid ett tillfälle, skumt.... Vattenbyte och medicinering snabbt som tusan och tyckte han blev bättre av behandling. Tog en dag sen såg han väldigt pigg ut.

                          Var nu 4 dagar sen jag slutade med behandling, han ser pigg ut men problemet är att han inte äter. Han vill äta, är ivrig och stoppar in maten och "tuggar" men efter ett tag åker den ut igen.
                          Tror ni detta är bukvattensot? Han beter sig inte som de andra fiskar som hade det då han är pigg och "vill" äta... Är det mer medicinering som gäller eller bara täta vattenbyten m.m.? fasiken va detta börjar bli jobbigt, har aldrig haft problem med soten innan...

                          /Rick
                          Hej!
                          Ja du, ibland går det inte som man vill.
                          Fisken som vill äta men spottar ut lider av något i mage/tarm. (flagellater)
                          Funkar alla andra fiskar bra kan det vara ide och ta ut sjuklingen för medicinering i annan balja.
                          Vattenbyten enbart kan gå men då har du tur.
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...