Grolux motsvarighet t5

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Ursprungligen postat av endymion
    Det beror ju lite på ålder på röret också, ett gammalt rör med många lystimmar har ju inget blått eller vitt ljus kvar eftersom de färgerna snabbast förbrukas. Ett nytt ser helt annorlunda ut mot ett gammalt.
    Så kan det kanske vara, men jag tycker verkligen att Grolux är ett dassigt rör. Det färgar allt med en rödnyans som känns riktigt overklig. Där kan man snacka om att "måla fiskar"...
    Självklart får folk tycka vad de vill men jag är förvånad att röret säljer med tanke på det utbud som finns på rör.

    Kommentar

    • Niklas Olsson
      Användare
      • februari 2003
      • 1156

      #17
      Ursprungligen postat av Malawe
      Så kan det kanske vara, men jag tycker verkligen att Grolux är ett dassigt rör. Det färgar allt med en rödnyans som känns riktigt overklig. Där kan man snacka om att "måla fiskar"...
      Självklart får folk tycka vad de vill men jag är förvånad att röret säljer med tanke på det utbud som finns på rör.
      Här får du gärna skriva vad du väljer för alternativ.
      Själv tycker jag en kombination av aquarelle och grolux ger ett behagligt ljus.
      //Niklas

      www.nofoto.se
      Nofoto på Facebook
      ____________________________________

      Kommentar

      • classe
        NCS Medlem
        • april 2007
        • 1147

        #18
        Ursprungligen postat av Niklas Olsson
        Här får du gärna skriva vad du väljer för alternativ.
        Själv tycker jag en kombination av aquarelle och grolux ger ett behagligt ljus.
        jag tycker att du skall ta den grolux så du inte ångrar det.. du ser min viktoria 222liter karet den.. men jag har oxåå aquarelle i min malawi 375 liter där...
        375 LITER Malawi arter..
        74 Liter Malawi yngel...

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #19
          Jag föreslår alltid, numera, en kombination av Aquarelle och PowerGlo. Det ger ett starkt och fint balanserat ljus. Jag tycker även att denna kombination framhäver hela färgspektrat på ett mer "naturligt sätt" än andra rör.

          Jag har testat nästan alla märken själv...men de jag inte testat själv har jag sett IRL.

          Tycker också att man kan se det på den där sajten som har foton på olika rör...hm...här:

          Kommentar

          • Niklas Olsson
            Användare
            • februari 2003
            • 1156

            #20
            Klasse, har bestämt mig och vet hur det ser ut så kommer inte bli besviken

            Malawe, inte ute efter nå´t starkt ljus...tycker om när det är lite "mysigt" i karet. Ska se om jag kan få till så jag kan välja om jag vill köra ett eller två rör. Som det är på rampen sitter det en brytare. Karet kommer va väldigt ljust inrett!
            //Niklas

            www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook
            ____________________________________

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #21
              Ursprungligen postat av Niklas Olsson
              Klasse, har bestämt mig och vet hur det ser ut så kommer inte bli besviken

              Malawe, inte ute efter nå´t starkt ljus...tycker om när det är lite "mysigt" i karet. Ska se om jag kan få till så jag kan välja om jag vill köra ett eller två rör. Som det är på rampen sitter det en brytare. Karet kommer va väldigt ljust inrett!
              Ok. Jag gillar mer att dämpa belysningen punktvis genom att linda lysrören med ugnsfolie.

              Kommentar

              • Niklas Olsson
                Användare
                • februari 2003
                • 1156

                #22
                Ursprungligen postat av Malawe
                Ok. Jag gillar mer att dämpa belysningen punktvis genom att linda lysrören med ugnsfolie.
                Det är ett bra tips jag körde med sist jag hade kar...hade då ett hörnkar med Nigripinnis och ville ha lite mörka partier på sidorna, klädde in rören i kanterna och hade bara "fritt" i mitten. Verkligen något att rekommendera.
                //Niklas

                www.nofoto.se
                Nofoto på Facebook
                ____________________________________

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #23
                  Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                  Det är ett bra tips jag körde med sist jag hade kar...hade då ett hörnkar med Nigripinnis och ville ha lite mörka partier på sidorna, klädde in rören i kanterna och hade bara "fritt" i mitten. Verkligen något att rekommendera.
                  Man får ha i åtanka bara att rören livslängd förkortas drastiskt.

                  T5 grolux VS t( ser inte likadana ut så det gäller att prova o hitta en snygg kombo, inte helt lätt.
                  Actinic blå med flora rör som Christer har argeturen för (tror jag) är en snygg kombo, man får inte glömma att ha en halogen spot med guld också, då blir det väldigt snyggt, tycker jag.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • classe
                    NCS Medlem
                    • april 2007
                    • 1147

                    #24
                    Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                    Klasse, har bestämt mig och vet hur det ser ut så kommer inte bli besviken

                    Malawe, inte ute efter nå´t starkt ljus...tycker om när det är lite "mysigt" i karet. Ska se om jag kan få till så jag kan välja om jag vill köra ett eller två rör. Som det är på rampen sitter det en brytare. Karet kommer va väldigt ljust inrett!
                    bra du ta den grolux där så ingen besviken där.. du ser min karet där.. den är snyggt där... säger ärlig...
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

                    Kommentar

                    • Niklas Olsson
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 1156

                      #25
                      Ursprungligen postat av deelay
                      T5 grolux VS t( ser inte likadana ut så det gäller att prova o hitta en snygg kombo, inte helt lätt.
                      Jaha, ska man behöva tänka så också...hmmm...nä, detta var inte det lättaste du
                      //Niklas

                      www.nofoto.se
                      Nofoto på Facebook
                      ____________________________________

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #26
                        Körde ett actinicrör samt ett Osram 827 över ett växtkar ett bra tag (T5r, 24W). Funkade finfint. 827:an ger mycket rött, men visst, något Grolux är det inte. Kombon blev bra, däremot blev ljuset från enbart ett av rören verkligt mysko.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...