Stort hörnakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Stort hörnakvarium?

    Eller stort och stort, med de monsterbyggen som förekommer på denna sida kanske det inte är så stort, men i alla fall!

    Jag villa ha ett hörnakvarium där sidorna på karet skall vara drygt 1 meter, dvs att karet blir på runt 500 liter om det är 60-70 cm högt. Kraven jag har är att det skall INTE vara välvd framruta, och det får gärna vara "brutna" hörn på det, dvs så att man slipper de vassa hörn som blir på ett vanligt hörnkar. I övrigt skulle jag gärna vilja ha det som en komplett möbel, med färdig ramp/lock och en snygg stabil bänk. Ytterligare ett krav är att det skall vara nytt, detta är alltså ingen köpesannons, utan mer en en förfrågan om var man kan få tag i ett!
    // Magnus Arvidsson
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    #2
    Ring nån som bygger kar typ Jagefeldts i lysekil. Maila inte för det läser de aldrig.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Bygger de även möbler och ramper då?
      Mina GDS-dagar är nämligen över nu
      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        inte riktigt lika stort som du villa ha men....

        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #5
          Det cichlids4fun hade hittat var väl inte så dumt bilbo?? Priset varkade jättebra först tills jag såg att det var danska kronor

          Nå - det jag primärt ville säga var till dig Bilbo...Välkommen tillbaka eller är det för snart att ropa hej? Ska nån annan ha karet? Du ska se, du är snart i träsket igen!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 804

            #6
            Hej.
            Marinakvarium i Mölndal.
            mvh Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • Bilbo
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 1159

              #7
              Det är typ exakt ett sådant jag vill ha, fast större....
              Kanske skulle jag kunna tänka mig att bygga bänken själv, men inte lysrörsarmaturen.
              Jodå jag kommer tillbaka, men i mindre omfattning(till att börja med), och nu är det bara sondering av terrängen.
              Tanken är att jag skall ha tanganyika i karet, och isf boops eller furcifer, samt att jag vill ha P. nigripinnis, eller möjligen någon leptosoma, knske även någon xenotilapia, därför vill jag ha stor bottenyta.
              De "vita" kar man ser på många bilder, med ljus grus och vita stenar, hur håller man det algfritt utan kemikalier?
              // Magnus Arvidsson

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Ursprungligen postat av Bilbo
                De "vita" kar man ser på många bilder, med ljus grus och vita stenar, hur håller man det algfritt utan kemikalier?
                UV ljus är ju en lösning

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #9
                  Ursprungligen postat av endymion
                  UV ljus är ju en lösning
                  Eller många ancistrus och släta stenar, plus att man får slamsuga botten med en upp och nervänd petflaska, ja då tror jag att du kommer att få ett relativt ljust kar.Janne

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bilbo
                    Det är typ exakt ett sådant jag vill ha, fast större....
                    Kanske skulle jag kunna tänka mig att bygga bänken själv, men inte lysrörsarmaturen.
                    Jodå jag kommer tillbaka, men i mindre omfattning(till att börja med), och nu är det bara sondering av terrängen.
                    Tanken är att jag skall ha tanganyika i karet, och isf boops eller furcifer, samt att jag vill ha P. nigripinnis, eller möjligen någon leptosoma, knske även någon xenotilapia, därför vill jag ha stor bottenyta.
                    De "vita" kar man ser på många bilder, med ljus grus och vita stenar, hur håller man det algfritt utan kemikalier?

                    gruset som heter zoolux verkar ha en fin förmåga att inte dra till sig alger, iaf i de 2 kar där jag har den, tror classe hade det i sitt 222 som ligger ute här på forumet oxå, lagom mängd fisk, ljus och växter med måttlig matning brukar hålla algerna borta
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...