Uaru

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    Uaru

    Köpte mig för 3 månader sedan ett par grådassiga miniuaru. Nu har de äntligen börjat bli lite fetare och vuxenfärgen blir allt tydligare för varje dag. I början sågs mina svärdsplantor och anubias helt oätliga..men tji på den! Är bara flisor kvar av allt numer. Brukar slänga ner cabomba och vattenpest vilket försvinner på en microsekund. Är det någon annan som har eller har haft uaru? Jag har mina tillsammans med ett gäng notatus och altum scalarer, funkar klockrent. Funderar även på att göra räkmix, antar att det behöver bli lik en malawiräkmix...

    Bifogar en par gamla bilder på dem då de var små.
    Mvh Alex
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Har inte haft dem själv, men till och från varit sugen på dem. Verkar vara trevliga firrar. Visste däremot inte att de var SÅ pigga på grönfoder? Tackar för infon. Gott att det går framåt med uppväxten av dem.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • jarinen
      Användare
      • april 2003
      • 1888

      #3
      Jodå, jag hade Uaru för flera år sedan och jag har återfallit. Skaffade en grupp yngel om 10st i Augusti förra året. De har inte växt i någon rekordfart direkt, de är väl varierande mellan 5-10 cm idag.

      Mvh Jari

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Ja de är verkligen ena växt-ansare. Nästan i klass med skivtetror. Trodde att anubias skulle klara sig men de äter till och med upp stjälkarna

        Kul att du har fallit tillbaka Jari. Vill minnas att det var bilderna på dina gamla uaru som fick mig att forska lite vidare på dessa sydamerikaner Vad har du för sällskap med dem?
        Mvh Alex

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • mars 2004
          • 664

          #5
          Jag har haft Uaru i två omgångar. Som tidigare nämnts betraktar dom allt grönt som godis. De ger sig på plastväxter osså om någon skulle få för sig prova. "Mangroverötter" fick tydliga märken efter deras tänder.
          Hade mina med Kardinaltetror, funkade klockrent! Tetrorna höll sig i ett stim så som man vill att de ska. Livrädda för Uaruna, iallafall till en början.
          Lycka till med dina Uaru! Jag hoppas få plats för ett gäng någon gång i framtiden igen, men det finns alltid någon Tanganyika som tar upp karen.
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          • jarinen
            Användare
            • april 2003
            • 1888

            #6
            Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
            Ja de är verkligen ena växt-ansare. Nästan i klass med skivtetror. Trodde att anubias skulle klara sig men de äter till och med upp stjälkarna

            Kul att du har fallit tillbaka Jari. Vill minnas att det var bilderna på dina gamla uaru som fick mig att forska lite vidare på dessa sydamerikaner Vad har du för sällskap med dem?
            Jag har dom ihop med chokladciklider och några strötetror av dolkstick och kejsartetra.

            Mvh Jari

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
              Köpte mig för 3 månader sedan ett par grådassiga miniuaru. Nu har de äntligen börjat bli lite fetare och vuxenfärgen blir allt tydligare för varje dag. I början sågs mina svärdsplantor och anubias helt oätliga..men tji på den! Är bara flisor kvar av allt numer. Brukar slänga ner cabomba och vattenpest vilket försvinner på en microsekund. Är det någon annan som har eller har haft uaru? Jag har mina tillsammans med ett gäng notatus och altum scalarer, funkar klockrent. Funderar även på att göra räkmix, antar att det behöver bli lik en malawiräkmix...

              Bifogar en par gamla bilder på dem då de var små.
              Jag och en bekant odlade uaru för rätt många år sedan. Tycker att yngelvården med yngel som betar på föräldrarna är en stor del av charmen med uarus även om de blir lite slitna efter ett tag. Gav dem salladsblad i princip varje dag. Förövrigt tycker jag att de gör sig bäst gruppvis även om det naturligtvis krävs rejält med utrymme. Hur många har du Alexander? (trevliga bilder!)

              Mvh/Andreas.
              Senast redigerad av Gäst; 20 januari 2009, 15:47.

              Kommentar

              • B-mark
                Användare
                • oktober 2005
                • 95

                #8
                Tjenare Alexander!
                Så du har skaffat Uaru igen... Kul
                Lycka till med dem och tröttna nu inte på dem innan de har fått rejäl storlek. De blir som du vet allt vackrare med tiden.
                /Stefan
                / Stefan

                Kommentar

                • Alexander Ylipää
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 3615

                  #9
                  Ursprungligen postat av A C-son
                  Jag och en bekant odlade uaru för rätt många år sedan. Tycker att yngelvården med yngel som betar på föräldrarna är en stor del av charmen med uarus även om de blir lite slitna efter ett tag. Gav dem salladsblad i princip varje dag. Förövrigt tycker jag att de gör sig bäst gruppvis även om det naturligtvis krävs rejält med utrymme. Hur många har du Alexander? (trevliga bilder!)

                  Mvh/Andreas.
                  Läckert. Har inte hört många som odlat uaru faktiskt. Borde inte vara svårare än diskus?
                  Mina går igång på tetra diskus bits, men försöker vänja dem vid Hikaris cichlid exel pellets med mycket grönt. Går sådär, men växter äter dom gärna. Köpte 10, en dog efter ett tag men ett härligt stim är det. Måste fixa nyare bilder på dem nu.


                  Ursprungligen postat av B-mark
                  Tjenare Alexander!
                  Så du har skaffat Uaru igen... Kul
                  Lycka till med dem och tröttna nu inte på dem innan de har fått rejäl storlek. De blir som du vet allt vackrare med tiden.
                  /Stefan
                  Yes, såg ju mina fd. hos rolle innan ni for till uruguay, vilken miss man gjorde då jag sålde dem. Ha ha!
                  Mvh Alex

                  Kommentar

                  • Alexander Ylipää
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 3615

                    #10
                    Någon som vet när Uaru blir könsmogna?
                    Mvh Alex

                    Kommentar

                    • Alexander Ylipää
                      Användare
                      • oktober 2003
                      • 3615

                      #11
                      Ingen, då får jag vänta och se.


                      En annan filurig sak jag har upptäckt är att ibland står 2-3 uaru rätt så högt upp och "biter" vid ytan, dvs. ungefär som när de äter en flytande pellets. För att sedan sjunka ner några decimeter och vrida huvudet fram och tillbaka för att avsluta med en luftrap och bubblor ur munnen. Detta gör dom alltid parvis eller i tre, föra tt sedan skifta och repetera proceduren... Jag håller nog på att bli knäpp. Först trodde jag det var överbliven mat som de käkade på, men nu ser det mest komiskt ut. Skenäter!
                      Mvh Alex

                      Kommentar

                      • Leopoldi
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1082

                        #12
                        Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                        Någon som vet när Uaru blir könsmogna?

                        Skulle tippa att det är som med diskus dvs ett år.

                        Kommentar

                        • Nicke SA
                          NCS Medlem
                          • januari 2007
                          • 290

                          #13
                          Ursprungligen postat av Alexander Ylipää
                          Någon som vet när Uaru blir könsmogna?
                          Enligt Ciklidboken vol. 2 kan de lägga upp till 200 ägg vid 15 cm.
                          Så när de börjar närma sig 15 cm, då kan du nog börja hoppas (mitt antagande).
                          Mvh Niklas
                          Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

                          Kommentar

                          • Leopoldi
                            Användare
                            • februari 2004
                            • 1082

                            #14
                            Längden är ointressant för både fiskar och människor. Åldern är nog mer relevant för när könsmognad inträder. Har stt diskus med yngel som varit under 10 cm.

                            Men visst normalt så ligger dom nog på 15+ när första regnperioden börjar. I akvarium är det nog vanligare att dom leker lite senare.

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 3615

                              #15
                              Lite nya bilder

                              Gått ett tag sedan jag skrev i den här tråden. Nu är det i alla fall lite äldre. En har strykit med, men resten är glada och matfriska. Ger friheten att fixa till bilderna på PS om någon har lust.
                              Mvh Alex

                              Kommentar

                              Arbetssätt...