SÅ trött på BRUNT akvarium, hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    SÅ trött på BRUNT akvarium, hjälp!

    hej hej

    Fick för 2 månader sen ett ryck och fann mig tillbaka till akvarie världen, men nu fan börjar jag tröttna igen!

    Varför? = mitt akvarie är fan brunt.... byter fan vatten hejvillt, har bara 10 fiskar i mitt 250, så det KAN inte vara överbelastat.....

    snälla hjälp mig nu killar, va f*n ska man göra....
  • Limmet
    Användare
    • januari 2009
    • 51

    #2
    Är det vattnet som är brunt eller stenar/rutor etc?

    Kommentar

    • Decimus
      Användare
      • juni 2006
      • 961

      #3
      Ursprungligen postat av Limmet
      Är det vattnet som är brunt eller stenar/rutor etc?
      ná vattnet är inte såå brunt, men de e sanden stenarna och rutorna som jag får skrapa å göra ren iaf varannan dag för att en se in, å snart vill jag nog ta ur stenen å mina snäckor, är ju kul å se hur de skall se ut egentligen...

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        #4
        Ursprungligen postat av Decimus
        ná vattnet är inte såå brunt, men de e sanden stenarna och rutorna som jag får skrapa å göra ren iaf varannan dag för att en se in, å snart vill jag nog ta ur stenen å mina snäckor, är ju kul å se hur de skall se ut egentligen...
        Sätt på lite mera ljustimmar, eller byt lysrör, för att du har tydligen för lite ljus på baljan.Janne

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          En normal utveckling för relativt nystartat kar, enligt min mening. Först ska filtret igång, sedan kommer bruna alger. En bra åtgärd där är malar, ex Ancistrus. De älskar sådana alger, och borde göra karet soprent rätt snabbt. Har du redan sådana malar kan det vara att du kört igång med rätt mycket fisk direkt och att Ancistrusen helt enkelt inte hinner med (men förmodligen är rätt tjocka). Något jag säger fem gånger varje dag (jobbar i zoobutik) är _tålamod_. Ge karet tid att cykla in sig, så blir det bättre. För filtrets del tar det ca 4-5 veckor innan det kan hantera kväve, för akvariets del kan det ta upp till ett halvt år innan det är i balans.

          Ungefär så.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Decimus
            Användare
            • juni 2006
            • 961

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            En normal utveckling för relativt nystartat kar, enligt min mening. Först ska filtret igång, sedan kommer bruna alger. En bra åtgärd där är malar, ex Ancistrus. De älskar sådana alger, och borde göra karet soprent rätt snabbt. Har du redan sådana malar kan det vara att du kört igång med rätt mycket fisk direkt och att Ancistrusen helt enkelt inte hinner med (men förmodligen är rätt tjocka). Något jag säger fem gånger varje dag (jobbar i zoobutik) är _tålamod_. Ge karet tid att cykla in sig, så blir det bättre. För filtrets del tar det ca 4-5 veckor innan det kan hantera kväve, för akvariets del kan det ta upp till ett halvt år innan det är i balans.

            Ungefär så.

            Hilsen,

            P
            får införskaffa mig några malar då, trodde jag skulle kunna slippa de men ok, na jag har bara 10 fiskar så för många vet jag inte?? men tack ska försöka ha tålamod...

            Kommentar

            • Decimus
              Användare
              • juni 2006
              • 961

              #7
              Ursprungligen postat av malawijanne
              Sätt på lite mera ljustimmar, eller byt lysrör, för att du har tydligen för lite ljus på baljan.Janne

              ok får nog byta röret, har ni ngt tips vilket man ska köpa?

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Aquarelle...och PowerGlo. Den förstnämnda absolut bästa röret enligt min mening. Starkt klart ljus som framhäver fiskarnas färger på ett mer naturligt sätt än många andra rör.

                Kommentar

                Arbetssätt...