Akvariesäker färg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Limmet
    Användare
    • januari 2009
    • 51

    Akvariesäker färg?

    Tänkte bygga ett eget innerfilter av en 5 liters plastdunk och ett överblivet powerhead. Ska gömma hela anordningen bakom ett rejält stenröse men vill ändå måla dunken svart. Vad kan man använda för färg? Ju billigare och smidigare ju bättre.
  • Oden70
    Användare
    • januari 2007
    • 869

    #2
    Ursprungligen postat av Limmet
    Tänkte bygga ett eget innerfilter av en 5 liters plastdunk och ett överblivet powerhead. Ska gömma hela anordningen bakom ett rejält stenröse men vill ändå måla dunken svart. Vad kan man använda för färg? Ju billigare och smidigare ju bättre.
    Svart plastfilm m klister på som du sätter på bakrutans utsida.Finns att köpa i tex Hornbash och Bauhaus men även i vanliga färgbutiker skulle jag tro. Har själva både vit, blå och svart.fFördelen mot att måla e att vill man byta bakgrundsfärg e detta gjort på ett par minuter.... 1 rulle kostar 49:- där jag handlar och den e 2m lång...
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • Limmet
      Användare
      • januari 2009
      • 51

      #3
      Tack för tipset men...

      Tänkte bygga ett "innerfilter" dvs dunken ska stå i akvariet. Dvs inga kemikalier får avges...finns det någon sådan färg?

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av Limmet
        Tänkte bygga ett eget innerfilter av en 5 liters plastdunk och ett överblivet powerhead. Ska gömma hela anordningen bakom ett rejält stenröse men vill ändå måla dunken svart. Vad kan man använda för färg? Ju billigare och smidigare ju bättre.
        Leta efter en dunk som redan är svart ?
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Limmet
          Användare
          • januari 2009
          • 51

          #5
          har visat sig ganska svårt

          Har du något tips på en 5+ liter sådan dunk? Ingen gammal använd oljedunk dvs...

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #6
            finns säkert nån saftdunk som är svart, annars är det väl avfettningsmedel och dylikt som varit i dunkarna, möjligen jag sett nån vinsats på svart dunk oxå

            jula har en svart bensindunk för 39kr och den lär väl inte varit bensin i ännu....men vem vet vad de är för plastmaterial i en sådan
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Limmet
              Användare
              • januari 2009
              • 51

              #7
              Hittade en svart oljedunk (oanvänd såklart) på biltema. Tror ni den kan vara några problem att ha i akvariet? Dvs läcka ur kemikalier o grejer ur plasten...?

              Kommentar

              • Oden70
                Användare
                • januari 2007
                • 869

                #8
                Ursprungligen postat av Limmet
                Hittade en svart oljedunk (oanvänd såklart) på biltema. Tror ni den kan vara några problem att ha i akvariet? Dvs läcka ur kemikalier o grejer ur plasten...?
                Det skall Biltema kunna svara på om du tar kontakt med kundannsvarig. Normalt sett skall plast vara märkta så man ser om det är "ätligt/giftfritt" Men tror inte en oljedunk e märk, ett annat tipps e att "smaka på plasten" i dunken.. Om den smakar mer än plast e det kört....men om du e osäker och inte vågar chansa så kan jag medela dig att den filmen jag köper på Hornbash funkar finfint inuti karet också.. Hade ett gammalt Marina 250 kar som var målad med grön epoxyfärg på bakrutan.. Klädde hela bakrutan inuti karet med denna film. Både jag och även Stiffe klär filterkammar glaset inuti karet med denna film. Om du inte har Hornbash i din närhet och e intresserad så skicka ett pm så kan jag skicka dig en rulle per post men du får själva betala rullen ca 50:- samt port på ca 30;- Så hojta till om du e intresserad av denna lösning. Kan posta den typ imorgon till dig.
                Senast redigerad av Oden70; 14 januari 2009, 20:39.
                Petrochromis is da shit8)8)

                Kommentar

                • Limmet
                  Användare
                  • januari 2009
                  • 51

                  #9
                  Har sån plastfilm på utsidan av ett akvarie (köpt på coop). Tror det är sån du menar... Man kan t.ex. klä möbler med den.

                  Rent spontant känns det ju som om detta "klister" skulle kunna vara farligt med...

                  Ska gå o smaka på dunken

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av Limmet
                    Hittade en svart oljedunk (oanvänd såklart) på biltema. Tror ni den kan vara några problem att ha i akvariet? Dvs läcka ur kemikalier o grejer ur plasten...?
                    Det är inte möjligt att plast kan avge kemikalier
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • Limmet
                      Användare
                      • januari 2009
                      • 51

                      #11
                      Ingen smak direkt

                      Men alltså för mig känns det lustigt att en plastdunk öht skulle kunna avge något ämne i reaktion med vatten? Jag menar den löses ju inte upp av bensin eller sprit varför skulle den då avge ämnen i vatten... Men vet inte om jag vågar chansa. Fiskar för några tusen i karet

                      Har du något märke på plastfilmen?

                      Kommentar

                      • Limmet
                        Användare
                        • januari 2009
                        • 51

                        #12
                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Det är inte möjligt att plast kan avge kemikalier
                        Det låter bra...

                        Lägger den i ett varmvattenbad ifall det är några kemikalier eller skit kvar på ytan efter tillverkningen...
                        Senast redigerad av Limmet; 14 januari 2009, 21:05.

                        Kommentar

                        • Oden70
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 869

                          #13
                          Ursprungligen postat av Limmet
                          Har sån plastfilm på utsidan av ett akvarie (köpt på coop). Tror det är sån du menar... Man kan t.ex. klä möbler med den.

                          Rent spontant känns det ju som om detta "klister" skulle kunna vara farligt med...

                          Ska gå o smaka på dunken
                          Japp det e sådan film. Kan inte svara för den du köpt MEN den som jag och stiffe annvänder e det igen fara med.. I dom kar vi har detta I har vi troffegrupper och dom lever ett prima liv utan förgiftningar samt ynglar bra...
                          Så erbjudandet står kvar..
                          Där har du en garanterad lösning som e beprövad av ialla fall 2 akvarister UTNA problen...
                          Så om du e osäker och inte vill chans så e det ett tips... det som avgör om plastdunkar e farliga e oftast vad dom e tillverkade för. Oljedunk tveksamt saftdunk helt ok för den innehåller livsmedel.. Men kom att tänka på en sak.... Önos har eller hade ialla fall en svart saft dunk inann, så köp en sådan drick saften diska och sedan e saken biff
                          Petrochromis is da shit8)8)

                          Kommentar

                          • doohan
                            NCS Medlem
                            • augusti 2004
                            • 1607

                            #14
                            Hur

                            Ursprungligen postat av Oden70
                            Svart plastfilm m klister på som du sätter på bakrutans utsida.Finns att köpa i tex Hornbash och Bauhaus men även i vanliga färgbutiker skulle jag tro. Har själva både vit, blå och svart.fFördelen mot att måla e att vill man byta bakgrundsfärg e detta gjort på ett par minuter.... 1 rulle kostar 49:- där jag handlar och den e 2m lång...
                            svårt är det att få bort klistret då om jag vill ta bort filmen? Låter ju lysande att slippa måla akvariet och billigt verkar det också vara. Vet ej om det finns här men jag skall kolla med vår lokale färgaffär

                            Kommentar

                            • doohan
                              NCS Medlem
                              • augusti 2004
                              • 1607

                              #15
                              Glömde

                              Ursprungligen postat av Oden70
                              Svart plastfilm m klister på som du sätter på bakrutans utsida.Finns att köpa i tex Hornbash och Bauhaus men även i vanliga färgbutiker skulle jag tro. Har själva både vit, blå och svart.fFördelen mot att måla e att vill man byta bakgrundsfärg e detta gjort på ett par minuter.... 1 rulle kostar 49:- där jag handlar och den e 2m lång...
                              att fråga hur bred/hög är denna film om längden är 2 meter?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...