Tvätta blå filtermatta i tvättmaskinen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    Tvätta blå filtermatta i tvättmaskinen

    Hej,

    Många tvättar sin blå filtermatta i tvättmaskinen. Hur gör ni? Temp? program? Inget tvättmedel utgår jag från.
    Med vänliga hälsningar

    Ola
  • Erik Österlund
    Användare
    • januari 2005
    • 3788

    #2
    Har aldrig gjort det själv men man borde väl först köra ett program utan något i maskinen för att det ska vara säkert att det inte finns kvar tvättmedel eller annat i maskinen.

    Jag skulle också kolla nogrannt i facken, det brukar ju kunna ligga kvar en del där...

    Sen handlar det väl mest om att skölja ur dom ordentligt så 30-40 grader borde ju funka.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Österlund
      Har aldrig gjort det själv men man borde väl först köra ett program utan något i maskinen för att det ska vara säkert att det inte finns kvar tvättmedel eller annat i maskinen.

      Jag skulle också kolla nogrannt i facken, det brukar ju kunna ligga kvar en del där...

      Sen handlar det väl mest om att skölja ur dom ordentligt så 30-40 grader borde ju funka.
      Jag har 70 stycken 40x20x10cm eller nå't sånt med intorkat gunk...
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Ja det är väl bara att köra in så många som får plats och köra! Har du inte tillgång till någon större maskin typ sån man tvättar vanliga mattor i?

        Kommentar

        • joe
          Användare
          • juni 2006
          • 1451

          #5
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Jag har 70 stycken 40x20x10cm eller nå't sånt med intorkat gunk...
          Jag höll på att skriva "Jag skulle aldrig våga"...men när jag ser antalet så är det väl nästan inget val? Och visst borde det gå - har då läst om det i trådar...kanske skulle man blötlägga dem en stund innan för att så att säga förbereda gunket på att det ska bort!
          MVH - joe

          Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #6
            Jag skulle lägga ett antal i duchen och leka Indian med krigsmålning, ta några foton o lägg ut här
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              #7
              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
              Jag skulle lägga ett antal i duchen och leka Indian med krigsmålning, ta några foton o lägg ut här
              Ja! Det vill vi se!
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Nya tvättmaskiner är värdelösa pga att de sparar vatten. Vet eftersom jag kört enduro innan och de kläderna blev inte rena i en ny tvättmaskin. Därimot i äldre tvätt maskiner typ från 70-talet är det inga problem.

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #9
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Jag skulle lägga ett antal i duchen och leka Indian med krigsmålning, ta några foton o lägg ut här
                  Den metoden har jag prövat, glömde tyvärr kameran. eller som tur är.

                  Annars borde väl högtryckstvätten funka bra, det kommer i alla fall jag att prova nästa gång
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • jinnarparen
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 2670

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Hej,

                    Många tvättar sin blå filtermatta i tvättmaskinen. Hur gör ni? Temp? program? Inget tvättmedel utgår jag från.
                    När jag rengör mina så får de ligga ute på gräsmattan (eller i badkaret när det är vinter) och sen ser jag till så att mycket vatten får rinna igenom dem. Det tar med sig den mesta skiten, lite knådning av mattorna då och då gör också susen ( cf:s idé om indian i duschen är faktiskt bra, nyttta och nöje på samma gång).

                    Att lägga dem i tvättmaskinen tycker jag inte låter som någon bra idé. Det samlas rejält med skit i en filtermatta, är tvättmaskinen ren till nästa tvätt?

                    Fungerar det med högtryckstvätten? Kan tänka mig att de blir rena på ytan, men hur är det längre in i filtermattan, det blir ju inte så mycket vatten som kommer in och drar med sig skiten.
                    Åter till CA

                    Det är där jag hör hemma

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Den metoden kör ja oxå me. In i duschen för att sen dansa regndans på dom.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Göran Å
                        Användare
                        • december 2005
                        • 1295

                        #12
                        Högtryckstvätt funkar kanonbra........brukar anv det till mina 10 cm tjocka mattor..det tar inte många minuter innan de är helt rena rakt igenom.

                        Jag har den grova mattan ppi10 i mitt filter till trädgårdsdammen med koi karp, och spolar rent filtret några ggr per säsong. Samt i 3 kar i mitt akvarierum.


                        Annars är det badkaret/duschen samt slang/dusch och trampa med fötterna som gäller...

                        Mvh Göran
                        Senast redigerad av Göran Å; 13 januari 2009, 19:49.
                        http://www.skovdeaf.se/
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                        http://www.skovdefagelklubb.se/

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Nu har vi en industritvättmaskin (blank plåt, ett par hundra liter) som ingen använder och frågan är: Många kör blå filtermattan i tvättmaskinen, hur gör ni?

                          Får jag inte svar så rengör jag den ordentligt först och kör på sköljning utan centrifugering.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Nu har vi en industritvättmaskin (blank plåt, ett par hundra liter) som ingen använder och frågan är: Många kör blå filtermattan i tvättmaskinen, hur gör ni?

                            Får jag inte svar så rengör jag den ordentligt först och kör på sköljning utan centrifugering.
                            Varför så bråttom Ola, du måste väl ha baljorna som tillhör filtrerna.
                            Jag hade hällt i lite vatten i baljorna efterhand som det finns utrymme att komma åt baljorna, och låtit det mjuka upp böset i någon vecka, sedan hade jag lyft upp filtrerna en efter ett, skjölt av med lite vatten.
                            Och det kan du göra med en vanlig vattenslang.
                            Ja sedan är det bara att dra igång baljorna byta vatten kanske en gång.Janne

                            Kommentar

                            • Micke
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9579

                              #15
                              Jag brukar (eller frun brukar...om jag ska vara ärlig) köra filtermattorna från dammfiltret i tvättmskinen, det fungerar utmärkt.
                              Först grovtvättas mattorna i duschen och sen tvättas dom med standardprogram på 30 grader och något sänkt centrifugering. Mattorna blir mycket renare än vad jag någonsin lyckats få dem när jag sköljt för hand.
                              Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...