Vieja-tråden 2009

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #16
    Ursprungligen postat av mille
    Jag får inte lov att skaffa hund för frugan, så detta är det närmsta jag kan komma.
    Ett 720 bör väl räcka till 2 individer Vieja.
    Tack för tipset om Zoologiskan i Sandby, skall se om jag hinner dit nu i veckan.
    Med ett 720 kommer du långt! Hoppas du hittar något! Om du vill ha ut ett lekpar gör du rätt i att skaffa en grupp på kanske 5-6 individer som kan para ut sig.

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #17
      Ursprungligen postat av patriks155
      Med ett 720 kommer du långt! Hoppas du hittar något! Om du vill ha ut ett lekpar gör du rätt i att skaffa en grupp på kanske 5-6 individer som kan para ut sig.
      Håller med, att köpa 2 vuxna kan leda till den enes död rätt så fort!! Köp hellre 6 mindre o låt dom växa upp ihop...
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #18
        Ursprungligen postat av Beast
        Håller med, att köpa 2 vuxna kan leda till den enes död rätt så fort!! Köp hellre 6 mindre o låt dom växa upp ihop...
        Instämmer.

        Kommentar

        • mille
          Användare
          • augusti 2006
          • 31

          #19
          Nu är man med i gänget!

          Införskaffade 2st Melanura i Sandby, förhoppningsvis inga bastarder.
          Tack för tipset förresten.
          Den stora (ca 20 cm) jagade runt den lilla (ca 15 cm) första 2 dygnen, men nu har det övergått till lite mera skakningar och parningsbetéende.
          De gick i varsit kar i affären för att de inte skulle börja leka och jaga varandra, sa försäljaren.
          Men dom har inte ätit något på 3 dygn, så jag är lite orolig.

          Kommentar

          • Lundensis
            Användare
            • mars 2004
            • 2262

            #20
            Ursprungligen postat av mille
            Införskaffade 2st Melanura i Sandby, förhoppningsvis inga bastarder.
            Tack för tipset förresten.
            Den stora (ca 20 cm) jagade runt den lilla (ca 15 cm) första 2 dygnen, men nu har det övergått till lite mera skakningar och parningsbetéende.
            De gick i varsit kar i affären för att de inte skulle börja leka och jaga varandra, sa försäljaren.
            Men dom har inte ätit något på 3 dygn, så jag är lite orolig.
            Inget att vara orolig för, det brukar ta ett tag innan de kommer igång med maten.

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • augusti 2006
              • 830

              #21
              Ursprungligen postat av mille
              Men dom har inte ätit något på 3 dygn, så jag är lite orolig.
              Ta det lungt, jag har haft nya fiskar som matstrejkat flera veckor innan de kommer till rätta. Man kan prova med lite frysfoder som bösar för att se om de finns intresse, även musslor, ärtor mm.

              Kommentar

              • mille
                Användare
                • augusti 2006
                • 31

                #22
                Skall man slänga ner en platt sten dom kan lägga rommen på, om dom nu är på väg att leka? Hur inreder ni ett lekakvarium, eller lockar till lek? (Nu pratar jag fortfarande om ciklider)

                Kommentar

                • Lundensis
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 2262

                  #23
                  Ursprungligen postat av mille
                  Skall man slänga ner en platt sten dom kan lägga rommen på, om dom nu är på väg att leka? Hur inreder ni ett lekakvarium, eller lockar till lek? (Nu pratar jag fortfarande om ciklider)
                  Ja eller bit av en kruka eller en slät rot.

                  Kommentar

                  • mille
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 31

                    #24
                    SÅ! Nu hann jag varken lägga i en sten eller kruka, dom hann lägga all rommen på en kokosnöt. Hämtade dom i fredags och redan rom..

                    Kommentar

                    • salmberg
                      NCS Medlem
                      • oktober 2007
                      • 830

                      #25
                      Mellanura eller vad??

                      Köpte detta par för lite mer än ett år sedan.
                      Har för ett bra tag sedan förstått att detta inte är äkta mellanura.
                      Undrar vad ni tror om detta.Blandat med Synspilla eller???
                      Läser man i artregistert om Mellanuans Beteende och lek så stämmer det mycket bra med mina fiskar.
                      Ska tillägga att jag inte föder upp och sprider ut denna troliga blandrasen...

                      Kommentar

                      • mille
                        Användare
                        • augusti 2006
                        • 31

                        #26
                        Jag tycker bara att det är kul och se om de lyckas, skall definitivt inte slänga ut dessa bastarder på marknaden. Iallafall inte lura någon till att köpa dessa i hopp om att det är ren Melanura.
                        Tycker själv att dom är snygga. Killen som har affären i Sanby sa till mig att det var ren Melanura,men men!

                        Skulle gissa att det är syskon till dina som jag har, fast de saknar de blåa horisontella ränderna på huvudet. Men nu har mina firrar gått i Affären och trängts ett tag, kommer väl att färga ut lite mer i framtiden. Skall se om jag kan lägga in en bild, så att vi kan jämföra.

                        Kommentar

                        • mille
                          Användare
                          • augusti 2006
                          • 31

                          #27
                          Har precis pratat med fiskhandlarn i Sandby. Han säger att avelsparet var importerat ifrån Canada för ca 4 år sedan, och att det skall vara rena Melanurum. Vad skall man tro? Han sa ytterligare att han gladeligen köpte yngel av mig, för att sälja vidare.

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            #28
                            Ursprungligen postat av mille
                            Har precis pratat med fiskhandlarn i Sandby. Han säger att avelsparet var importerat ifrån Canada för ca 4 år sedan, och att det skall vara rena Melanurum. Vad skall man tro? Han sa ytterligare att han gladeligen köpte yngel av mig, för att sälja vidare.
                            det finns väl inget som säger att dina är bastarder bara för att salmberg tror sig ha sådana, man brukar kunna lita på lasse i södra sandby, men för säkerhets skull ta ett par bilder och länka hit så får du säkert expert uttalanden...tror inte salmberg köpte sina i södra sandby om jag minns rätt
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • salmberg
                              NCS Medlem
                              • oktober 2007
                              • 830

                              #29
                              Ursprungligen postat av cichlids4fun
                              det finns väl inget som säger att dina är bastarder bara för att salmberg tror sig ha sådana, man brukar kunna lita på lasse i södra sandby, men för säkerhets skull ta ett par bilder och länka hit så får du säkert expert uttalanden...tror inte salmberg köpte sina i södra sandby om jag minns rätt
                              JO mina Mellanura kommer ifrån sandby.
                              Synspillorna kommer ifrån akvarietjänst.

                              Bild på synspillerna.

                              Kommentar

                              • mille
                                Användare
                                • augusti 2006
                                • 31

                                #30
                                Hur lägger jag in en bild här?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...