Trädgårds akvarium 3000 liter .

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • NORRBOTTEN1

    Trädgårds akvarium 3000 liter .

    Hejsan !

    Jag har några stålplåtar över ,jag planerar att svetsa ihop ett kar på
    3*1*1 meter med glasruta på en av långsidan .Tanken är att ha "akvariet"
    i trädgården bara över sommaren tömma på senhösten och dra igång igen nästa vår osv .
    Jag hade tänkt mig Abborre samt Regnbåge fina att titta på ,sen när det är dax att avveckla på hösten passar dom ju fint på matbordet också .
    Då jag bor 40 meter från havet har jag tänkt sänka ner en dränkbar pump i lagom storlek ca1 meter från botten (7 meters djup) Koppla pumpen till en vanlig timer ,då kan jag välja hur ofta jag vill omsätta vattnet i "akvariet"
    samt att vattnet blir inte så varmt .Förmodlingen behövs även någon typ av filter också .Vattnet har jag tänkt pumpa in nertill i ena kortsidan för att sen brädda över på andra kortsidan .
    Skulle gärna lägga upp lite bilder men akvariet måste nog byggas på plats då
    den blir svår att flytta annars ,bara glasrutan väger nog minst 300 kilo .
    så bilder kommer till våren .
    Jag är tacksam för tips om det är någon som har synpunkter .
    Jag skulle även vara tacksan om någon kan svara på lite frågor jag har .

    1:Hur stor cirkulations pump/pumpar ,fiter behövs (inte den i havet) ?
    2:Går det att ha Abborre samt regnbåge tillsammans ?
    3:Vad ska jag ha på botten ,växter ,sten ,sand ,grus för at fiskarna skall trivas ?
    4:Hur många fiskar kan jag ha i 3000 liter (tänkte köpa regnbåge från någon
    fiskodling ,abborren tar jag upp med mjärde) Storlek ca 600-1000 gram ?
    5:Hur ofta skall jag omsätta vattnet ?
    6:Regnbågen får pelets men vad skall abborren äta ?
    7:Finns det någon slamkrypare som skulle överleva (behöver jag några) ?
    8:Tänkte måla med färg till stålbåtar ,Vilken kulör passar (svara gärna med bild)
    9:Förslag på andra trevliga fiskar !
    10:Hur ofta behöver dom matas ?
    11:Belysning behövs också ,vad skall jag ha ?
    12:Vad behöver jag mer ?

    Tack på förhand Peter .
  • Pettap
    NCS Medlem
    • januari 2005
    • 1385

    #2
    Abborre och Regnbåge passar ihop och kan äta samma foder (Laxpellets, löja, små vitfiskar) Öring och Regnbåge går inte riktigt i hop även om man skulle kunna tro det men regnbågen är för tuff mot öringen.
    //Peter
    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Välkommen till detta formidabla forum!

      Någon belysning behövs ju inte, om akvariet nu ska stå utomhus. Solljuset räcker nog.
      Några halogenlampor kanske när solen gått ner eller när det är mulet!

      Väntar med spänning på en massa bilder på byggandet!
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4
        Verkar bli ett riktigt grymt projekt!! Väntar med spänning på att få se utvecklingen!

        Kommentar

        • Ola Sjödin
          Användare
          • augusti 2003
          • 514

          #5
          Ursprungligen postat av NORRBOTTEN1
          Hejsan !

          Jag har några stålplåtar över ,jag planerar att svetsa ihop ett kar på
          3*1*1 meter med glasruta på en av långsidan .Tanken är att ha "akvariet"
          i trädgården bara över sommaren tömma på senhösten och dra igång igen nästa vår osv .
          Jag hade tänkt mig Abborre samt Regnbåge fina att titta på ,sen när det är dax att avveckla på hösten passar dom ju fint på matbordet också .
          Då jag bor 40 meter från havet har jag tänkt sänka ner en dränkbar pump i lagom storlek ca1 meter från botten (7 meters djup) Koppla pumpen till en vanlig timer ,då kan jag välja hur ofta jag vill omsätta vattnet i "akvariet"
          samt att vattnet blir inte så varmt .Förmodlingen behövs även någon typ av filter också .Vattnet har jag tänkt pumpa in nertill i ena kortsidan för att sen brädda över på andra kortsidan .
          Skulle gärna lägga upp lite bilder men akvariet måste nog byggas på plats då
          den blir svår att flytta annars ,bara glasrutan väger nog minst 300 kilo .
          så bilder kommer till våren .
          Jag är tacksam för tips om det är någon som har synpunkter .
          Jag skulle även vara tacksan om någon kan svara på lite frågor jag har .

          1:Hur stor cirkulations pump/pumpar ,fiter behövs (inte den i havet) ?
          2:Går det att ha Abborre samt regnbåge tillsammans ?
          3:Vad ska jag ha på botten ,växter ,sten ,sand ,grus för at fiskarna skall trivas ?
          4:Hur många fiskar kan jag ha i 3000 liter (tänkte köpa regnbåge från någon
          fiskodling ,abborren tar jag upp med mjärde) Storlek ca 600-1000 gram ?
          5:Hur ofta skall jag omsätta vattnet ?
          6:Regnbågen får pelets men vad skall abborren äta ?
          7:Finns det någon slamkrypare som skulle överleva (behöver jag några) ?
          8:Tänkte måla med färg till stålbåtar ,Vilken kulör passar (svara gärna med bild)
          9:Förslag på andra trevliga fiskar !
          10:Hur ofta behöver dom matas ?
          11:Belysning behövs också ,vad skall jag ha ?
          12:Vad behöver jag mer ?

          Tack på förhand Peter .
          Kul projekt! Jag är själv från samma län som dig (i mitt fall Piteå) och det är ju som vi vet väldigt ljust nattetid här uppe. Det gör att jag tror att din värsta fiende blir svävalger. Ditt akvarium kanske kommer att släppa in ljus från två håll, ovanifrån och från sidan så jag tror att det kan vara klokt att investera i UV-ljus till ditt akvarium. Jag vet inte hur ofta du har tänkt att byta vatten och om du gör det ofta så kanske du inte behöver detta.
          1)Vad gäller pumpar och filter så rekommenderar jag dig att se vad som finns till trädgårdsdammar. Nu vet jag inte var du bor men här i stan har vi en affär med riktigt stort sortiment av dammprylar. Jag tror nog att en kraftig pump på runt 8000 liter/h vore lämplig. Kom ihåg att kapaciteten sjunker ordentligt beroende på slangdimensioner, pumphöjd, filter mm.
          4) Beror helt på inredning, filterkapacitet, matning mm. Håll uppsikt på hur de mår helt enkelt.
          7)Med slamkrypare antar jag att du menar en stor algätande mal.(?) Många har provat med stora Hypostomus, sk."Pleco", och det har fungerat bra under den varmaste tiden på sommaren. När det blir kallare så slutar de dock käka. Jag har en Pleco som jag tog med från Uruguay som jag skall testa utomhus när den har växt till sig lite mer.
          11)Det är nog en smaksak om det kommer att behövas belysning. Inte för fiskarnas och ev växters skull men för att fiskarna helt enkelt blir vackrare i extra lyse som kommer från ovan. Jag är dock rädd att det kommer att krävas ruggigt stark belysning om det skall tävla med solljuset. Det ljus som kommer att komma in i akvariet från det omgivande solljuset kommer att vara vida mycket starkare än det som vi normalt lyser upp våra akvarier med.
          12)Ett tips är att inreda med mycket rötter. De stenar vi normalt har här kommer inte att ge en snygg inredning på höjden. Rötter kan placeras i höjdled och ger en betydligt mjukare inredning än granit, gnejs och kvarts. Jag är just i färd med att inreda ett 3500l akvarium som bara skall innehålla en frigolit/cement/torv bakgrund med en massa stora rötter som sticker ut från bakgrunden. Dessa rötter plockade/grävde jag upp från en skogsdikning och sedan gick jag hårt åt dem med en högtryckstvätt. Rötter från torvmossar är ganska konserverade och jag har gjort detta flera gånger tidigare utan problem. Alla rötter jag upplevde som hårda fick vara kvar. Hade jag köpt dem i zoohandeln hade det kostat många feta tusenlappar och nu fick jag flera snygga rötter som var över en meter långa utan någon kostnad alls.
          Ett annat tips är vanlig bambu. Sticker man ner ett rejält gäng bambu så liknar det verkligen vanlig vass. Planterar du dessutm någon näckros i en balja med lera/sand som du täcker med småsten och gömmer i inredningen så kan det bli kanonfint!
          Lycka till!

          Kommentar

          • Pettap
            NCS Medlem
            • januari 2005
            • 1385

            #6
            Jag har hittat en ball fisk du kan ha med Bågarna


            //Peter
            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

            Kommentar

            • Koi-fantast
              Användare
              • november 2007
              • 555

              #7
              Filtrering / pump

              Jag hade köpt en dränkbar pump som fått gå hela tiden för att omsätta vattnet. Stängs den av med timer riskerar du att den inte startar. Filter hade jag skippat. Hur mycket vatten som behöver omsättas blir det kluriga att räkna ut och det beror nog mycket på värmeaccumulering, fiskbelastning, matning etc.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

              Kommentar

              • Ola Sjödin
                Användare
                • augusti 2003
                • 514

                #8
                Jag håller nog med om att konstant vattenflöde kan vara en bra idé. Då kommer dock temperaturen alltid att vara detsamma som i "havet", eventuellt kan det ge kondens på framrutan de dagar då det exempelvis är 14-15 grader i vattnet och 20-25 i luften. Om det blir ett problem så kan man ju alltid senare övergå till slutet filtersystem.
                Kontakta mig om du är intresserad av en enormt stark pump (runt 20 000l/h)till ditt projekt. Jag har en beg. som inte används för tillfället.

                Kommentar

                Arbetssätt...