Vinnare i fototävlingen Årsfinal 2008

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #31
    Grattis till vinnarnna alla 3.... vem vann röstningspriset då? man får ju satsa på möjliga vinster
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • Robbe
      Användare
      • februari 2003
      • 527

      #32
      Grattis Rickard till första platsen !!!!!!!!


      Ursprungligen postat av endymion
      Bra foto,

      men lite OT: Varför är troffar svåra att fota? Stäng av pumparna så står de nästan helt stilla, iaf mina.
      Ursprungligen postat av Malawe
      Den var bra...och inte helt osann.
      Varför ser man aldrig några snygga troffe bilder från er då

      Kommentar

      • Jarnis
        Användare
        • november 2005
        • 415

        #33
        Kanonbild Jinnarparen!

        Kan du inte berätta lite om paret? Hur stort är karet dom går i, vilka övriga invånare går dom med, hur gick det efter leken o s v. Alltid intressant att höra!

        Återigen, väldigt fin bild!
        Micke

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #34
          Ursprungligen postat av Robbe
          Grattis Rickard till första platsen !!!!!!!!






          Varför ser man aldrig några snygga troffe bilder från er då
          Öh? Jag tror du missade poängen...men ok. Jag har inga troffar och är absolut ingen duktig fotograf. Men det ligger jäkligt mycket sanning i att det blir mindre fart på troffarna om du stänger av pumparna. Testa själv...innan du kacklar av dig.

          Sedan är inte fototävlingen koncentrerad på vem som kan ta bästa fotot på det mest rörliga objektet. Ett bra foto enligt mig kan visserligen vara ett artfoto som många tar med Tropheus, men jag gillar verkligen när ett foto förmedlar något...en berättelse..en känsla. Fotot som vann förmedlar något vackert med vår hobby, med arten, ögonblicket...ja som Christer skrev så har fotot allt. Det fotot är i en annan klass än ett foto taget på en ikola i 120km/h som ser ut att sväva i rymden. Det är inte originellt och det berättar inte speciellt mycket även om fotot i sig kan vara vackert med skärpa och färger samt fiskens originella utseende.

          Kommentar

          • joe
            Användare
            • juni 2006
            • 1451

            #35
            Jag vill bara sälla mig till hyllningskören - såg det igår, emn var lite upptagen med annan akvaristik

            Grattis till vinsten - enligt mig ett riktigt toppen "skott" som förmedlar det där vi alla vill ha i våra kar...lek och familjeharmoni! Kanon, Jinnarparen (f.ö ett coolt användarnamn också!)

            Grattis även till nr 2 och 3 - gillar nog tvåan mest, trots krylllet i trean. Men båda är värdiga prispallen!
            MVH - joe

            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

            Kommentar

            • Robbe
              Användare
              • februari 2003
              • 527

              #36
              Ursprungligen postat av Malawe
              Öh? Jag tror du missade poängen...men ok. Jag har inga troffar och är absolut ingen duktig fotograf. Men det ligger jäkligt mycket sanning i att det blir mindre fart på troffarna om du stänger av pumparna. Testa själv...innan du kacklar av dig.

              Sedan är inte fototävlingen koncentrerad på vem som kan ta bästa fotot på det mest rörliga objektet. Ett bra foto enligt mig kan visserligen vara ett artfoto som många tar med Tropheus, men jag gillar verkligen när ett foto förmedlar något...en berättelse..en känsla. Fotot som vann förmedlar något vackert med vår hobby, med arten, ögonblicket...ja som Christer skrev så har fotot allt. Det fotot är i en annan klass än ett foto taget på en ikola i 120km/h som ser ut att sväva i rymden. Det är inte originellt och det berättar inte speciellt mycket även om fotot i sig kan vara vackert med skärpa och färger samt fiskens originella utseende.
              Vet inte hur många ggr jag testat det utan resultat.
              Dom står visserligen mer still men oftast bakom stenar eller annan inredning och är skit skraja och då är det inte speciellt mycket lättare att få till nått bra foto.
              Så det var testat innan jag kacklade av mig, mannen med dom många inläggen
              Jag har inte ifrågasatt vinnar bilden någonstanns utan jag tycker oxå att det är en väldigt bra bild så jag förstår inte den poängen heller med Ikolan i 120km/h...men men jag är väl en trög skåning

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                #37
                Ursprungligen postat av endymion
                Bra foto,

                men lite OT: Varför är troffar svåra att fota? Stäng av pumparna så står de nästan helt stilla, iaf mina.
                Haha den har jag inte testat. Men frågan är ifall kortet blir så intressant att kolla på då. Det är ju inte bara foto på en fisk som gör ett bra foto utan allt runt omkring med händelser och ljussättning mm.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #38
                  Ursprungligen postat av Robbe
                  Vet inte hur många ggr jag testat det utan resultat.
                  Dom står visserligen mer still men oftast bakom stenar eller annan inredning och är skit skraja och då är det inte speciellt mycket lättare att få till nått bra foto.
                  Så det var testat innan jag kacklade av mig, mannen med dom många inläggen
                  Jag har inte ifrågasatt vinnar bilden någonstanns utan jag tycker oxå att det är en väldigt bra bild så jag förstår inte den poängen heller med Ikolan i 120km/h...men men jag är väl en trög skåning
                  Antingen följer man objektet..dvs en troffe i språng (120km/h) och knäpper när fisken har en viss posé eller så fokuserar man på en viss punkt och fotar precis när fisken kommit inom ramen. Så fotar jag iallafall Tropheus eller mbunas...men så är jag inte den bästa att fota heller så jag gör säkert fel.

                  Psst..kul att du fattat den där om egenskaperna hos skåningar.

                  "Mannen med dom många inläggen"? Skräms dom?

                  Hur som helst...Grattis än en gång till vinnarfotot och till de som hamnade på pallplats!

                  Kommentar

                  • Joakim Draktoft
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 7334

                    #39
                    Ursprungligen postat av salmberg
                    Ett stort grattis rickard.
                    Och ett stort grattis till ännu en Rickard, nämligen Salmberg, som slumpgeneratorn drog som vinströst denna gång.

                    Röstan avlades till och med på natten till julafton (00:26).

                    Meddelar medlemsansvarig att en Drömcikliderk skall skickas ut till dig.
                    Joakim Draktoft
                    f.d Webmaster Ciklid.se
                    ____________________________________________

                    Kommentar

                    • salmberg
                      NCS Medlem
                      • oktober 2007
                      • 830

                      #40
                      Ursprungligen postat av Joakim Draktoft
                      Och ett stort grattis till ännu en Rickard, nämligen Salmberg, som slumpgeneratorn drog som vinströst denna gång.

                      Röstan avlades till och med på natten till julafton (00:26).

                      Meddelar medlemsansvarig att en Drömcikliderk skall skickas ut till dig.
                      Oj då. Ett stort tack till slumpgeneratorn.

                      Kommentar

                      • endymion

                        #41
                        Ursprungligen postat av Robbe
                        Grattis Rickard till första platsen !!!!!!!!






                        Varför ser man aldrig några snygga troffe bilder från er då
                        Ja nu har man stuckit ut hakan Får väl posta några bilder i Troffetråden

                        Troffar är ju läckra fiskar inget snack om det. Men det verkar som troffefoton favoriseras, om två minst lika bra bilder ställer upp kommer troffebilden före i 9 fall av 10. Detta bara för att folk är så inkörda på att troffar är svåra att fota. Men jag tycker det finns fiskar som är svårare att fota. Exempelvis vet jag inte hur länge jag har försökt få en bra bild på en vanlig Goldenhane med uppspärrad ryggfena och dessutom med skärpa. Mer än ett år till och från iaf utan att lyckas.

                        Kommentar

                        • Robbe
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 527

                          #42
                          [QUOTE=Malawe;760400]

                          Psst..kul att du fattat den där om egenskaperna hos skåningar.

                          "Mannen med dom många inläggen"? Skräms dom?
                          QUOTE]

                          Jo,den har jag fattat

                          Om dom skräms? nä,tvärtom verkar vara mer än vi skåningar som inte är så snabba


                          Ursprungligen postat av endymion
                          Ja nu har man stuckit ut hakan Får väl posta några bilder i Troffetråden

                          Troffar är ju läckra fiskar inget snack om det. Men det verkar som troffefoton favoriseras, om två minst lika bra bilder ställer upp kommer troffebilden före i 9 fall av 10. Detta bara för att folk är så inkörda på att troffar är svåra att fota. Men jag tycker det finns fiskar som är svårare att fota. Exempelvis vet jag inte hur länge jag har försökt få en bra bild på en vanlig Goldenhane med uppspärrad ryggfena och dessutom med skärpa. Mer än ett år till och från iaf utan att lyckas.
                          Kul och mycket manligt av dig att du försöker backa upp dina påståenden men det var ju inga direkt vinnarbilder du la upp, eller hur?
                          Jag tycker inte heller att det är speciellt svårt att dra iväg några halv dassiga bilder och skicka in dom i så små format som här är i trådarna, det behöver man väl knappast stänga av pumparna för.
                          Men för att få folk till att rösta på dom i stort format behövs nog lite mer så även för en tropheus
                          Jag är själv djävligt kass på att ta bilder på fiskar det är just därför jag blir så imponerad av dom som kan speciellt då dom med lite fart i.

                          Jag håller dock med dig om att lite ljusare fiskar och då speciellt golden är mycket svår fotade.
                          Men där finns ju dom som kan http://www.ciklider.se/forum/index.p...;topicseen#new (jag tänker på Mattias bild på golden)

                          Sen håller jag inte med dig om att troffar skulle vara favoriserade i tävlingen utan snarare tvärtom faktiskt.
                          Senast redigerad av Robbe; 08 januari 2009, 05:34.

                          Kommentar

                          • endymion

                            #43
                            [QUOTE=Robbe;760451]
                            Ursprungligen postat av Malawe

                            Psst..kul att du fattat den där om egenskaperna hos skåningar.

                            "Mannen med dom många inläggen"? Skräms dom?
                            QUOTE]

                            Jo,den har jag fattat

                            Om dom skräms? nä,tvärtom verkar vara mer än vi skåningar som inte är så snabba




                            Kul och mycket manligt av dig att du försöker backa upp dina påståenden men det var ju inga direkt vinnarbilder du la upp, eller hur?
                            Jag tycker inte heller att det är speciellt svårt att dra iväg några halv dassiga bilder och skicka in dom i så små format som här är i trådarna, det behöver man väl knappast stänga av pumparna för.
                            Men för att få folk till att rösta på dom i stort format behövs nog lite mer så även för en tropheus
                            Jag är själv djävligt kass på att ta bilder på fiskar det är just därför jag blir så imponerad av dom som kan speciellt då dom med lite fart i.

                            Jag håller dock med dig om att lite ljusare fiskar och då speciellt golden är mycket svår fotade.
                            Men där finns ju dom som kan http://www.ciklider.se/forum/index.p...;topicseen#new (jag tänker på Mattias bild på golden)

                            Sen håller jag inte med dig om att troffar skulle vara favoriserade i tävlingen utan snarare tvärtom faktiskt.
                            Nä vinnarbilder var det absolut inte, jag ville bara visa att jag på kort tid kan ta någorlunda bilder.

                            Mattias bild är bättre än vad jag någonsin tagit på en golden. Dock skulle jag vilja ta en bild på mina hanar som ser ut som den i artregistret här på ciklid.se.

                            För att nämna andra svårfotade fiskar så är alla WB-färgade skitsvåra eftersom kamera får problem med att fokusera på dem. Men det verkar ju inte Patrick Eriksson ha något problem med. Svarta fiskar är också väldigt svåra att fota på ett bra sätt.

                            Kommentar

                            • Byttorp
                              Användare
                              • november 2003
                              • 1585

                              #44
                              Ursprungligen postat av salmberg
                              Oj då. Ett stort tack till slumpgeneratorn.

                              Grattis Rickard, har skickat en bok till Gamla Landsvägen idag så du bör ha den i morgon alternativt måndag.
                              Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                              Ordförande GCG

                              Kommentar

                              • nils42
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 931

                                #45
                                Hej!
                                Ett mycket fint foto, mer än väl värd priset. Grattis till den fina bilden.
                                Hälsn Nils

                                Kommentar

                                Arbetssätt...