Kan vara akut ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cronan
    Användare
    • juli 2008
    • 907

    Kan vara akut ?

    Hej har precis fyllt upp mitt nya 600l kar. Nu när jag kollade om karet står i våg ser jag att benet i mitten är lite lägre än gavel benen . Eftersom detta är min första alu stälning undrar jag om det är panik eller jag kan simma lungt? Karet står på ett tunt liggunderlag som i sin tur ligger på en tjock trä skiva . Vet att om det hade varit tvärtom hade det varit panik dvs att mitten benet hade varit högst . (Tittade givetviss om karet var i våg innan jag fylde på vatten och det var det ). Det är inte specielt mycket det slår sig på . Tacksam för svar helst snabba
  • Per A
    Användare
    • december 2007
    • 101

    #2
    hej
    jag har justerbara fötter på ställningen på mitt 720 och har dragit dem så att varje ben har samma belastning och så att karet står i våg så klart. Har ingen skiva frigolit eller ligg-ulag deta har funkat bra för mig men jag har alltid varit noga med att ställningen är plan och i våg. Det är ganska enkelt att känna när man har samma belastning, släpp efter och dra åt lite i taget bara.
    Jag skulle inte vilja ha olika "längd" på benen då detta kan skapa spänningar i akvariet.
    /Per

    edit: hur akut det är beror ju förståss på hur mkt lägre ditt mittenben är och hur tjock/stabil träskiva du har, men jag skulle ändå justera in bänken...
    Senast redigerad av Per A; 05 januari 2009, 17:49.
    Per Ask, Umeå
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
    salvelinusalpinus@hotmail.com

    Kommentar

    • Lars-Peter
      Användare
      • oktober 2005
      • 199

      #3
      Ursprungligen postat av Cronan
      Hej har precis fyllt upp mitt nya 600l kar. Nu när jag kollade om karet står i våg ser jag att benet i mitten är lite lägre än gavel benen . Eftersom detta är min första alu stälning undrar jag om det är panik eller jag kan simma lungt? Karet står på ett tunt liggunderlag som i sin tur ligger på en tjock trä skiva . Vet att om det hade varit tvärtom hade det varit panik dvs att mitten benet hade varit högst . (Tittade givetviss om karet var i våg innan jag fylde på vatten och det var det ). Det är inte specielt mycket det slår sig på . Tacksam för svar helst snabba

      Är det 8 bens ställning eller 6 st?
      Tropheus moorii longola sunspots
      Tropheus moorii kasanga red rainbow
      Tropheus sp. Black Kiriza
      Tropheus moorii murago tanzania
      Tropheus brichardi katonga

      Kommentar

      • Cronan
        Användare
        • juli 2008
        • 907

        #4
        Kan jag göra detta med vatten i ? Det går nämligen att höja och sänka. Är bara rädd för att höja mitt benet för mycket . Det är 6 ben på stälningen och karet är 160cm långt

        Kommentar

        • Lars-Peter
          Användare
          • oktober 2005
          • 199

          #5
          Okej det var inte dumma mått, normalt så är det ju 2 m!
          Har du bara ett bra golv det står på så skulle jag våga säga att du spänner till det så pass att du får en rak linje på ställningen och kanske ett halv varv till eftersom att det ger efter lite med tiden!
          Men varför inte tömma det på vatten och göra det bra i från början?
          Tropheus moorii longola sunspots
          Tropheus moorii kasanga red rainbow
          Tropheus sp. Black Kiriza
          Tropheus moorii murago tanzania
          Tropheus brichardi katonga

          Kommentar

          • Cronan
            Användare
            • juli 2008
            • 907

            #6
            Jag gjorde så . Bättre med 600l avloppet än 600l i huset .Tack för all hjälp ska vi se om det blir rätt .

            Kommentar

            • Per A
              Användare
              • december 2007
              • 101

              #7
              om det bara är små justeringar och med tanke på att du har en träskiva emellan så är det nog lungt, var försiktig och spänn successivt bara så ska det nog gå bra. Jag har justerat noga från början och sen justerat lite eftersom i ngn vecka för att vara säker på att akvariet har "satt" sig.
              /Per

              edit: om du precis fyllt karet så förlorar du ju inte något på att tömma ur hälften av vattnet, justera in det och låta det stå över natten och justera lite till imorgon och sen fylla upp.
              Senast redigerad av Per A; 05 januari 2009, 19:23.
              Per Ask, Umeå
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57583/
              salvelinusalpinus@hotmail.com

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av Per A
                om det bara är små justeringar och med tanke på att du har en träskiva emellan så är det nog lungt, var försiktig och spänn successivt bara så ska det nog gå bra. Jag har justerat noga från början och sen justerat lite eftersom i ngn vecka för att vara säker på att akvariet har "satt" sig.
                /Per

                edit: om du precis fyllt karet så förlorar du ju inte något på att tömma ur hälften av vattnet, justera in det och låta det stå över natten och justera lite till imorgon och sen fylla upp.
                Ja kanske lite överkurs, och det kanske är lite svårt att komma åt på baksidan, men är det är en aluminumställning, använd ett bladmått, så märker du snart var baljan lägger tyngden på.
                Och har du då justerande fötter så är det bara att skruva på dom till att det stämmer.
                Men ha lite koll på snedbelastningen ifrån det främre vänstra hörnet till det bakre högra hörnet och vice versa.
                Har du då ett vattenpass som du kan mäta det, ja då har du gjort allt i din makt för att baljan ska hålla.Janne
                Senast redigerad av malawijanne; 05 januari 2009, 20:17.

                Kommentar

                • wwmcsk

                  #9
                  Ursprungligen postat av malawijanne
                  Ja kanske lite överkurs, och det kanske är lite svårt att komma åt på baksidan, men är det är en aluminumställning, använd ett bladmått, så märker du snart var baljan lägger tyngden på.
                  Och har du då justerande fötter så är det bara att skruva på dom till att det stämmer.
                  Men ha lite koll på snedbelastningen ifrån det främre vänstra hörnet till det bakre högra hörnet och vice versa.
                  Har du då ett vattenpass som du kan mäta det, ja då har du gjort allt i din makt för att baljan ska hålla.Janne
                  tja! så här brukar jag göra ,alukar aluställning= inget tjafs imellan ställ in dom fyra yttre benen så karet kommer i våg , ställ på karet skruva ner dom andra fötterna så dom bara ligger an mot golvet , fyll med vatten ,klart! brukar också ha plexiglas bitar mellan fötter och golv , har funkat för mig i alla år .mvh

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #10
                    Ursprungligen postat av Cronan
                    Kan jag göra detta med vatten i ? Det går nämligen att höja och sänka. Är bara rädd för att höja mitt benet för mycket . Det är 6 ben på stälningen och karet är 160cm långt
                    Jag antar att det är ett helglasakvarium
                    om nu mittstolparna går att höja gör det tills dom tar lite belastning

                    Angående rekomendationer
                    måste man kolla med sin tillverkare då vi inte är helt överens

                    Akvarielagrets rekommendationer
                    från botten

                    Aluminiumstativ med många benpar (använd gärna små hockey puckar under)
                    sedan träskiva

                    1. liggunderlag på hela ytan tjocklek 5mm sedan
                    helglasakvarium ovanpå
                    2.liggunderlag som är -2,5cm mindre runt om sedan
                    aluminiumramakvarium ovanpå

                    Träskivan avlastar den kantiga och mjuka aluminiumprofilen och gör mycket större yta

                    Liggunderlaget tar bort små ojämnheter samt vid aluminiumakvarier låter bottenglaset vila på, annars hänger botten 5mm ovanför...............ex
                    ett ramakvarium

                    200x80x70 betyder att vikten i luften är 1400kg på 12mm
                    all vikt hänger på ramen som bär 2cm på insidan 552 cm2
                    men med liggunderlag avlastas den med 1600 cm2

                    belastning utan liggunderlag o träskiva
                    inte nog med det avståndet från framsida till baksida är 80cm
                    och om man har aluminiumstativ är hängande last 76cm
                    det gäller även längden 196cm och 1400kg som fördelas i bästa fall på 8st ben

                    Det här va så bra sagt att det borde hamna i FAQ
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • algskraparn
                      Användare
                      • september 2006
                      • 159

                      #11
                      Tips för att kolla om akvariet är i våg, detta är speciellt användbart om du inte har ett långt och bra vattenpass eller en lång bänk.

                      Använd en transparent slang (typ luftslang eller kanske hellre 12/16) fyll den sedan med vatten, men se till att ha några cm luft i varje ända.

                      Nu kan du tejpa ståltråda eller fästa den på det sätt du tycker passar bra i den bänk / ställning som skall vägas in.
                      Passa in slangen så att vattenytan är i nivå med bänken / ställningen.

                      Det fiffiga med detta är att vattnet inte ljuger, du får en spikrak avvägning, bortsett från jordskorpans krökning på planeten jorden, helt försumbar på normala akvariemått

                      Att tänka på är att ytspänningen strular till det lite vid avläsning (prova och se) kan tänkas att det kan avhjälpas med diskmedel.
                      En annan grej, sjukt viktig, VATTENPASS SKALL KALIBRERAS / KOLLAS DÅ OCH DÅ... Alla små smällar de utsätts för ställer om "bubbelrören".
                      Billigare vattenpass går ej att ställa om, då är det bara att hoppas att de stämmer från början...

                      Kommentar

                      • Cronan
                        Användare
                        • juli 2008
                        • 907

                        #12
                        Tack för all hjälp . Fixade karet igår och fyllde upp det idag är i stort sett spik rakt. Nu väntar minst två veckors evigt längtande efter fisk

                        Kommentar

                        • Cronan
                          Användare
                          • juli 2008
                          • 907

                          #13
                          Har nu haft fisk i karet i c.a tre veckor blev 35st Tropheus kiriza f1 och 16st Lamprologus brevis "chimba" f1 .Jag slängde alustälningen och satte karet på en möbelställning istället varenda knut på alustäningen var sliten. Och allt har funkat kanon tills jag såg en prick i glaset på akvariet den är c.a 1mm djup och är ute i hörnet av karet mitt i rutan. Akvariet är består av 12mm glas undrar om detta är någon fara .Börjar bli smått trött på det här karet. Lär ju inte köpa begagnat igen. Vet faktist inte om den har varit där sen jag startade karet eller om den har kommit i efterhand.

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av Cronan
                            Har nu haft fisk i karet i c.a tre veckor blev 35st Tropheus kiriza f1 och 16st Lamprologus brevis "chimba" f1 .Jag slängde alustälningen och satte karet på en möbelställning istället varenda knut på alustäningen var sliten. Och allt har funkat kanon tills jag såg en prick i glaset på akvariet den är c.a 1mm djup och är ute i hörnet av karet mitt i rutan. Akvariet är består av 12mm glas undrar om detta är någon fara .Börjar bli smått trött på det här karet. Lär ju inte köpa begagnat igen. Vet faktist inte om den har varit där sen jag startade karet eller om den har kommit i efterhand.
                            Är du säker på att det är en spricka
                            ta ett rakblad o gnugga lite så du är säker
                            hur går sprickan
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • Cronan
                              Användare
                              • juli 2008
                              • 907

                              #15
                              Jo tyvär så är det inget skit på rutan . Ser ut som om du gör en prick med en blyertspenna möjligtviss lite i sidled .När man känner efter så märker man nästan inte den .

                              Kommentar

                              Arbetssätt...