Bok fråga....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • camilla69
    Användare
    • december 2008
    • 15

    Bok fråga....

    Letar nu efter några bra böcker gällande dvärgciklider & hittar bl.a på Bokus denna:
    Aqualog South American Cichlids I av Glaser, U.

    Det finns ju 3 eller 4 i denna serie, men ersätts någon av de senare eller måste/bör man ha dem alla ????

    Även tacksam för andra tips på bra böcker.
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Ursprungligen postat av camilla69
    Letar nu efter några bra böcker gällande dvärgciklider & hittar bl.a på Bokus denna:
    Aqualog South American Cichlids I av Glaser, U.

    Det finns ju 3 eller 4 i denna serie, men ersätts någon av de senare eller måste/bör man ha dem alla ????

    Även tacksam för andra tips på bra böcker.
    Aqualogen är mest en bildbok som visar de olika arterna, själv är jag inte stormförtjust i dessa.

    Tycker du hellre ska satsa på ciklidboken där de finns ett avsnitt med dvärgciklider och skötsel kring dessa osv. Då får du även information om alla andra ciklider och även akvariumskötsel, foder mm.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Vill du ha bra böcker med dvärgciklider (pratar Apisto och sydamerikaner nu), så är det Cichlid atlas som gäller. Finns två delar, och de är svåra att få fatt i, men väl värda pengarna om man hittar dem. Jag har ISBN-nummer och allt annat, men bara inte i huvudet i denna sena timme.

      Finns även några bra böcker med de afrikanska dvärgcikliderna, men samma sak gäller för dem just nu, jag har dåligt med minne och kommer därför att stängas av alldeles strax... ...i en sista ryckning så säger jag i allafall Anton Lamboj som författare. Suverän bok.

      Hilsen,

      P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 03 januari 2009, 21:10.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Vill du ha bra böcker med dvärgciklider (pratar Apisto och sydamerikaner nu), så är det Cichlid atlas som gäller. Finns två delar, och de är svåra att få fatt i, men väl värda pengarna om man hittar dem. Jag har ISBN-nummer och allt annat, men bara inte i huvudet i denna sena timme.

        P
        Är det denna?

        Kommentar

        • camilla69
          Användare
          • december 2008
          • 15

          #5
          Eller är det denna?
          Aqualog South American Cichlids II av Glaser, W.

          Kommentar

          • Per B
            Användare
            • september 2005
            • 1250

            #6
            Ursprungligen postat av camilla69
            Eller är det denna?
            Aqualog South American Cichlids II av Glaser, W.
            Jag har Glasers Aqualog, del 2. Den är precis som Patrik säger en "bilderbok" som visar dig en väldig massa lokala varianter etc. Jag tycker den är kanon, jag ville verkligen ha en bok som visade de sydamerikanska dvärgcikliderna, främst Apistogramma, på bild. Däremot ska du skaffa andra böcker om du vill ha mycket informativ text om cikliderna.

            Nu till din fråga (som ju ingen har lyckats svara på): Aqualog är uppdelad på flera böcker utifrån arter och geografisk ort. Du ser vilka böcker som ingår i serien (och hur de är uppdelade) här:



            Titta längst ned på sidan under rubriken "Aqualog Reference Books".

            (För några månader sedan fanns de på rea i en välkänd akvariebutik väster om Stockholm).
            mvh Per

            Tanganyika och Västafrika i burkarna

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Hej!

              Hej!
              Då kan man ju fråga vaför inte Fohrman ger ut en komplett bok om dvärgciklider han har ju gett ut andra ciklidböcker så varför inte?det finns ingen dvärgciklidbok på svenska idag tyvärr/Ann-Mari

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #8
                denna menar nog patrik den är jättebra (vill du låna den att titta i går det bra per )


                den andra han menar är nog denna om västafrikanska:



                sen finns ju alltid den gamla oxå



                sen finns ju gamal dvärgbibeln oxå :



                sen den nya...

                Köp din bok på nätet - över 10 miljoner böcker, låga priser och snabba leveranser på allt från deckare, pocket & kurslitteratur till ljudböcker & e-böcker. Beställ billiga böcker online i Bokus bokhandel


                bild här: http://www.bokfynd.nu/3931702294.html

                mycket böcker är det men de är bra alla finns att titta i hos mig per
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • september 2005
                  • 1250

                  #9
                  Den där första vill jag absolut lägga vantarna på Peter men volym 1 är väl slutsåld, vad jag vet så har det inte gjorts något nytryck ännu?
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #10
                    nä jag vet inte, köpte den för flera år sen .....

                    men kolla på adlibris beställde en bok därifrån idag

                    fanns tydligen på tyska: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=3882440821

                    verkar finnas här med, dock lite dyr och firman okänd för mig



                    coolt det var ju en australiensisk firma då är ju dollarn billigare och priset överkomligt men frågan är om de skickar och vad frakten kostar...

                    fick hur månbga träffar som hellst på google.se sökte på Baensch/Mergus Cichlid Atlas

                    orkar inte kika på alla fick mer än 10 sidor
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • Per B
                      Användare
                      • september 2005
                      • 1250

                      #11
                      Tack, jag ska kolla lite närmare då!
                      mvh Per

                      Tanganyika och Västafrika i burkarna

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Ursprungligen postat av patriks155
                        Är det denna?
                        Jupps, det är andra delen. Precis som Per skriver är del ett ruskigt svår att få fatt i just nu. Del två är finfin i sig själv, men många referenser går mot ettan så det är surt att bara sitta med tvåan. Om jag fattar saken rätt är det nytryck på gång, men jag har ingen pejl på när.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • camilla69
                          Användare
                          • december 2008
                          • 15

                          #13
                          Tack för inbjudan att läsa dina böcker & hade jag bara bott lite närmare hade jag kommit på stört

                          Jag beställde atlas nr: 2 & hoppas att jag trots att jag inte har nr :1 får lite glädje av boken !

                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          denna menar nog patrik den är jättebra (vill du låna den att titta i går det bra per )


                          den andra han menar är nog denna om västafrikanska:



                          sen finns ju alltid den gamla oxå



                          sen finns ju gamal dvärgbibeln oxå :



                          sen den nya...

                          Köp din bok på nätet - över 10 miljoner böcker, låga priser och snabba leveranser på allt från deckare, pocket & kurslitteratur till ljudböcker & e-böcker. Beställ billiga böcker online i Bokus bokhandel


                          bild här: http://www.bokfynd.nu/3931702294.html

                          mycket böcker är det men de är bra alla finns att titta i hos mig per
                          Senast redigerad av camilla69; 04 januari 2009, 21:29.

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            #14
                            Ursprungligen postat av camilla69
                            Tack för inbjudan att läsa dina böcker & hade jag bara bott lite närmare hade jag kommit på stört

                            Jag beställde atlas nr: 2 & hoppas att jag trots att jag inte har nr :1 får lite glädje av boken !
                            hej.
                            ¨
                            ja nu bjöd jag ju in Per för att han bor i närheten, men du är välkommen du med om du vill , men är det en bit att åka är det ju säkert nån annan som kan visa dig böckerna, är ju alltid roligt att se vad man funderar på att köpa så att det är någorlunda rätt bok.

                            den jag beställde idag, visade sig att den hade jag redan, men så är det ju när man inte har grejerna hemma, men den var billig så nu kan jag ju ha en både hemma och i lokalen
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Hej!

                              Hej!
                              Det vore bra med svenska böcktr också i ämnet eftersom detta är Sverige,det finns ingen uppsjö precis av akvarielitteratur på svenska/Ann-Mari

                              Kommentar

                              Arbetssätt...