Troffetråden 2009 del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • akva99
    Användare
    • september 2005
    • 527

    så tycker jag det skall vara. att honorna får spotta i akvariet och gå tillsammans med föräldrarna riktigt häftigt

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      Ursprungligen postat av akva99
      så tycker jag det skall vara. att honorna får spotta i akvariet och gå tillsammans med föräldrarna riktigt häftigt
      Jepp. Men har ni märkt skillnader? Hos mig lyckas det rätt bra med Pemba och duboisi. Men hos moorii överlever det sgs aldrig några yngel. Har det med arterna att göra, eller inredning och befolkning i akvariet? Eller har jag bara otur med dem?
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • akva99
        Användare
        • september 2005
        • 527

        för mig har det funkat med alla tropheusar.men då brukar jag bara ha tropheusar i akvariet.( har haft någon hästnos vid något tillfälle )inredningen är nog än stor del också mycket håler och gömslen.

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          Fantastiskt Thorleif, snyggare än så kan det inte bli! Jag ska genast ut och plocka sten.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • augusti 2004
            • 1607

            Tycker

            det ser kanon ut.Väldigt naturligt, som i sjön Jag ser ett par problem med denna lösning. Dels att det blir svårt att få bort ev matrester och fiskskit som samlas i stenröset. Sedan om man odlar så måste man ju plocka ur all sten när man skall fånga ynglen, och man får dålig koll på hur många yngel som finns i akvariet. Bortsett från det ser jag bara fördelar med denna lösning. Tror fiskarna stortrivs med massor av gömställen och ytor för alger att växa på.

            Såg ett gäng honor med rediga tugg Och massor av yngel! Vackert! Vill också ut och plocka sten,,,,,,Ser tungt ut, Frågan är hur mycket sten man vågar stoppa i?

            När jag inte längre odlar fisk så kommer jag säkert att fylla akvariet med sten. då blir det perfekt att ta ur all sten 1 gång per år och plocka bort de yngel som jag inte skall ha kvar.
            Senast redigerad av doohan; 19 november 2009, 19:10.

            Kommentar

            • Markie
              Användare
              • september 2008
              • 512

              Ursprungligen postat av THORLEIF
              Lidt Kiriza

              Jeg vender altid tilbage til dette akvarie,da med denne sten-sætningen,syntes jeg at Trofferne kører optimalt
              Intressant ! Har själv funderat på liknande inredning för framtiden.
              Du har inga fler filmer eller bilder där man kan se karet på lite avstånd och få ett bättre helhetsintryck?

              Troffarna ser ut att stortrivas !

              Kommentar

              • maltandis
                Användare
                • oktober 2003
                • 1567

                Ursprungligen postat av THORLEIF
                Lidt Kiriza
                Jeg vender altid tilbage til dette akvarie,da med denne sten-sætningen,syntes jeg at Trofferne kører optimalt
                Ser väldigt bra ut, vi har oxå väldigt mycket runda stenar till våra Musanga i vårt 960-liters.
                Men jag får fixa mer sten ser jag om det ska bli lika fint och tungt som ditt.
                Gillade oxå bilderna på de stora fina dubbarna som gick med Petrisarna, ska bli kul med dubbar igen. Stiffe kommer nog upp med några till oss vid jul :-)
                Senast redigerad av maltandis; 19 november 2009, 20:02.
                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 3368

                  Ursprungligen postat av Mikael W
                  Jepp. Men har ni märkt skillnader? Hos mig lyckas det rätt bra med Pemba och duboisi. Men hos moorii överlever det sgs aldrig några yngel. Har det med arterna att göra, eller inredning och befolkning i akvariet? Eller har jag bara otur med dem?
                  För mig har det funkat med alla troffesorter. När jag och kompisen körde lokal i Lund såg det ut så i alla troffe karen till sist. Det ger fruktansvärt mycket yngel. Hade aldrig problem med skit bland stenarna då jag körde med powerheads som drog igenom stenrösena och blåste ut skiten till hörnerna där ytterfilterna sög upp skiten.

                  Mvh
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    Grymme snyggt kar, det är ju precis ett sånt vimmel som är det absolut snyggaste i akvarieväg. Bra jobbat THORLEIF
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      Ursprungligen postat av THORLEIF
                      Lidt Kiriza

                      Jeg vender altid tilbage til dette akvarie,da med denne sten-sætningen,syntes jeg at Trofferne kører optimalt
                      Härlig troffekar, kul att se "naturliga" kar med både föräldrar och bebisar
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • HåE
                        Användare
                        • september 2007
                        • 1525

                        Ursprungligen postat av THORLEIF
                        Lidt Kiriza

                        Jeg vender altid tilbage til dette akvarie,da med denne sten-sætningen,syntes jeg at Trofferne kører optimalt
                        Härlig video. Har du någon aning hur många firrar som går i det karet?
                        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                        Kommentar

                        • THORLEIF
                          Användare
                          • april 2007
                          • 406

                          Takker for alle de rosende ord karret er et 720 liters og har kørt siden feb.i år og der er vel rundt 50 kirizia.jeg vil skyde på der er ca 100 unger i karret nu,da jeg tidligere har tømt baljen for unger hvor der var ca 50-60,men samtidig havde jeg petro. deri som jeg fjernede,og der er tydeligvis flere unger nu dette kar har altid fungeret godt uanset hvilken art jeg har haft deri,og tror helt sikkert at sten-bunden spiller en vigtig rolle!har desværre ikke et hel-billede af dette kar,men som sagt,hele bunden dækket med sten,frit svømmelag på ca 50 cm,kraftig cirkulation med god filtrering og hyppigt vandskift...
                          mvh
                          Carsten
                          Dansk Tanganyika Forum:
                          http://www.tago.dk/forum/
                          Lake Tanganyika på Facebook:
                          http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
                          Video fra Tanganyika-søen
                          http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

                          Kommentar

                          • RobbanG
                            Användare
                            • januari 2004
                            • 563

                            Ursprungligen postat av THORLEIF
                            Takker for alle de rosende ord karret er et 720 liters og har kørt siden feb.i år og der er vel rundt 50 kirizia.jeg vil skyde på der er ca 100 unger i karret nu,da jeg tidligere har tømt baljen for unger hvor der var ca 50-60,men samtidig havde jeg petro. deri som jeg fjernede,og der er tydeligvis flere unger nu dette kar har altid fungeret godt uanset hvilken art jeg har haft deri,og tror helt sikkert at sten-bunden spiller en vigtig rolle!har desværre ikke et hel-billede af dette kar,men som sagt,hele bunden dækket med sten,frit svømmelag på ca 50 cm,kraftig cirkulation med god filtrering og hyppigt vandskift...
                            mvh
                            Carsten
                            Mycket snyggt! Du har verkligen lyckats fångat en bit av en strand.
                            //Robert

                            Kommentar

                            • doohan
                              NCS Medlem
                              • augusti 2004
                              • 1607

                              Precis

                              Ursprungligen postat av RobbanG
                              Mycket snyggt! Du har verkligen lyckats fångat en bit av en strand.
                              dom orden jag tänker på när jag tittar på det akvariet Det ger ju ett otroligt levande akvarium med troffar som är överallt samtidigt Snyggt som 17.

                              Hur blir det med revir i med ett enda stort stenröse? Tar en hanne hela akvariet eller? Antar att dom många gömställen som uppstår tar bort alla problem med ev mobbade innevånare och skyddar hårt uppvaktade honor. Grymt sugen på att göra lika i ett akvarie. Snacka om att det är fart i ditt akvarium Thorleif.

                              Kommentar

                              • Johan F
                                Användare
                                • mars 2006
                                • 2439

                                T. "körsbär"

                                Fotade en grupp SO körsbär igår, tänkte dela med mig några av dessa bilder.

                                Håll till godo............fler kommer.....

                                /Johan
                                Senast redigerad av Johan F; 20 november 2009, 18:41.
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...