Troffetråden 2009 del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    Ursprungligen postat av specmats
    har du några problem med magra/trötta honor som leker ofta, typ att de behöver vila ut i egna kar ibland. Jag har haft sådana problem med både troffar och mbunas och i vissa fall dog de tillslut
    Nej, det har jag inte, men man hör att en del andra akvarister som just har problem med detta, kanske inte att honor dör men att dom blir väldigt magra och att man funderar på att skicka mamman på semester tillsammans med andra mammor.
    Den här Ndole-honan hon är åtminstone 5 år har alltid lek ofta Visst börjar hon se lite mer sliten ut än andra honor som bara glider igenom livet men så är det väl för alla djur

    /Johan
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • kilova
      Användare
      • april 2002
      • 327

      Ursprungligen postat av Mikael W
      Funkar inte. (Man måste tydligen ha nåt lösenord. )
      Testa här...
      Senast redigerad av kilova; 17 december 2009, 21:43.
      Tropheus moori golden kazumba F1
      Tropheus dubosi F1
      Tropheus Chaitica F1
      Tropheus red chimba F1
      Tropheus black pemba F1
      Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
      Tropheus moori bärnsten F1
      Tropheus moori kejsare
      Mvh Kim

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        Ursprungligen postat av Johan F
        Nej, det har jag inte, men man hör att en del andra akvarister som just har problem med detta, kanske inte att honor dör men att dom blir väldigt magra och att man funderar på att skicka mamman på semester tillsammans med andra mammor.
        Den här Ndole-honan hon är åtminstone 5 år har alltid lek ofta Visst börjar hon se lite mer sliten ut än andra honor som bara glider igenom livet men så är det väl för alla djur

        /Johan
        -skönt att höra att du slipper det och Ja det är trist, speciellt individer man gillar lite extra som droppar av medan andra "bara glider igenom livet" lol
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Norrland
          Användare
          • december 2009
          • 557

          Ok. Det verkar som om vi ar pa samma plan. Jag blev helt komfunderad over mangden yngel. Jag ska ta forsoka posta ett kort pa dom innom kort. Min kopare av Ikola blev mycket glad over nyheten. En hel koloni lixom.

          Till en annan sakfraga. Har ni upplevt olika svarheter med att strippa olika varianter av Tropheus. Anledningen att jag fragar ar att jag tycker Ikolorna ar mycket lattare att strippa an Red Rainbow. Vet ej varfor, men jag har otroliga svarigheter att fa ut alla yngel ur Rainbow. Oftast sa far honorna ga tillbaka i burken med yngel kvar I munnen.

          Har ni nagra ideer angaende detta?
          Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            Ursprungligen postat av Norrland

            Till en annan sakfraga. Har ni upplevt olika svarheter med att strippa olika varianter av Tropheus. Anledningen att jag fragar ar att jag tycker Ikolorna ar mycket lattare att strippa an Red Rainbow. Vet ej varfor, men jag har otroliga svarigheter att fa ut alla yngel ur Rainbow. Oftast sa far honorna ga tillbaka i burken med yngel kvar I munnen.

            Har ni nagra ideer angaende detta?
            Vet inte vad det skulle bero på, själv har jag inte märkt eller rättare sagt tänkt på att det skulle vara olika svårt med olika varianterna och tömma på yngel.
            Jag har tömt Musanga, Dubbar, Pemba, Ndole, Red Cheek och IKola.

            /Johan
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • Norrland
              Användare
              • december 2009
              • 557

              Ursprungligen postat av Johan F
              Vet inte vad det skulle bero på, själv har jag inte märkt eller rättare sagt tänkt på att det skulle vara olika svårt med olika varianterna och tömma på yngel.
              Jag har tömt Musanga, Dubbar, Pemba, Ndole, Red Cheek och IKola.

              /Johan
              Ja du, jag forstar inte hur det kommer sig. Kanske mina ar enormt envisa.
              Det ar inget jag bokar med direkt. Om de inte spottar - far det vara.
              Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                Ursprungligen postat av Norrland
                Ja du, jag forstar inte hur det kommer sig. Kanske mina ar enormt envisa.
                Det ar inget jag bokar med direkt. Om de inte spottar - far det vara.
                Absolut, man skall inte hålla på med henne för länge, utan nuturen får sköta sitt i huvudkaret.
                Senast redigerad av Johan F; 20 december 2009, 16:05.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • Braskebratt
                  Användare
                  • januari 2004
                  • 36

                  Kiriza

                  Kommentar

                  • Mangan
                    Användare
                    • november 2003
                    • 86

                    Ursprungligen postat av maltandis
                    Är det någon som har Tropheus Moorii "Golden Kazumba", eller vet någon om det finns fler populationer på dom. Jag har 7 stycken nu som är köpta som golden Kazumba och imorgon får jag ca 20 till som sägs vara Tropheus Moorii "Red Gold Kazumba" ?? Är det någon som vet, de ser mycket rödare ut än de jag har just nu. Det kanske är så att red kommer från att någon tror att de tillhör red-varianterna. Har googlat lite men inte hittat något om någon röd kazumba.

                    Det kanske är red kachese?

                    De ser ut lite som Christian Alfredssons bild :
                    http://www.cichlid-forum.com/profile...es.php?id=1905
                    Golden kazumba är urvalsodlade kacheser, skulle tippa på att dom som kallas red kazumba e vanliga kacheser. Så vitt jag vet finns det inget ställe i sjön som heter kazumba utan det e nog ett påhittat namn precis som ilangi.
                    Mvh
                    Mangan

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      Ang Kazumba..
                      Urvalsodlade av vem/vilka isf? VF Kazumba då?
                      Jag gissar att de fångas straxt söder om Kachese vid Sumbu Bay (norr om där Sumbu-varianten fångas).Alternativt har de en sträcka där de lever sida vid sida och att de i så fall sorteras av fångstlagen.
                      Och så tror jag att de röda (och finaste "Reddarna" enligt mig) Kachese fångas upp emot Ndole,och att det ibland är hugget som stucket om vad det sen säljs som..
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • Mangan
                        Användare
                        • november 2003
                        • 86

                        Ursprungligen postat av ozric
                        Ang Kazumba..
                        Urvalsodlade av vem/vilka isf? VF Kazumba då?
                        Jag gissar att de fångas straxt söder om Kachese vid Sumbu Bay (norr om där Sumbu-varianten fångas).Alternativt har de en sträcka där de lever sida vid sida och att de i så fall sorteras av fångstlagen.
                        Och så tror jag att de röda (och finaste "Reddarna" enligt mig) Kachese fångas upp emot Ndole,och att det ibland är hugget som stucket om vad det sen säljs som..
                        Sorry, var lite trött och uttryckte mig fel. G.Kazumba är dom gulaste kacheserna som fångas i sjön, alltså inte urvalsodlade från början utan sorterade vid fångst. Detta är väl nått som har kommit på senare år, förr såldes alla kacheser vare sig dom var åt det gula eller röda hållet enbart som kacheser.
                        Mvh
                        Mangan

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          Anade att det va så du menade...
                          Buffelåbåg-fasoner som vi tropheinister kallt får leva med antar jag.
                          Brukade ju gnälla över Nkonde/Chilambo-uppdelningen förr. Nu verkar de skita i att dela upp dem över huvud taget. Om det nu e så det går till. (Jag har ännu inte övertygats om motsatsen!)
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            Ursprungligen postat av ozric
                            Ang Kazumba..
                            Urvalsodlade av vem/vilka isf? VF Kazumba då?
                            Jag gissar att de fångas straxt söder om Kachese vid Sumbu Bay (norr om där Sumbu-varianten fångas).Alternativt har de en sträcka där de lever sida vid sida och att de i så fall sorteras av fångstlagen.
                            Och så tror jag att de röda (och finaste "Reddarna" enligt mig) Kachese fångas upp emot Ndole,och att det ibland är hugget som stucket om vad det sen säljs som..
                            Intressant, så sp. red Ndole skulle kunna vara de finaste av de fångade Kachese
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              Ja kanske. El tvärtom. (hävdar här inget utan jag säger bara vad jag tror). De rödaste av Kachese är isf troligen fångade intill Ndole.
                              Jag hade en gång en liten gr som var köpta som VF Tr. sp Red "Red kachese", men dessa var med största sannolikhet Ndole, alternativt sorterade "Ndole-färgade" Kachese.
                              Minns du Johan,jag tyckte ju att din Ndole-gr var EXAKT som mina ex-kachese, när vi var hos dig..

                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • Johan F
                                Användare
                                • mars 2006
                                • 2439

                                Ursprungligen postat av ozric
                                Ja kanske. El tvärtom. (hävdar här inget utan jag säger bara vad jag tror). De rödaste av Kachese är isf troligen fångade intill Ndole.
                                Jag hade en gång en liten gr som var köpta som VF Tr. sp Red "Red kachese", men dessa var med största sannolikhet Ndole, alternativt sorterade "Ndole-färgade" Kachese.
                                Minns du Johan,jag tyckte ju att din Ndole-gr var EXAKT som mina ex-kachese, när vi var hos dig..

                                http://www.youtube.com/user/falkopin...13/lBXdNMARGwQ
                                Förmodlingen har du helt rätt och man blir ju bara förvirrad.

                                Det stämmer att ni sa det när ni var hos mig att mina Ndole liknande er tidigare grupp av Kachese.

                                Vad man kan se på filmen så är dom klart lika.
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...