Troffetråden 2009 del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stephan E
    Användare
    • February 2005
    • 307

Ursprungligen postat av Christian Alfredsson
    Vilka är de "nyaste" troffarna. Har ni en topp 5 lista på vilka sorter som är senast importerade + snygga?
    Tyvärr så kommer i stort sett bara de gamla vanliga varianterna in till Sverige.
    Pröva och sök i Tyskland så finns det ett större utbud. Peter Berger verkar ha slagit igen men han tog in en del ovanliga troffar. Bland annat tror jag han var bland de första med Musanga som jag köpte dyrt av honom.
    Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

Kommentar

• Christian Alfredsson
      NCS Medlem

• April 2002
      • 4179

Cool karta jag hittade när jag Googlade honom:

Background Cichlid fishes are notorious for their wealth of intra- and interspecific colour pattern diversity. In Lake Tanganyika, the endemic genus Tropheus represents the most impressive example for geographic variation in the pattern and hue of integument colouration, but the taxonomy of the over 100 mostly allopatric colour morphs remains to a large degree unresolved. Previous studies of mitochondrial DNA sequence data revealed polyphyly of the six nominally described species and complex phylogeographic patterns influenced by lake level fluctuations and population admixture, and suggested the parallel evolution of similar colour patterns in divergent evolutionary lineages. A gene tree of a rapidly radiating group may be subject to incomplete and stochastic lineage sorting, and to overcome this problem we used multi-locus, nuclear AFLP data in comparison with mtDNA sequences to study diversification, migration and introgression in Tropheus colour morphs in Lake Tanganyika. Results Significant incongruence between phylogenetic reconstructions from mitochondrial and AFLP data suggested incomplete sorting of mitochondrial haplotypes as well as frequent introgression between differentiated lineages. In contrast to the mitochondrial phylogeny, the AFLP phenogram was largely congruent with species classifications, colour pattern similarities, and in many cases also with the current geographic distribution of populations, and did not produce evidence of convergent colour pattern evolution. Homoplasy in the AFLP data was used to identify populations that were strongly affected by introgression. Conclusion Different evolutionary processes were distinguished by the combination of mitochondrial and AFLP data. Mitochondrial phylogeographic patterns retained signals of large-scale migration events triggered by historical, major lake level fluctuations, whereas AFLP data indicated genetic cohesion among local groups of populations resulting from secondary contact of adjacent populations in the course of the more frequently occurring, minor lake level fluctuations. There was no support for the parallel evolution of similar colour patterns in the AFLP data. Genetic signatures of introgression and hybridisation detected in several populations suggest that lake level fluctuations drove the stunning diversification of Tropheus morphs not only through population fragmentation, but also by promoting hybridisation between differentiated morphs in secondary contact.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

Kommentar

• Cronan
        Användare
        • July 2008
        • 907

Ursprungligen postat av Limmet
        Nu har min första hona (Kiriza) lyckats gå hela tiden ut och spottat sina yngel i karet. 720 liter inhållandes 45 troffar. Finns endel växter med mycket rötter och några stenrösen men kanske inte jättemkt grottor

Finns det någon chans att ynglen kan gömma sig o klara sig tror ni? Är väl svårt o sia om så det är väl bara vänta o se. Annars får det bli o slänga i lite mer sten tror jag.
        Jag har inte mycket sten i mina kar och alla mina yngel verkar klara sig. Hade en hane innan som klipte alla yngel men han åt nog för många han blev sjuk och dog. Tror iofs inte det berodde på yngeln men det var bara han som blev sjuk. Har du möjlighet så släng ner en hålsten yngeln älskar det. Jag gör dock inte det.

Kommentar

• Limmet
          Användare
          • January 2009
          • 51

Ursprungligen postat av Cronan
          Jag har inte mycket sten i mina kar och alla mina yngel verkar klara sig. Hade en hane innan som klipte alla yngel men han åt nog för många han blev sjuk och dog. Tror iofs inte det berodde på yngeln men det var bara han som blev sjuk. Har du möjlighet så släng ner en hålsten yngeln älskar det. Jag gör dock inte det.
          tack för tipset. En hålsten ska letas upp. Jag har inte sett skymten av några yngel men de kanske är bra på o gömma sig...har 2 nya honor med tugg nu dock

Kommentar

• doohan
            Användare
            • August 2004
            • 1607

Flyttade

tre st tuggande ikolahonor idag. Var lite osäker på om jag fångat rätt när jag fångade den andra honan, så jag försökte kika lite på hennes mun/huvud/haka och då hoppade ett yngel ur hennes mun och ner i håven. Det var ca 1,5cm och såg mycket välmående ut Sedan spottade hon ut 2st till i håven. Släppte i dem i ett 63l liters. Stoppade sedan i en annan hona i ett 50 liters o hon tuggar fortfarande.

Den tredje är jag lite osäker på om hur det ligger till med tugget men hon går i ett tredje spottakvarium tills vidare. Har en stor hona kvar att fånga upp om ca 10-12 dagar

Spännande och kul som 17 med ikola yngel

Kommentar

• Stephan E
              Användare
              • February 2005
              • 307

Förhoppningsvis dyker troffarna från Makobola (Congo) upp på listorna i höst. De har tydligen fått igång lite sändningar från Makobola (bland annat 2 st hästnosar). Av de två troffevarianter som finns där så kan blackvarianten vara intressant. Finns mycket lite bilder av dessa varianter men förhoppningsvis så blir det bättre framöver.
              Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

Kommentar

• rent vatten
                Användare
                • November 2005
                • 530

Är tropheus blue rainbow en fisk som går att få tag på? Såg dessa på nätet och blev intresserad.

Kommentar

• rent vatten
                  Användare
                  • November 2005
                  • 530

Ursprungligen postat av rent vatten
                  Är tropheus blue rainbow en fisk som går att få tag på? Såg dessa på nätet och blev intresserad.
                  Jag antar att jag håller på att bli en troffenörd nu när mina Pemba har börjat att leka, och vill därför ha fler arter.

Kommentar

• doohan
                    Användare
                    • August 2004
                    • 1607

Skalade artemiaägg?

Har läst att man kan ge nyfödda troffeyngel nykläckt artemia, Men hur är det med skalade artemiaägg då?

Kommentar

• doohan
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1607

Vitbandad dubbe?

Är de grymt svåra att få tag på? Den med det smala vita bandet? Den gulbandade verkar dominera stort bland dubbar, men jag tycker själv att den vitbandade är snyggare.

Kommentar

• doohan
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1607

Eftersom

Ursprungligen postat av rent vatten
                        Jag antar att jag håller på att bli en troffenörd nu när mina Pemba har börjat att leka, och vill därför ha fler arter.
                        Du har lokal/er är det bara att skaffa fler )))))))

Kommentar

• rent vatten
                          Användare
                          • November 2005
                          • 530

Ursprungligen postat av doohan
                          Du har lokal/er är det bara att skaffa fler )))))))
                          jo men det finns inga kar över. det går malawi i alla.

Kommentar

• Cronan
                            Användare
                            • July 2008
                            • 907

Är det någon som har en bra metod att få troffar att inte leka? Mina moliro leker konstant vill att honorna ska få villa lite. Vill ej flytta dom till andra kar för gruppen funkar perfekt. Har testat att flytta över tuggande honor till andra kar men det har blivit problem varje gång dom ska tillbaks.

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

Ursprungligen postat av Cronan
                              Är det någon som har en bra metod att få troffar att inte leka? Mina moliro leker konstant vill att honorna ska få villa lite. Vill ej flytta dom till andra kar för gruppen funkar perfekt. Har testat att flytta över tuggande honor till andra kar men det har blivit problem varje gång dom ska tillbaks.
                              Mata mindre,Janne

Kommentar

• Cronan
                                Användare
                                • July 2008
                                • 907

Ursprungligen postat av malawijanne
                                Mata mindre,Janne
                                Ska testa det.

Kommentar

Arbetssätt...