Fisk och akvarierelaterade bilder - del 6

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • November 2006
    • 1493

    Ursprungligen postat av Malawe
    Förändringar i ett fungerande kar med balans i fiskgruppen brukar trigga till våldsamheter. Om man har en grupp Tropheus som fungerar fint så ska man låta gruppen vara ifred. Detsamma gäller nog de flesta arter som hålls liknande i akvarium..t ex demasonin.
    Jag har tagit in en annan grupp till min ursprungliga grupp. Kanske är det som är boven i dramat då. Men det hände att någon enstaka blev ihjälslagen i den urspungliga gruppen med....


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      Ursprungligen postat av Mattias777
      Jag har tagit in en annan grupp till min ursprungliga grupp. Kanske är det som är boven i dramat då. Men det hände att någon enstaka blev ihjälslagen i den urspungliga gruppen med....
      Demasoni har rykte om sig att vara hårda och det kan vara flera orsaker till varför det gick snett, men en av de vanligaste orsakerna är t ex införsel av nya fiskar vilket i sin tur rubbar existerande rangordning i karet...dvs triggar till bråk om vem som är kung i karet. Flera fiskar ska komma in i rangordningen vilket kan ge upphov till oro...

      När jag tog in nya fiskar till mitt kar, om jag hade känsliga fiskar, så släckte jag alltid ned karet en stund innan jag satte fiskar i karet. Sedan tände jag inte ljuset alls på ett dygn...enbart för att fiskarna skulle lära känna varandra utan att alltid ha visuell kontakt (vilket bidrar till kraftmätningar i onödan).
      Senast redigerad av StefanL; 05 November 2009, 23:58.

      Kommentar

      • endymion

        Mätta fiskar slåss inte.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          Ursprungligen postat av endymion
          Mätta fiskar slåss inte.
          Sant...ett annat bra trick.

          Dock inte alltid bra att mata stressade fiskar (nytillsatta)

          Kommentar

          • endymion

            Det kan ju iofs vara så att även mätta fiskar slåss men ofta är det bara två hanar som gör upp om vem som bestämmer. Någon enstaka fisk kan ju då dö men oftast slutar det där.
            När jag var och hämtade min senaste troffegrupp (Canary cheek) började de slåss så in i .... 5 minuter efter att jag släppt i dem. De fick då mycket mat direkt, och sedan mat 2 ggr per dag. Detta anser jag lugnade ner gruppen ordentligt.
            Jag har även sett när jag varit iväg utomlands ett par dagar så har tropheus och aggro fiskar börjat slåss och bita varandra i fenorna. Jag matar då bara ordentligt ett par dagar så löser det sig.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22831

              Ursprungligen postat av Mattias777
              Tack, ok här e en bild på hela akvariet.
              Riktigt snyggt, vad heter den växten du har? Jag ser den här och var men kan inte riktigt identifiera den.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • tomas123
                Användare
                • October 2003
                • 67

                testar o skicka en bild på en mdoka white lips, Mattias777 din gamla fisk.

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • March 2006
                  • 2439

                  Ursprungligen postat av Mattias777
                  Ja, det är vad jag har hört med Har du råkat ut för att någon av dina Troffe grupper börjar döda varnandra?
                  Nej, men jag tror att den dagen kommer.
                  Jag ser att tendensen finns där i det stora karen (600 liter) även fast jag har till antalet mer än 60 troffar i karen. Det är lugnar med 30 stycken i 200 liter men där får man andra utmaningar med vattenkvaliten.

                  Demansoni fungerade för min egen del mycket bra i 200 liters med 30 st. Provade först med 400 liter men det blev för stora ytor, till följd att jag förlorade några innan det packades ihop i ett 200 liters.

                  /Johan
                  Senast redigerad av Johan F; 06 November 2009, 18:02.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • Decimus
                    Användare
                    • June 2006
                    • 961

                    Ursprungligen postat av tomas123
                    testar o skicka en bild på en mdoka white lips, Mattias777 din gamla fisk.
                    ahh så grann! de e så jag vill att mina ska se ut framigent med!

                    Kommentar

                    • Bilbo
                      NCS Medlem
                      • April 2002
                      • 1159

                      Lite märkligt det där med Demasoni faktiskt. Jag hade en grupp på ca 20 fiskar i ett 222-liters för några år sedan, och det var de absolut enklaste fiskar jag någonsin haft. Aldrig slagsmål, alltid tuggade honor och en hel del yngel. Det var så lugnt i karet att det nästan var tråkigt.
                      // Magnus Arvidsson

                      Kommentar

                      • Mattias777
                        Användare
                        • November 2006
                        • 1493

                        Ursprungligen postat av tomas123
                        testar o skicka en bild på en mdoka white lips, Mattias777 din gamla fisk.
                        Ser mkt fin ut =)


                        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          Ursprungligen postat av tomas123
                          testar o skicka en bild på en mdoka white lips, Mattias777 din gamla fisk.
                          Fin rackare. Hur är de att hålla?

                          Kommentar

                          • tomas123
                            Användare
                            • October 2003
                            • 67

                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Fin rackare. Hur är de att hålla?
                            Hej , dom är väl som dom flesta malawi, ibland lugn men kan vara rätt tuffa och inte rädda av sig, är t.o.m på mina händer ibland när man gör rent o så i akvariet.tyvärr så är dom svårlekta vad jag hört, vi får väl se vad som händer.har just nu en grupp om 6st varav 2 lite större.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              Ursprungligen postat av tomas123
                              Hej , dom är väl som dom flesta malawi, ibland lugn men kan vara rätt tuffa och inte rädda av sig, är t.o.m på mina händer ibland när man gör rent o så i akvariet.tyvärr så är dom svårlekta vad jag hört, vi får väl se vad som händer.har just nu en grupp om 6st varav 2 lite större.
                              Vilka andra arter går de med?

                              Kommentar

                              • tomas123
                                Användare
                                • October 2003
                                • 67

                                Ursprungligen postat av Malawe
                                Vilka andra arter går de med?
                                har väl en malawi mix av lite blandad sort, "golden" ,P.spilonotus,fryeri "gost","hinderi","firefish",P.virgatus,litobathes.Dom är ju fina p g a båda könen ser lika ut men svåra att skilja på.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...