vilka malar till mina ciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • augusti 2008
    • 251

    vilka malar till mina ciklider?

    nu har jag ancistrus och är egentligen nöjd med de, undrar dock, om jag ska byta till något mer "exotiskt"?
    karet är 220 l än, ska förhoppningsvis snart vara 480 l.
    pH ca. 6,3
    3 flaggciklider
    7 eldbukar
    5 ormskinnsguramisar
    6 praktbotior
    målet är att även ha hantelciklider (om jag hittar bra sådana är de tänkta som huvudfisk, vill säga att jag hellre tar bort andra arter en dessa om firrarna blir för stora.)
    vilka malar rekommenderar ni? helst vill jag ha någon art som är lika duktig att slafsa i sig alger som ancistrus.
    en kan bli beroende av att sitta framför karet
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Jag brukar säga att om du är nöjd med sakerna så låt det vara så. Ett fungerande kar är prio ett, enligt mig. Ancistrus är bra, helt klart. Något bättre algätare är gibbiceps, men de blir med tiden rätt stora. Även Royal pleco är en sanslös algätare, men de blir också stora. Det är bra att ha någon rot till alla malar, de behöver ofta cellulosa för att funka bra. Royal plecon är extrem i det fallet, rötterna försvinner verkligen på allvar...

    Mitt råd är i allafall att behålla sådant som funkar och som du är nöjd med.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • chippog
      Användare
      • augusti 2008
      • 251

      #3
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Mitt råd är i allafall att behålla sådant som funkar och som du är nöjd med.
      Hilsen, P
      litegrann kände jag, att jag var på gång att skena iväg, å så kommer du med något enkelt tips och hämtar ned mig igen. det känns tryggt! precis så ska jag göra! jag tittar lite på de malarna du rekommenderade och ska känna på om jag vill ha så stora exemplar så småningom. annars får det vara ancistrusarna för hela slanten. jag skulle kunna ha någon mal vid sidan av ancistrusarna när jag fått det nya karet. de behöver då inte äta en massa alger heller. men den dagen, den sorgen...

      åter igen tack till dig! om jag ska va i malmö till våren, kan jag ju hota med att jag gärna skulle vilja se dina kar. ha det gott i slutet av året och hela 2009 med! c
      en kan bli beroende av att sitta framför karet

      Kommentar

      • Ciklicollector
        Användare
        • juni 2008
        • 129

        #4
        Vet inte riktigt

        Men jag kör med lite olika malar i mitt ena 540l mix kar.
        4st ancistrusar ungfiskar(4cm)
        1st guldalgätare (13cm)
        2st siamesiska algätare (10cm)
        2st hongkong pleco (som en femma)
        1st gibbiceps (16cm)
        1st plecostomus (15cm)

        Med dessa går det idag:
        x-antal zebra ciklider
        3st halvvuxna hantelciklider
        1 lekpar cutteri
        1 lekpar nyckelhål
        4st laetacara dorsigerus
        2st ungfiskar av carpintis
        1 lekpar sajicaciklider

        Aningens mycket fisk och jag ska snart flytta samtliga zebraciklider till ett 310l och nyckelhålen och dorsigerus till ett 270l.

        De ända som bråkat utav malarna är gibbisen och plecostomus.

        Hade fullvuxna ancistrusar förrut istället för de små men då var det konstant bråk mellan ancistrus, gibbis, plecostomus.

        Kommentar

        • Jarnis
          Användare
          • november 2005
          • 415

          #5
          En Royal pleco (Panaque nigrolineatus) som PatrikMalmo tar upp är aldrig fel, en härlig mal. Kan bli stora men växer väldigt sakta. Än så länge ej odlad så dom du hittar i butikerna är vildfångade, kolla skicket innan du köper. Se efter så att buken inte är allt för insjunken.
          Micke

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Ursprungligen postat av chippog
            åter igen tack till dig! om jag ska va i malmö till våren, kan jag ju hota med att jag gärna skulle vilja se dina kar. ha det gott i slutet av året och hela 2009 med! c
            Inte mycket att kika på just nu, men jag jobbar på det... hör av dig om du ramlar ner här så ser vi vad vi hittar på. Gott nytt och god start på 2009!!

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • chippog
              Användare
              • augusti 2008
              • 251

              #7
              tack för spännande synpunkter! det är aldrig fel att i några veckor läsa på om den del nya fiskarter, få sig några synpunkter här och så småningom ta ut steget och testa en ny art i de egna fyra glasväggarna! en bra start till er alla in i 2009!!!

              kommer jag till skåne till våren, hör du av mig patrik. c
              en kan bli beroende av att sitta framför karet

              Kommentar

              • dalinad
                Användare
                • oktober 2008
                • 63

                #8
                Jag har skaffat Chaetostoma milesi, bra algätare o mycket finare att titta på. Blir inte så stor heller ca 15cm. Har 3 såna och 3 ancistrus i mitt 375l malawikar. Funkar kanon.
                4451 l

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Ursprungligen postat av chippog
                  Kommer jag till skåne till våren, hör du av mig patrik. c
                  Du är välkommen!!

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • chippog
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 251

                    #10
                    Ursprungligen postat av dalinad
                    Jag har skaffat Chaetostoma milesi, bra algätare o mycket finare att titta på. Blir inte så stor heller ca 15cm. Har 3 såna och 3 ancistrus i mitt 375l malawikar. Funkar kanon.
                    mycket finare att titta på än vaddå? snygg verkar den onekligen, dalinad!

                    tack patrik!
                    en kan bli beroende av att sitta framför karet

                    Kommentar

                    Arbetssätt...