mässings koppling vid vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • juli 2007
    • 189

    mässings koppling vid vattenbyte?

    tjena, det är så att jag kör med kolfilter , men kopplingarna mellan kranen och slangen till att fylla på med är av mässing , har börjat se lite konstiga färger på nåra troffe yngel, som rost färgat vid gälarna samt lite rost färgat på en bit av fenorna ,samt lite på buken och flåsar rejält,vad tror ni är det vatten förgiftning av kopplingen eller kan det vara nåt annat?
    Senast redigerad av Patric; 26 december 2008, 22:26.
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    Eftersom mässing innehåller koppar, så skulle jag inte använda en sådan koppling. Du har ju också en av de känsligaste cikliderna i din tank.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • Patric
      Användare
      • juli 2007
      • 189

      #3
      ok,tack för svaret , då vet jag , dax att jaga nya anslutningar ,och hoppas dom hämtar sig efter förgiftningen som har smygt sig på en del i ett av yngelkaren

      Kommentar

      • tummen
        Användare
        • maj 2007
        • 20

        #4
        att ha kopplingar av mässing till att fylla på med är nog ingen fara. det är värre om man har dom sittandes i akvariet hela tiden. kopparn fäller ut mer i surt vatten. jag har koppar rör i hela husets vattensystem+vv-beredare och
        har inte haft några problem med det. förmodligen är din blandare eller vattenkran gjord i mässing med fast den är kromad på utsidan.
        Senast redigerad av tummen; 27 december 2008, 08:59. Anledning: tillägg

        Kommentar

        • Patric
          Användare
          • juli 2007
          • 189

          #5
          ok,men jag tar det säkra nu och byter dom, en av dom som var dåliga låg död imorse

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #6
            Ursprungligen postat av Patric
            ok,men jag tar det säkra nu och byter dom, en av dom som var dåliga låg död imorse
            Tycker du att ynglet såg svullet ut, vad är det för yngel du har i baljan.Janne
            Senast redigerad av malawijanne; 27 december 2008, 16:11.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av HåE
              Eftersom mässing innehåller koppar, så skulle jag inte använda en sådan koppling. Du har ju också en av de känsligaste cikliderna i din tank.
              Ja jag kan förstå din kommentar HÅE, det har ju varit mycket snack om kolfilter,koppar och till och med mässing.
              Och det är ju så ibland så kommer en del gubbar på forumet igång med div diskussioner, om hur det kan bli och, det penetreas in i minsta cell.
              Jag själv brukar också vara med.
              Men bara för att du har en koppling i mässing, det behöver inte betyda att dina fiskar blir sjuka, ja nu menar jag Patrik.
              Nej Patrik, du kan med gott samvete behålla din kran, det är inte det som är problemet.Janne

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av malawijanne
                Ja jag kan förstå din kommentar HÅE, det har ju varit mycket snack om kolfilter,koppar och till och med mässing.
                Och det är ju så ibland så kommer en del gubbar på forumet igång med div diskussioner, om hur det kan bli och, det penetreas in i minsta cell.
                Jag själv brukar också vara med.
                Men bara för att du har en koppling i mässing, det behöver inte betyda att dina fiskar blir sjuka, ja nu menar jag Patrik.
                Nej Patrik, du kan med gott samvete behålla din kran, det är inte det som är problemet.Janne
                Nu i Jultider Janne
                du har helt rätt, men snart gryr morgondagen
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #9
                  Så här i jultider brukar dom flesta få röd kran, men rostfärgat det var nåt nytt.
                  Att byta vattensystem bara för att en firre håller på att kola av låter lite som överkurs.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • Göran Å
                    Användare
                    • december 2005
                    • 1295

                    #10
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Det har ju varit mycket snack om kolfilter,koppar och till och med mässing.
                    Och det är ju så ibland så kommer en del gubbar på forumet igång med div diskussioner, om hur det kan bli och, det penetreas in i minsta cell.
                    Jag själv brukar också vara med.
                    Janne
                    Om jag inte minns helt fel Janne så var det du som startade diskussionen med kolfilter för flera år sedan när du hade egen lokal, vilket jag är väldigt tacksam för.

                    Det var genom dig som jag fick min ide att testa kolfilter ang mina stora vattenproblem som jag beskrev i min artikel i CB 2/08.

                    Sedan har det tydligen smittat av sig för nu anv tydligen alltfler akvarister kolfilter till stor glädje för allt friskare akvariefiskar.

                    Tack Janne för tipset.

                    Mvh Göran
                    http://www.skovdeaf.se/
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                    http://www.skovdefagelklubb.se/

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #11
                      Sedan har det tydligen smittat av sig för nu anv tydligen alltfler akvarister kolfilter till stor glädje för allt friskare akvariefiskar.
                      ---------------------------------------------------------------
                      det tror jag inte framförallt inte i norden som har bäst vatten i världen
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • Göran Å
                        Användare
                        • december 2005
                        • 1295

                        #12
                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Sedan har det tydligen smittat av sig för nu anv tydligen alltfler akvarister kolfilter till stor glädje för allt friskare akvariefiskar.
                        ---------------------------------------------------------------
                        det tror jag inte framförallt inte i norden som har bäst vatten i världen
                        Visst är det jättebra att vi har bra dricksvatten här i Norden, men vad hjälper det när vissa kommuner tillsätter tillsatser av olika slag som våra akvariefiskar inte tycker om. Växjö är väl ett bra exempel bland många.

                        Mvh Göran
                        http://www.skovdeaf.se/
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                        http://www.skovdefagelklubb.se/

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ja, jag kan ju säga att just nu så är jag minst sagt tudelad.
                          Ja det är bra med kolfiter , OM man har problem med vattnet, om det är tungmetaller eller kloramin det låter jag vara osagt.
                          Men att ta det som rutin att bara skylla på vattnet, det tycker inte jag är en bra ide´. Men när man har testat det mesta som går i sin balja utan att lösa problemet, då är det bra att ta till ett kolfilter.
                          En liten parentes, jag själv använder inte kolfilter.
                          SEdan jag flyttade in i mitt nya boende.
                          Jag märkte från första början när jag flyttade in i mitt nya boende, jag kunde byta ca 75 % av mitt vatten, och det största problemet jag såg det var att en del firrar kliade sig lite upp till ett dygn.
                          det är små problem, mot vad jag hade i mitt förra boende, det dog alltid någon firre vid mina vattenbyte, och det var ofta fullvuxna djur, ja ca 90 % dog innan jag fattade vad jag skulle göra.
                          Det var då jag började med kolfilter och det märkte jag vid första vattenbytet, fan fiskarna mådde ju bra när jag bytte vatten.Janne

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            Jag tillhör dom som tycker att vattenverken levererar i stort sett bra kvalite hela tiden överallt
                            ps
                            lite klor, skadar sällan, lite sämre med kloramin...men inte ännu
                            finns det fortfarande folk som tror att det är en snubbe som står på taket till vattentornet och har en skyffel med kemikalier på fredagen som han öser ner i
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Jag tillhör dom som tycker att vattenverken levererar i stort sett bra kvalite hela tiden överallt
                              ps
                              lite klor, skadar sällan, lite sämre med kloramin...men inte ännu
                              finns det fortfarande folk som tror att det är en snubbe som står på taket till vattentornet och har en skyffel med kemikalier på fredagen som han öser ner i
                              Ja som sagt jag är tudelad, för visst är det något som vattenverken blandar i sitt vatten eller om det är något som gör att ju närmare vattenverket man kommer ju sämre vatten för våra fiskar.
                              Jag bor fortfarande i samma kommun, men jag ligger lite längre från vattenverket nu, och snacka om nya kopparrör eller inte.
                              Nu har jag mera kopparrör till skillnad från mitt gamla boende som jag hade en del plastslangar. och åldern på rören är just nu, dom är från 2005, i mitt förra boende var dom från 1999 det vill säga samma år som jag byggde huset.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...