Papilio-tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #31
    Ursprungligen postat av fishweed
    nja dom är väldigt nya... har haft dom i 1 månad ungefär snart... så det kommer väl... paret som bildat jagar dom andra 2 till å från... tror mina hästnosar dock har nått för sig...
    Hej!
    Lite info.
    Kläck tiden på killin är 21 dagar (temp=26 grader)
    Så det tar lite tid innan första ynglen kommer.
    För det gör dom
    Mvh Anders
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #32
      Ursprungligen postat av Anders i Askim
      Hej!
      Hur har det gått?
      Funkar det med nattlampa?
      Har du inte funderat på att "rädda" de kvarvarande i separat kar?

      Själv har jag 8 st små Tembwe som äter artemia så hela fisken är röd.

      God fortsättning Anders

      Svårt att säga. Såg 3 st idag. Nu har de börjat få kamouflagefärg så de är svårare att få syn på, också för mig.

      Därtill tyckte jag föräldrarna såg ut att ha nåt i munnen idag, kanske de har tagit in några yngel.

      En annan kul iakttagelse. Föräldrarna jagar ju bort de vuxna fiskarna om de kommer nära. Men tonåringarna från i maj, som nu är ca 5 cm, får helt fritt röra sig nära ynglen.

      Nedan en bild på en tonåring och ett oskarpt yngel en cm akter om stjärtfenan.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • fishweed
        Användare
        • februari 2008
        • 434

        #33
        Ursprungligen postat av Anders i Askim
        Hej!
        Lite info.
        Kläck tiden på killin är 21 dagar (temp=26 grader)
        Så det tar lite tid innan första ynglen kommer.
        För det gör dom
        Mvh Anders
        Tack och tack för infot på kläcktiden på killinea... blir intressant om man kommer få se någon småtting snart då kanske! =)
        har dock fått grönt vatten sen senaste vattenbytet så kommer inte några bilder på ett tag tills jag blivit av med det igen... fick samma sak för ett år sen å tog lite tid att bli av med det... värdena är dock väldigt bra... om man nu ska lite på dropptesten... hehe
        hur googlar man efter ett liv?

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          #34
          Ursprungligen postat av Mikael W
          Svårt att säga. Såg 3 st idag. Nu har de börjat få kamouflagefärg så de är svårare att få syn på, också för mig.

          Därtill tyckte jag föräldrarna såg ut att ha nåt i munnen idag, kanske de har tagit in några yngel.

          En annan kul iakttagelse. Föräldrarna jagar ju bort de vuxna fiskarna om de kommer nära. Men tonåringarna från i maj, som nu är ca 5 cm, får helt fritt röra sig nära ynglen.

          Nedan en bild på en tonåring och ett oskarpt yngel en cm akter om stjärtfenan.
          Hej!
          Ja det är mycket intressant att tonåringarna accepteras så nära småttingarna. Många andra fiskar lever ju i grupper men jag har aldrig uppfattat papilion som en sådan.
          Tvärtom beskrivs ju arten på sina håll som en enstöring i sjön.
          God fortsättning: Anders
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            #35
            Ursprungligen postat av Anders i Askim
            Har du inte funderat på att "rädda" de kvarvarande i separat kar?
            Hej
            Missade detta. Jo, jag har funderat på det, men tror det är för riskabelt. Det torde dessutom vara enklare att flytta de vuxna. Men även det skulle bli väldigt bökigt och stressande för fiskarna, borde ju ta ut hela inredningen. Idealet vore förstås att flytta bara de andra vuxna, låta föräldrarna gå kvar. Men börjar man röra om med håvar i karet kommer jag inte att veta vilka som är föräldrarna.

            Ynglen skulle jag knappast hitta, vet ju inte ens hur många de är.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Bright_Blue
              NCS Medlem
              • juni 2004
              • 1582

              #36
              Hej, någon som vet hur enkel/svår Sunflower-varianten är att få tag på i Sverige och var de ligger i pris?

              Kommentar

              • Anders i Askim
                NCS Medlem
                • februari 2008
                • 1032

                #37
                Ursprungligen postat av Bright_Blue
                Hej, någon som vet hur enkel/svår Sunflower-varianten är att få tag på i Sverige och var de ligger i pris?
                Hej!

                Finns lite då och då i Nol. Det är det stället jag känner till i stor Gbg.
                Är själv på jakt efter Kantalamba men ej hittat den.
                Priset ligger runt 500 kr/st
                Mvh Anders
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  #38
                  Ursprungligen postat av Mikael W
                  Hej
                  Missade detta. Jo, jag har funderat på det, men tror det är för riskabelt. Det torde dessutom vara enklare att flytta de vuxna. Men även det skulle bli väldigt bökigt och stressande för fiskarna, borde ju ta ut hela inredningen. Idealet vore förstås att flytta bara de andra vuxna, låta föräldrarna gå kvar. Men börjar man röra om med håvar i karet kommer jag inte att veta vilka som är föräldrarna.

                  Ynglen skulle jag knappast hitta, vet ju inte ens hur många de är.
                  Hej!
                  Du har helt rätt!
                  Men vad skiljer när det gäller maj kullen och dec kullen?
                  Vad jag förstår gick maj kullen bättre!?
                  Du har bevisligen ett starkt par som det verkar.
                  Då fisken är lurig att leka är det roligt om det skulle gå att få fram lite avkommor.
                  Mvh Anders
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8598

                    #39
                    Ursprungligen postat av Anders i Askim
                    Hej!
                    Du har helt rätt!
                    Men vad skiljer när det gäller maj kullen och dec kullen?
                    Vad jag förstår gick maj kullen bättre!?
                    Du har bevisligen ett starkt par som det verkar.
                    Då fisken är lurig att leka är det roligt om det skulle gå att få fram lite avkommor.
                    Mvh Anders
                    Majkullen var först ett dussin yngel, 2 överlevde. De är nu redan så pass stora att jag vet att det är 2 st. Nu såg jag första gången 10 yngel, igår 3, men jag vet ju inte ännu slutsaldot (och det kan ju finnas kvar fler som gömmer sig.
                    Skillnaden är att i maj skötte föräldraran aktivt om ynglen, hannen tog upp dem i munnen varje gång jag kom nära. Nu håller sig föräldrarna bara i närheten, men tar inte upp dem. Det jag såg igår och trodde handlade om att föräldrarna hade ynglen i munne, var nog en synvilla.

                    Det är 8 vuxna, jag vet inte om det är samma par som lekt, eller ett annat. Skillnaden i beteende tyder kanske på att det är ett annat par. Intressant är det i alla fall.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      #40
                      Ursprungligen postat av Mikael W
                      Majkullen var först ett dussin yngel, 2 överlevde. De är nu redan så pass stora att jag vet att det är 2 st. Nu såg jag första gången 10 yngel, igår 3, men jag vet ju inte ännu slutsaldot (och det kan ju finnas kvar fler som gömmer sig.
                      Skillnaden är att i maj skötte föräldraran aktivt om ynglen, hannen tog upp dem i munnen varje gång jag kom nära. Nu håller sig föräldrarna bara i närheten, men tar inte upp dem. Det jag såg igår och trodde handlade om att föräldrarna hade ynglen i munne, var nog en synvilla.

                      Det är 8 vuxna, jag vet inte om det är samma par som lekt, eller ett annat. Skillnaden i beteende tyder kanske på att det är ett annat par. Intressant är det i alla fall.
                      Okey!
                      Det är så det ligger till.
                      Det är inte helt enkelt det här men otroligt spännande och intressant.
                      Mvh Anders
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • maltandis
                        Användare
                        • oktober 2003
                        • 1567

                        #41
                        Lägger upp nåra bilder på mina xenotilapa sp lepeli

                        De hämtade jag hos Carl Westholm innan han drog till Afrika för lite jobb.
                        Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                        Kommentar

                        • Anders i Askim
                          NCS Medlem
                          • februari 2008
                          • 1032

                          #42
                          Ursprungligen postat av maltandis
                          De hämtade jag hos Carl Westholm innan han drog till Afrika för lite jobb.
                          Hej!
                          Grymt snygga firrar!
                          Har aldrig sett denna tidigare.
                          Mer info tack. Storlek, egenheter mm
                          Mvh Anders
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                          Kommentar

                          • maltandis
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 1567

                            #43
                            Ursprungligen postat av Anders i Askim
                            Hej!
                            Grymt snygga firrar!
                            Har aldrig sett denna tidigare.
                            Mer info tack. Storlek, egenheter mm
                            Mvh Anders

                            Har inte hittat så mycket info om den. Vi har inte haft dom så länge, de går i ett sällskapskar med E kilesa, N leleupi, N pulcher "Tembwe" och ett par Tanganicodus irsacae "Kiku"

                            Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #44
                              Ursprungligen postat av maltandis
                              De hämtade jag hos Carl Westholm innan han drog till Afrika för lite jobb.
                              Dom verkar ovanliga, var dom dyra.Janne

                              Kommentar

                              • maltandis
                                Användare
                                • oktober 2003
                                • 1567

                                #45
                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                Dom verkar ovanliga, var dom dyra.Janne

                                Nää :-)
                                4 st för en flaska vin.
                                35:-/styck
                                Medlem i NCS sedan 1993, värt varenda krona. Det kostar 80 öre per dag att vara med i gemenskapen.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...