Papilio-tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    Ursprungligen postat av cichlids4fun
    Nu har jag äntligen fått lek på mina tembwe.

    några frågor, har svårt att hitta könsskillnader på dem har du nåt tips att gå på så att man ser vem som tuggar?

    hur länge tuggar de är det 21 dagar som du skriver ovan? och finns det nån direkt ordning på vem som tuggar när?
    hur stora är kullarna i normalfall?

    ska jag plocka honan/hannen och ge dem en spottburk när det börjar bli dags eller låta dem gå kvar (går i ett 2mx50x50) ihop med 5 andra tembwe, 30st leptosoma chituta och ett par l. signatus och 8st julidochromis ornatus och några ancistrusmalar

    tacksam för svar
    Kul på tugget.

    Könsskillnader är svårt att se, dock finns det knep för ett tränat öga.
    Studera bukfenan så ser du att honans är något rundare och yttersta fenstrålarna kortare än hanens.

    Honan är den som alltid startar tugget hanen tar över efter 7-14 dagar.
    Varierar väldigt mycket men normalt växlar dom halvvägs, dvs 10-11 dagar.
    Har själv haft en kull där honan tog hela tuggtiden.

    En förstagångs lek brukar bli 8-14 st yngel.

    Spottburk eller inte beror på hur många yngel du vill ha.
    Går de kvar så lär det försvinna en hel del ungar, kanske hela kullen med tanke på att det är ett oprövat par.

    Ofta spottar föräldrarna när de blir stressade.
    Tar man det vackert vid uppfångandet så sker ofta spottandet i håven.

    Lycka till med firrarna!
    Senast redigerad av Anders i Askim; 13 december 2010, 11:51.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      Ursprungligen postat av Anders i Askim
      Kul på tugget.

      Könsskillnader är svårt att se, dock finns det knep för ett tränat öga.
      Studera bukfenan så ser du att honans är något rundare och yttersta fenstrålarna kortare än hanens.

      Honan är den som alltid startar tugget hanen tar över efter 7-14 dagar.
      Varierar väldigt mycket men normalt växlar dom halvvägs, dvs 10-11 dagar.
      Har själv haft en kull där honan tog hela tuggtiden.

      En förstagångs lek brukar bli 8-14 st yngel.

      Spottburk eller inte beror på hur många yngel du vill ha.
      Går de kvar så lär det försvinna en hel del ungar, kanske hela kullen med tanke på att det är ett oprövat par.

      Ofta spottar föräldrarna när de blir stressade.
      Tar man det vackert vid uppfångandet så sker ofta spottandet i håven.

      Lycka till med firrarna!
      ok tack för infon, såg ut som det var honan som tuggar då, får väl se om hon lyckas hålla tills hanen tar över då och sen plocka till ett spootakvarie efter 17-18dagar låter det ok?
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        ok tack för infon, såg ut som det var honan som tuggar då, får väl se om hon lyckas hålla tills hanen tar över då och sen plocka till ett spootakvarie efter 17-18dagar låter det ok?
        Det låter ok!
        Tänk på att starta artemia kläcken i tid.
        Inget slår detta foder på nyspottade X. papilio.
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • nike69
          Användare
          • augusti 2005
          • 172

          Grattis Peter.
          Hoppas du får lite småttingar på dina tembwe.
          Fisk gör dig smart !

          / Niklas

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            Ursprungligen postat av nike69
            Grattis Peter.
            Hoppas du får lite småttingar på dina tembwe.
            jo det blev några på andra leken.

            tog några bilder, fan va snabba de är på att ta in ynglerna 8sekunder mellan första 3:e bilden den fjärde och femte är inte tagen samtidigt
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              Man bockar och bugar!

              Grattis!

              Snygga bilder, inte det lättaste att fota.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                Ursprungligen postat av Anders i Askim
                Man bockar och bugar!

                Grattis!

                Snygga bilder, inte det lättaste att fota.
                Tackar, tror du det är hannen som har ynglerna, iom att jag väntade ca17- 18 dagar kan ju tycka oxå att bukfenan är lite spetsigare än på partnern

                räknade till minst 20 yngel tror det kan vara upp till 25
                Senast redigerad av cichlids4fun; 22 januari 2011, 23:59.
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • februari 2008
                  • 1032

                  Ursprungligen postat av cichlids4fun
                  Tackar, tror du det är hannen som har ynglerna, iom att jag väntade ca17- 18 dagar kan ju tycka oxå att bukfenan är lite spetsigare än på partnern

                  räknade till minst 20 yngel tror det kan vara upp till 25
                  Hej!

                  Nyfiken.
                  Hur har det gått?
                  Mvh Anders
                  Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    Ursprungligen postat av Anders i Askim
                    Hej!

                    Nyfiken.
                    Hur har det gått?
                    ddet går bra ynglerna är ca 12-15mm och hannen/honan är bortplockad vet du vilken det var om du kikar på bilderna?

                    det är minst 20 yngel som lever men de håller sig i bakgrunden på karet nu när föräldren är borta så det är svårt att räkna dem
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • februari 2008
                      • 1032

                      Ursprungligen postat av cichlids4fun
                      ddet går bra ynglerna är ca 12-15mm och hannen/honan är bortplockad vet du vilken det var om du kikar på bilderna?

                      det är minst 20 yngel som lever men de håller sig i bakgrunden på karet nu när föräldren är borta så det är svårt att räkna dem
                      Kul !

                      Ser ut att vara honan som gick med ynglen det sista.
                      Nu är det "bara" att mata på och hålla h2o kvaliteten fortsatt hög.
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                      Kommentar

                      • cichlids4fun
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 3111

                        Ursprungligen postat av Anders i Askim
                        Kul !

                        Ser ut att vara honan som gick med ynglen det sista.
                        Nu är det "bara" att mata på och hålla h2o kvaliteten fortsatt hög.
                        jo det var skitkul att se, maken till yngelvård har jag nog inte sett hos munruvande förut minsta "hot" och hon närmade sig och som nån signal givits till ynglerna så rusade mot henne och simmade in i munnen

                        jag har dem i min lokal och är bara där en gång om dagen, men varenda gång jag kom ner i lokalen så var de fria och nästan som att hon såg mig som ett jättehot så blev hon mer och mer restriktiv med att släppa ut dem medans jag var kvar i lokalen och så fortsatte det ändå till de inte fick plats i munnen längre och hälften fick stanna utanför, då slutade hon att plocka in dem och på nåt sätt gav upp det, men fortsatte ändå på avstånd att bevaka dem medans de mumsade mat, och nu är ynglerna ganska skygga av sig även om de är ensamma i ett 150liters så verkar de akta sig från att vara för utspridda och håller ihop i ett litet stim.

                        det kommer definitivt bli fler sorter av papilio, och jag ska låta dem gå i lite olika kar för att få fram beteendet på lite olika sätt. kommer att avsätta 2 eller 3 kar till i storlekarna 300-500liter för det och kommer nog oxå vilja testa en ensam grupp i ett 600 liters för att se om det funkar att få dem att föröka sig utan min påverkan
                        Mvh
                        Peter

                        don´t drink water-fish ..... in it!

                        Kommentar

                        • Anders i Askim
                          NCS Medlem
                          • februari 2008
                          • 1032

                          Ursprungligen postat av cichlids4fun
                          jo det var skitkul att se, maken till yngelvård har jag nog inte sett hos munruvande förut minsta "hot" och hon närmade sig och som nån signal givits till ynglerna så rusade mot henne och simmade in i munnen

                          jag har dem i min lokal och är bara där en gång om dagen, men varenda gång jag kom ner i lokalen så var de fria och nästan som att hon såg mig som ett jättehot så blev hon mer och mer restriktiv med att släppa ut dem medans jag var kvar i lokalen och så fortsatte det ändå till de inte fick plats i munnen längre och hälften fick stanna utanför, då slutade hon att plocka in dem och på nåt sätt gav upp det, men fortsatte ändå på avstånd att bevaka dem medans de mumsade mat, och nu är ynglerna ganska skygga av sig även om de är ensamma i ett 150liters så verkar de akta sig från att vara för utspridda och håller ihop i ett litet stim.

                          det kommer definitivt bli fler sorter av papilio, och jag ska låta dem gå i lite olika kar för att få fram beteendet på lite olika sätt. kommer att avsätta 2 eller 3 kar till i storlekarna 300-500liter för det och kommer nog oxå vilja testa en ensam grupp i ett 600 liters för att se om det funkar att få dem att föröka sig utan min påverkan

                          Jag kan bara instämma!

                          Papilion är bland det häftigaste jag har haft är inne på mitt 5:e år nu och har inte tröttnat än.
                          Ditt framtida projekt kommer ge mycket ur en akvaristisk synvinkel både svårighetsmässigt och belöningsmässigt då denna firre har ett mycket speciellt förhållningssätt både mot artfränder och yngel.
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                          Kommentar

                          • Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • februari 2008
                            • 1032

                            Sitter och förbereder lite bilder till GCGs möte 8/3 och fann dessa.
                            Bild 1: Alfa paret med nyspottade yngel.
                            Bild 2: Alfa paret med samma yngel som ovan men nu 4 mån gammal.
                            Mvh Anders
                            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                            Kommentar

                            • popetoteror
                              Användare
                              • februari 2007
                              • 111

                              Jag har ett 375 L som jag skulle vilja ha en grupp Xenotilapia i.

                              I nuläget går det i karet en grupp Lamprologus Similis, jag har avgränsat ca 1/4 av karet med sten och snäckor. Eftersom resten av karet är mer eller mindre öppen sandyta hoppas jag att snäcklekarna håller sig i sin del.
                              Skulle detta kunna vara en lämplig mix?

                              I resterande del skulle jag gärna vilja ha en grupp Xenotilapia.
                              Jag vill ha en X. som är grupplevande och biparentala, jag funderar på X. Papilio eller X. Flavipinnis.
                              Är det skillnad på att hålla dessa?
                              6-8st, är det en lämplig grupp? Håller man könsfördelningen lika?

                              Kommentar

                              • Anders i Askim
                                NCS Medlem
                                • februari 2008
                                • 1032

                                Ursprungligen postat av popetoteror
                                Jag har ett 375 L som jag skulle vilja ha en grupp Xenotilapia i.

                                I nuläget går det i karet en grupp Lamprologus Similis, jag har avgränsat ca 1/4 av karet med sten och snäckor. Eftersom resten av karet är mer eller mindre öppen sandyta hoppas jag att snäcklekarna håller sig i sin del.
                                Skulle detta kunna vara en lämplig mix?

                                I resterande del skulle jag gärna vilja ha en grupp Xenotilapia.
                                Jag vill ha en X. som är grupplevande och biparentala, jag funderar på X. Papilio eller X. Flavipinnis.
                                Är det skillnad på att hålla dessa?
                                6-8st, är det en lämplig grupp? Håller man könsfördelningen lika?
                                Hej!
                                Du kommer få en kanon balja med de tilltänkta invånarna.
                                Det är skillnader på olika arter men båda är väl så intressanta.
                                Beroende på din plånbok och kunskap så är papilion den största utmaningen.
                                Att se skillnad på kön är inte det lättaste på dessa ciklider men honorna är oftast något mindre och slankare i kroppen.
                                Önskvärt men inte på något vis ett måste så är 50/50 fördelning att föredra alt fler honor än hanar.
                                En grupp på 6-8 djur är helt perfekt.
                                Mvh Anders
                                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...