Papilio-tråden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Grattis!! Jag har inte hört att de bara skulle leka en enda gång, mer att de bara leker under en period i livet. Intressant info i allafall, återkom gärna med mer sådan. Hittade ett lekpar "Tembwe" i Tyskland för många år sedan, pris på 1500 bagare. Avstod köp just pga det jag hört om att de bara leker under en period i livet. Annars är det en slug idé, odla på dem tills de slutar leka, sälj lekparet dyrt och hänvisa till att "det är en lurig fisk" när de vägrar leka hos köparen... *s*

    Hilsen,

    P
    Hej!
    Det är ju inte omöjligt att fisken har "bäst före datum".
    Många dvärgciklider från SA tycker jag mig uppleva som sådana.
    Papilion uppvisar likheter både i beteende och storlek med kusinerna i Brasilien.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • Decimus
      Användare
      • juni 2006
      • 961

      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Grattis!! Jag har inte hört att de bara skulle leka en enda gång, mer att de bara leker under en period i livet. Intressant info i allafall, återkom gärna med mer sådan. Hittade ett lekpar "Tembwe" i Tyskland för många år sedan, pris på 1500 bagare. Avstod köp just pga det jag hört om att de bara leker under en period i livet. Annars är det en slug idé, odla på dem tills de slutar leka, sälj lekparet dyrt och hänvisa till att "det är en lurig fisk" när de vägrar leka hos köparen... *s*

      Hilsen,

      P
      hoppsan, dig ska man passa sig för att köpa fisk av, tack för tipset! lol

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • augusti 2002
        • 8598

        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Grattis!! Jag har inte hört att de bara skulle leka en enda gång, mer att de bara leker under en period i livet. Intressant info i allafall, återkom gärna med mer sådan. Hilsen, P

        Ja, så kan det förstås också ligga till. Det är nu tredje leken (dec, jan och nu mars) och nu är jag tämligen säker på att det är samma par. Den första leken jag fick, i maj 2008, behöver däremot inte alls vara samma par.

        Idag simmar det ca 9 nyspottade omkring och äter artemia....
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          Ursprungligen postat av Mikael W

          Idag simmar det ca 9 nyspottade omkring och äter artemia....
          Härligt Mikael och Grattis.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            Ursprungligen postat av Decimus
            hoppsan, dig ska man passa sig för att köpa fisk av, tack för tipset! lol
            Den fisken jag säljer kan du lugnt köpa... men du bör bli verkligt misstänksam med den fisk jag skänker bort. "Men de ÄR snälla, rör inte växterna, funkar bra med neontetra och äter torrfoder..." *asgarv*

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Anders i Askim
              NCS Medlem
              • februari 2008
              • 1032

              På 14:e dagen överlämnade honan ynglen till hanen.
              Här är det hanen som tuggar.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

              Kommentar

              • Anders i Askim
                NCS Medlem
                • februari 2008
                • 1032

                Ursprungligen postat av Anders i Askim
                På 14:e dagen överlämnade honan ynglen till hanen.
                Här är det hanen som tuggar.

                Det tuggades ytterligare 6 dagar innan jag fick se de små.
                Idag spottades 14 st yngel.

                Att fisken skulle ha "bäst före datum" / leka under kortare period är inte omöjligt. Samma par har nu 3 kullar sen i dec. (dec, feb, mars)
                En amerikan som jag hitta på nätet har samma efarenhet nämligen att dom leker på under en period för att sedan ta viloperiod. Troligt är att de små liven kör en ny lekcykel efter viloperioden.


                Mikael hur går det för dig med din 3:e kull?
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  Ursprungligen postat av Anders i Askim
                  Det tuggades ytterligare 6 dagar innan jag fick se de små.
                  Idag spottades 14 st yngel.

                  Att fisken skulle ha "bäst före datum" / leka under kortare period är inte omöjligt. Samma par har nu 3 kullar sen i dec. (dec, feb, mars)
                  En amerikan som jag hitta på nätet har samma efarenhet nämligen att dom leker på under en period för att sedan ta viloperiod. Troligt är att de små liven kör en ny lekcykel efter viloperioden.


                  Mikael hur går det för dig med din 3:e kull?
                  Så här långt stämmer det väl överens med hur det går till här. 3 kullar på raken. Av den tredje kullen finns det ännu kvar åtminstone 6 små pigga yngel som äter artemia med god aptit.

                  Och nu ruvar en annan hona i andra ändan av akvariet.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • februari 2008
                    • 1032

                    Ursprungligen postat av Mikael W
                    Så här långt stämmer det väl överens med hur det går till här. 3 kullar på raken. Av den tredje kullen finns det ännu kvar åtminstone 6 små pigga yngel som äter artemia med god aptit.

                    Och nu ruvar en annan hona i andra ändan av akvariet.
                    Kul att du har 2 par igång.

                    Lustigt att vi har exakt samma lekintervall mellan kullarna. (lekperiod)
                    Kan det vara så att det är vintertid som är den naturliga lekperioden i sjön?
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                    Kommentar

                    • Mikael W
                      NCS Medlem
                      • augusti 2002
                      • 8598

                      Ursprungligen postat av Anders i Askim
                      Att fisken skulle ha "bäst före datum" / leka under kortare period är inte omöjligt. Samma par har nu 3 kullar sen i dec. (dec, feb, mars)
                      En amerikan som jag hitta på nätet har samma efarenhet nämligen att dom leker på under en period för att sedan ta viloperiod. Troligt är att de små liven kör en ny lekcykel efter viloperioden.
                      Det kan ju också kanske vara så, att de i naturen har en lekperiod och efter den är så slutkörda att de dör eller blir uppätna, och legenden baserar sig på något sådant. I akvarium har de däremot möjligheten att vila och äta upp sig för en eventuell andra lekperiod. Ska bli intressant att se.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

                      Kommentar

                      • Decimus
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 961

                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Den fisken jag säljer kan du lugnt köpa... men du bör bli verkligt misstänksam med den fisk jag skänker bort. "Men de ÄR snälla, rör inte växterna, funkar bra med neontetra och äter torrfoder..." *asgarv*

                        Hilsen,

                        P
                        Asg!

                        Kommentar

                        • Anders i Askim
                          NCS Medlem
                          • februari 2008
                          • 1032

                          Ursprungligen postat av Mikael W
                          Det kan ju också kanske vara så, att de i naturen har en lekperiod och efter den är så slutkörda att de dör eller blir uppätna, och legenden baserar sig på något sådant. I akvarium har de däremot möjligheten att vila och äta upp sig för en eventuell andra lekperiod. Ska bli intressant att se.
                          Ja mycket.

                          Roligt att vi har så likvärdiga lekar på två helt skilda platser.
                          Kullarna är parallella hela vägen så slumpen styr inte helt.

                          Här finns en heldel kunskap efter vart på en i många avseende egensinnig firre.
                          Mvh Anders
                          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            Ursprungligen postat av Mikael W
                            Det kan ju också kanske vara så, att de i naturen har en lekperiod och efter den är så slutkörda att de dör eller blir uppätna, och legenden baserar sig på något sådant. I akvarium har de däremot möjligheten att vila och äta upp sig för en eventuell andra lekperiod. Ska bli intressant att se.
                            Jepp, det följer jag med spänning. Verkar som om man behöver vara på hugget med dessa fiskar i vilket fall, och "jobba" lite med dem hela tiden.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Mikael W
                              NCS Medlem
                              • augusti 2002
                              • 8598

                              Ursprungligen postat av Mikael W
                              Så här långt stämmer det väl överens med hur det går till här. 3 kullar på raken. Av den tredje kullen finns det ännu kvar åtminstone 6 små pigga yngel som äter artemia med god aptit.

                              Och nu ruvar en annan hona i andra ändan av akvariet.
                              Mellanrapport: Fortfarande finns åtminstone 6 yngel kvar i kull 3. Och honan ser ut att ruva igen.

                              Men den andra honan ser ut att inte ruva längre.
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

                              Kommentar

                              • Anders i Askim
                                NCS Medlem
                                • februari 2008
                                • 1032

                                Mellan rapport: papilio Tembwe

                                Sen senaste kullen (fr mars) så har följande hänt.
                                Ett nytt par har etablerat sig.

                                Positivt kan tyckas men det har smällt ordentligt i karet.

                                Sammansättningen är 5 + 2 och de 3 st (gamma) hanarna har jag fruktat skall bli ihjäl slagna.
                                När mobbingen var som värst så tog jag upp dom, med en naiv tro att två par skulle funka i karet.
                                Men icke, beta paret skull utmana alfa och om möjligt ännu värre strider utbröt.

                                Vad göra? I med de tre hanarna (gamma) igen och hålla tummarna.
                                Nu har ordningen lagt sig igen. Efter en vecka. Alfa paret dominerar på sin planhalva och beta får hålla tillgodo med det andra.

                                Vad kan man dra för slutsatser av det här?
                                Jag tror att papilion har ett mycket herarkiskt socialt beteende. (alfa, beta osv) och när det det sker förändringar i hälsa, antal eller andra yttre faktorer så rubbas hela strukturen. Det finns alltid någon firre som väntar på att få ta ett snäpp eller två i den hirarkiska stegen.

                                Har följt detta med stort intresse och finner små signaler mellan fiskarna som en bugning, uppspärrad ryggfena mm som tydligt språk mellan fiskarna.

                                Bifogar en bild på beta paret till vänster. Alfa hane höger bak gamma hane ljus framtill i bild
                                Mvh Anders
                                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...