brummande pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas_alden
    Användare
    • februari 2006
    • 73

    brummande pump

    Hej!

    Jag har en aquaclear powerhead 110..problemetmed den är att den brummar rätt mycket..jag kan ha musik på högsta volym på min bärbara dator (inte jättehögt förvisso) och pumpens brummande hörs ändå. Är det normalt att den låter så? Hade varit skönt om någon hade en bra lösning på problemet!Pumpen sitter bakom min hemmagjorda frigolitbakgrund och ca 5 mm av pumpen sticker upp över vattnet..det spelar ingen roll om jag håller i pumpen fritt i vatnet..den brummar ändå..har dock märkt att om ja håller i pumpen så att den "ligger ner" så låter den ingenting alls men på det sättet får det ju inte plats bakom bakgrunden..den är ju rätt stor! jag kan inte klaga på trycket i pumpen men brummandet gör oss här hemma tokig!!
    Senast redigerad av Thomas_alden; 23 december 2008, 18:49.
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    hur länge har du haft den? vanligt att nya pumpar låter en del men efter en inkörningsperiod bli tystare
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Thomas_alden
      Användare
      • februari 2006
      • 73

      #3
      Ursprungligen postat av specmats
      hur länge har du haft den? vanligt att nya pumpar låter en del men efter en inkörningsperiod bli tystare
      hmm..ja vad kan det vara..sen oktober kanske..trodde också att det kunde vara så (därav den långa väntan med inlägget) men tre månader känns som en lite väl lång inkörningsperiod

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        tja, mitt senaste pumpköp (eheim 2252) tog säkert minst 3 månader, men nån liten förbättring bör kanske märkas efter ett kvartal..
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Thomas_alden
          Användare
          • februari 2006
          • 73

          #5
          Ursprungligen postat av specmats
          tja, mitt senaste pumpköp (eheim 2252) tog säkert minst 3 månader, men nån liten förbättring bör kanske märkas efter ett kvartal..
          ok..ja men förhoppningsvisblir det väl bättre då..jag vågar inte säga om det blivit bättre eller inte..efter ett tag blir den selektiva hörseln ganska påtaglig, även om man hela tiden hör oljudet så hörs det kanskeinte lika mycket pga att man vant sig

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            hur som helst är det extremt irriterande med pumpar som dundrar, hade för länge sen en turbelle som var otroligt bullrig, oljudet skar genom väggar och hördes i hela lägenheten-den blev tyvärr aldrig ok
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • augusti 2006
              • 830

              #7
              Du har inte kvar kvittot om det är något du tror är fel?? Sen får du nog räkna med att en sån rejäl pump på 3700l/h inte är helt tyst. Kanske skulle haft 2 mindre i stället (typ powehead 70 på 1500l/h)?

              Kommentar

              • Thomas_alden
                Användare
                • februari 2006
                • 73

                #8
                Ursprungligen postat av patriks155
                Du har inte kvar kvittot om det är något du tror är fel?? Sen får du nog räkna med att en sån rejäl pump på 3700l/h inte är helt tyst. Kanske skulle haft 2 mindre i stället (typ powehead 70 på 1500l/h)?
                jo kvittot finns kvar..

                dessvärre har jag ingen plats för två pumpar..måste i så fall göra nya hål i frigoliten och vet inte om det är möjligt..kan vara det men känns som om det i värsta fall bara förstör mer än det skulle bättra....men ingen dum idé

                Kommentar

                • algskraparn
                  Användare
                  • september 2006
                  • 159

                  #9
                  Du skriver att den är tyst när den ligger ner, det kan inte vara luft kvar i rotorhuset som orsakar brummet?
                  Det kan vara så att luftbubblorna omfördelas när den ligger i horisontalläge.
                  Prova att plocka isär och sätta ihop den upp och nervänd under vattnet så att all luft försvinner. (kan iofs vara svårt när den skall passas in bakom bakgrund men..)
                  Annars är ju en klassiker att pumpen/sladden eller annan del har kontakt mot glaset så att man har en riktigt effektiv resonanslåda i hemmet, men eftersom ljudet inte avtar av att du håller den fritt i vattnet lär ju inte det vara källan till ljudet.
                  (gjorde mig för en tid sedan av mig med mitt filter som låg emot armaturen, första tysta natten på läänge)
                  Nu är jag inte så bekant med fabrikatet, men ett annat alternativ kan vara att se övet rotoraxelns ifästning, eheim har ju gummiskor, är det fel sko på fel plats så kan det låta en del.
                  Annars är det kanske läge att fila på impellerbladen? Köpa en ny?

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • april 2002
                    • 5028

                    #10
                    aquaclear powerhead 110 är en billig pump som känns ihålig vilket ger en viss mängd ljud tyvärr,
                    den är ganska bra i pris o prestanda
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • Pieter
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 251

                      #11
                      Har en 110 själv och min låter inget speciellt faktiskt, tycker den till och med låter mindre en 1260.

                      Dock tycker jag att den låter mindre när skallen ligger ner om man
                      skall vara kräsen.
                      Är faktisk en favorit pump nu, bra med flöde/tryck för den pengen.

                      //Pieter

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        har hört att Deltecs pumpar ska vara väldigt tysta, min kusin har en och den var faktiskt tyst direkt vid nystart-kapaciteten är nånstans runt 3000l/timmen tyvärr är dom dyra och va jag vet endast externa
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Göran Å
                          Användare
                          • december 2005
                          • 1295

                          #13
                          Jag har haft Aquaclear powerhead 70 modellen som efter vattenbyte ibland skramlat något förfärligt.
                          Då har det räckt med att luta pumphuvudet något så att luftbubblor kunnat släppas ut, sedan har pumpen varit tyst igen.

                          Mvh Göran
                          http://www.skovdeaf.se/
                          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                          http://www.skovdefagelklubb.se/

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av Göran Å
                            Jag har haft Aquaclear powerhead 70 modellen som efter vattenbyte ibland skramlat något förfärligt.
                            Då har det räckt med att luta pumphuvudet något så att luftbubblor kunnat släppas ut, sedan har pumpen varit tyst igen.

                            Mvh Göran
                            Det är skillnad som en tennisboll o en handboll
                            Aquaclear 70 låter alldrig liten kompakt 1500 liter i timmen
                            den andra 3700 liter i timmen och billig bergsprängare
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            Arbetssätt...