Skillnad på aquidens

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklicollector
    Användare
    • juni 2008
    • 129

    Skillnad på aquidens

    Köpte några ungfiskar som såldes som pulcher men enligt artbeskrivningen så är dessa Aequidens latifrons med sin orange ryggfensband.

    Dock så blev jag aningens förvirrad då mina Aequidens Pulcher lekt och ungfiskarna är blandade både vitfena och orange fena.
    Båda blå är förövrigt vitfenade.

    Med fena menar jag då vit eller orange längst ut på fenstrålarna så att dessa bildar ett band.

    Är Aequidens latifrons och pulcher så pass närsläktade att de kan vara en och samma art och att det rör sig om varianter?

    Menar att mina blåciklider är VF blå och har vitt fenband precis som de flesta artbeskrivningar beskriver dem.
  • Lutt
    Användare
    • oktober 2005
    • 1919

    #2
    Gul och vitsöm är för tillfället A.pulcher och Rödsöm A.latifrons.

    Jepp de är väldigt närbesläktade, vet inte om gul och vitsöm har delats upp i två olika arter eller om de redan har gjort det.

    Jag tror att de i framtiden kommer räknas som samma art men olika lokaliteter. Dock vet ja inte hur pass fastställt latifrons är som egen art.

    Oavsett så kan vi nog räkna med att "blå ciklid" som säljs i Sverige inte är helt ren.

    Kommentar

    • Ciklicollector
      Användare
      • juni 2008
      • 129

      #3
      Men

      Hur ser då en äkta blåciklid ut?
      Menar att jag har köpt vf pulcher några gånger under åren och alla dessa har vitfenkant.
      Medans de latrifrons jag köpt alltid haft orangefen kant.

      Dock så har jag senaste gångerna lyckats få från mina VF pulcher med vitfenkant yngel som har orange(nästan rödorange)fenkant.

      Kan det vara som så att Latifrons kan vara urarten och pulcher är en variant.

      Mina VF pulcher är kan sägas importerad dessutom.

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Äkta ser ut som den i artregistret, detta eftersom denna fisken kommer från Trinidad där arten är beskriven. Det är inte ens säkert att pulcher existerar på fastlandet.

        Kommentar

        • Lutt
          Användare
          • oktober 2005
          • 1919

          #5
          Ursprungligen postat av Ciklicollector
          Hur ser då en äkta blåciklid ut?
          Menar att jag har köpt vf pulcher några gånger under åren och alla dessa har vitfenkant.
          Medans de latrifrons jag köpt alltid haft orangefen kant.

          Dock så har jag senaste gångerna lyckats få från mina VF pulcher med vitfenkant yngel som har orange(nästan rödorange)fenkant.

          Kan det vara som så att Latifrons kan vara urarten och pulcher är en variant.

          Mina VF pulcher är kan sägas importerad dessutom.
          A.latifrons och A.pulcher är två helt skilda arter. Menar du att du fått rödsömmade yngel av VF pulcher?

          BTW det är en bagatell men släktnam stavas med stor bokstav och artnamn med liten bokstav.

          Kommentar

          • Lutt
            Användare
            • oktober 2005
            • 1919

            #6
            Ursprungligen postat av endymion
            Äkta ser ut som den i artregistret, detta eftersom denna fisken kommer från Trinidad där arten är beskriven. Det är inte ens säkert att pulcher existerar på fastlandet.
            Vilken menar de med äkta? "pulcher" går väl att finna på fastlandet även den?

            Kommentar

            • endymion

              #7
              Ursprungligen postat av Lutt
              Vilken menar de med äkta? "pulcher" går väl att finna på fastlandet även den?
              Det håller för närvarande på att utredas om fiskarna på fastlandet är samma art som de på Trinidad.

              Kommentar

              • Lutt
                Användare
                • oktober 2005
                • 1919

                #8
                Ursprungligen postat av endymion
                Det håller för närvarande på att utredas om fiskarna på fastlandet är samma art som de på Trinidad.
                Borde vara tvärtom men ja kan vara dryg ibland

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1823

                  #9
                  Hej!

                  Äkta A. pulcher är den som finns på Trinidad eftersom typexemplaret är fångat där. Frågan är som Albin skriver om denna art även förekommer på fastlandet och i så fall vilken utbredning den har. De VF Pulcher som förekommit i handeln behöver alltså inte alls vara pulcher och samma sak med akvariestammen.

                  Det finns alltså inga entydiga svar för tillfället. På artregistret har vi fått några bilder från Alf Stralsberg med säkra fångstplatser. Alf har även skrivit beskrivningen av A. latifrons där denna text återfinns:

                  "Arten blir ofta såld som Blåciklid (Aequidens pulcher) då många inte ser eller känner till skillnaden. Det enklaste sättet att skilja arterna åt är att Aequidens latifrons har röd söm på ryggfenan medan Aequidens pulchers motsvarande söm är vit eller gulvit. I övrigt är de väldigt lika."

                  När någon orkar gå igenom gruppen blåciklider väntar troligen en del nya arter på att beskrivas.

                  mvh

                  olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • Ciklicollector
                    Användare
                    • juni 2008
                    • 129

                    #10


                    I dax läget kan alltså Pulcher och Latifrons inte till 100% säkerhetsställas?

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ciklicollector
                      I dax läget kan alltså Pulcher och Latifrons inte till 100% säkerhetsställas?
                      Nja... Dessa arter är säkerhetställda från representive fångstplats men däremellan finns det en viss osäkert. Denna osäkerhet innefattar alltså även de flesta vildfångster och akvariestammen.

                      mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • Ciklicollector
                        Användare
                        • juni 2008
                        • 129

                        #12


                        Men är det säkert att Latifrons är latifrons eller är det Pulcher?

                        De har ju samma kropp och samma temperament samt att skillnaderna är endast rödorange eller vit fenkant.

                        Kan det vara så att de nämnda är Latifrons och att pulcher är en variant.

                        Exempelvis som våra kära diskus varianter?!

                        Kommentar

                        • Lutt
                          Användare
                          • oktober 2005
                          • 1919

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ciklicollector
                          Men är det säkert att Latifrons är latifrons eller är det Pulcher?

                          De har ju samma kropp och samma temperament samt att skillnaderna är endast rödorange eller vit fenkant.

                          Kan det vara så att de nämnda är Latifrons och att pulcher är en variant.

                          Exempelvis som våra kära diskus varianter?!
                          Att latifrons är latifrons och pulcher är pulcher är ju som sagt redan fastställt, men det finns ju fiskar som säljs under dessa namn som mycket väl kan vara nya arter.

                          Däremot skulle det vara kul att veta var endymion hittat fakta om att de håller på att kolla upp pulcher.

                          Kan ju också vara så att latifrons kan skilja en del från pulcher utöver fensömmen.

                          Kommentar

                          • endymion

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lutt
                            Att latifrons är latifrons och pulcher är pulcher är ju som sagt redan fastställt, men det finns ju fiskar som säljs under dessa namn som mycket väl kan vara nya arter.

                            Däremot skulle det vara kul att veta var endymion hittat fakta om att de håller på att kolla upp pulcher.

                            Kan ju också vara så att latifrons kan skilja en del från pulcher utöver fensömmen.
                            Det är info som jag fått av Alf Stalsberg, och han har nog i sin tur fått infon av Sven Kullander.

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              Användare
                              • september 2006
                              • 796

                              #15
                              Det pågår en studie av blå cichlid-guldsöms-gruppen av en student i Stockholm. En förstudie är avslutad men många frågetecken återstår. Den som vill donera akvariedjur med säker ursprungslokal (VF eller F1; levande eller frysta - men helst inte ruttna) får gärna ta kontakt med någon i fiskgruppen på Naturhistoriska riksmuseet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...