PMDD och KH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • impala1960
    Användare
    • december 2008
    • 3

    PMDD och KH

    Hej. Undrar lite angående PMDD. Jag har ett 250liters akvarium jag tänkte starta upp som växtkar. Vattnet i Halmstad har Ut ur kranen ett PH på ca 8-8,5 och ett KH på endast 2-2,5. Detta värdet på KH är väll inte riktigt bra då jag är lite rädd att bufferten inte räcker till.
    Har köpt mig ett co2 agregat nu och tänkte försöka hamna på runt 30ppm CO2. Enligt tabellen så ska jag då ligga på PH 6,4 med ett KH på 2,5 för att hamna på runt 30ppm CO2. Är detta att rekomendera eller bör jag buffra upp mitt KH värde å köra med ett högre PH värde ?? I så fall vad tillsätter jag för att öka mitt KH och i så fall hur ofta och i vilken mängd?? Har hört att Bikarbonat fungerar bra. Eller räcker det med att enbart tillsätta PMDD för att även buffra upp mitt KH ??
    Just nu kör jag med bottenvärme, Co2, Tropica plantsubstrat under gruset och med 2x36Watt aqua relle med reflektorer. Har planerat att ändra till 4x36watt när ekonomin tillåter det. Vet att 2 rör är väl lite.
    M.v.h Tommy
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Hej!

    Tyvärr är kranvattnet helt tilt i många kommuner numera. Gäller även för Halmstad. Ett högt pH kopplat till lågt KH finns mycket sällan i naturen. Det är finfint för vår hälsa och våra vattenledningar, men sällan för akvarier. Jag hade boostat KH med bikarbonat, så att det ligger på åtminstone 5-6, och efter det dragit på med CO2 till de nivåer du är inne på. Alternativt kan du köra med kalkhaltigt material i filtret, men du får vara försiktig där - kalkmaterial löser sig attans mycket bättre med CO2 än utan. Grejen är i vart fall att undvika pH-dipp och/eller för stora svängningar i pH.

    PMDD gör egentligen ingenting för KH. Med den sättningen du har så hade jag enbart tillsatt bikarbonat (köps i vanlig livsmedelsaffär som natriumbikarbonat, kolla vid kryddhyllorna), för att undvika pH-dipp. Kör karet så i någon månad, funkar inte växterna så återkom. Med det bottensubstrat du har så borde microbrist vara uteslutet, men det kan variera utifrån vilka växter du har.

    Bikarbonat och lite tålamod är alltså vad jag rekommenderar.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • impala1960
      Användare
      • december 2008
      • 3

      #3
      I vilken mängd ska jag dosera med bikarbonat, så att mitt kh ligger på 5-6
      Mitt kh ligger på 2kh från starten. Akvariet är på 250 liter.
      Hur mycket doserar jag sen vid 50% vatten byte i veckan. ???
      Tacksam för din hjälp.

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • december 2005
        • 1295

        #4
        Ursprungligen postat av impala1960
        I vilken mängd ska jag dosera med bikarbonat, så att mitt kh ligger på 5-6
        Mitt kh ligger på 2kh från starten. Akvariet är på 250 liter.
        Hur mycket doserar jag sen vid 50% vatten byte i veckan. ???
        Tacksam för din hjälp.
        En lämplig dosering med bikarbonat är 1 tsk mått / 100L vatten. Vid uppstart.
        Sedan fyller du på vid vattebyte beroende på hur mycket du byter, obs efter vattenbyte.

        Bikarbonat finns att köpa 1kg förpackningar på Apotek eller 25kg säckar av bagerier.

        Mvh Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • impala1960
          Användare
          • december 2008
          • 3

          #5
          Ok. Jag testar och ser på vilket KH jag hamnar på med den dos du angav. De går ju att dosera lite mer eller mindre . Ville bara ha ett någorlunda begrepp på doseringen.

          Kommentar

          Arbetssätt...