Vilken skulle ni välja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trollsvans
    Användare
    • juni 2008
    • 35

    Vilken skulle ni välja?

    Valet står mellan Satanoperca leucosticta, och Geophagus Orange head Tapajos.
    Båda kan fås tag i som F1, kanske även VF, det spelar dock mindre roll för min del.
    Jag vill ha en flock fiskar som är fina att glo på, och det stämmer ju in på bägge arterna.

    Frågan är dock vilken som är lättast, och har intressantast beteende, och det tänkte jag att ni som har erfarenhet av dom kan dela med er av.
    Primärt är det ju glofisk, men jag blir ju inte nedstämd om dom får för sig att yngla...
    Har man satt yxan i båten får man ro som fan.
  • JohanP
    Användare
    • september 2006
    • 118

    #2
    Vi hade 8 st VF Geophagus sp. orange head Tapajos på akvarieföreningen och det måste jag säga var ett riktigt snyggt och intressant kar. Kul när de leker och kamoflerar sin rom med sand
    Satanoperca leucosticta har jag aldrig haft själv men sett vuxna ganska ofta i stora inredda kar.
    Jag lägger tveklöst min röst på förstnämnda, men vilket som helst utgör ett snyggt "gloakvarium"

    Lycka till.

    Ursprungligen postat av Trollsvans
    Valet står mellan Satanoperca leucosticta, och Geophagus Orange head Tapajos.
    Båda kan fås tag i som F1, kanske även VF, det spelar dock mindre roll för min del.
    Jag vill ha en flock fiskar som är fina att glo på, och det stämmer ju in på bägge arterna.

    Frågan är dock vilken som är lättast, och har intressantast beteende, och det tänkte jag att ni som har erfarenhet av dom kan dela med er av.
    Primärt är det ju glofisk, men jag blir ju inte nedstämd om dom får för sig att yngla...

    Kommentar

    • Micke_720
      Användare
      • november 2003
      • 368

      #3
      Ursprungligen postat av Trollsvans
      Valet står mellan Satanoperca leucosticta, och Geophagus Orange head Tapajos.
      Båda kan fås tag i som F1, kanske även VF, det spelar dock mindre roll för min del.
      Jag vill ha en flock fiskar som är fina att glo på, och det stämmer ju in på bägge arterna.

      Frågan är dock vilken som är lättast, och har intressantast beteende, och det tänkte jag att ni som har erfarenhet av dom kan dela med er av.
      Primärt är det ju glofisk, men jag blir ju inte nedstämd om dom får för sig att yngla...
      Jag har haft Geophagus Orange head F1 som "första" Jordätare en underhållande fisk som är lätt lekt, men är det en S. leucosticta på bilden nedan för e den hur cool som helst..men tydligen lite aggresivare.
      Det verkar som man kan ha flera olika fiskar med orange headen (scalare,pansar malar, stora tetror). Jag förstår ditt dilemma....

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Lättast är halt klart orange head. Även om bilden i tråden kanske inte är representativ för arten blir S. leucosticta riktigt snygga. De lär enligt vad jag hört vara väldigt fredliga.

        Vad ska mer vara i akvariet?

        mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • sa-aqua
          Användare
          • mars 2008
          • 135

          #5
          tjena trollsvans ja har bägge sorterna .kan bara säga att percan är intressantaste av alla sydamerikaner ja har o haft lycka till med ditt val

          Kommentar

          • Trollsvans
            Användare
            • juni 2008
            • 35

            #6
            Vill ju egentligen ha båda firrarna, men det blir lite väl trångt nrä jag bara har 540 liter att ha dom i... Båda arterna är ju så jämra snygga.

            Tänkte mig 4-6 st av vilken det nu får bli, övrigt sällskap blir ett eller två lekpar scalare( troligen bara ett), sen får vi se. Tetrorna som går däri nu kan jag lätt tänka mig att avinstallera. Discus står på önskelistan, men det gör så klart också mycket annat. Finns för mycket att välja på.

            Brukar leucostictan färga ut sådär? Har fått för mig att dom brukar ha en lite mer brons-aktig ton.
            Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

            Kommentar

            • sa-aqua
              Användare
              • mars 2008
              • 135

              #7
              du kan ha 4-5 av varje .de bryr sej inte om andra sorter

              Kommentar

              • sa-aqua
                Användare
                • mars 2008
                • 135

                #8
                de är snyggare verkligheten

                Kommentar

                • Pabbe
                  NCS Medlem
                  • september 2006
                  • 1805

                  #9
                  Ursprungligen postat av Trollsvans
                  Vill ju egentligen ha båda firrarna, men det blir lite väl trångt nrä jag bara har 540 liter att ha dom i... Båda arterna är ju så jämra snygga.

                  Tänkte mig 4-6 st av vilken det nu får bli, övrigt sällskap blir ett eller två lekpar scalare( troligen bara ett), sen får vi se. Tetrorna som går däri nu kan jag lätt tänka mig att avinstallera. Discus står på önskelistan, men det gör så klart också mycket annat. Finns för mycket att välja på.

                  Brukar leucostictan färga ut sådär? Har fått för mig att dom brukar ha en lite mer brons-aktig ton.
                  Hej,
                  jag skulle definitivt ha bägge. Nu har jag tapajos men leucostictan är på min önskelista.
                  Såhär trevligt har mina tapajos just nu...
                  Obs att de har "efterleken-dräkt" nu. De tappar då den röda pannan. Men den återkommer när de slutar med yngelvården.
                  Mvh
                  Pablo

                  Kommentar

                  • gogo
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 11

                    #10
                    satan

                    Jag har bvåde satan o geopagus i mitt kar o båda funkar canon,
                    Ursprungligen postat av Trollsvans
                    Valet står mellan Satanoperca leucosticta, och Geophagus Orange head Tapajos.
                    Båda kan fås tag i som F1, kanske även VF, det spelar dock mindre roll för min del.
                    Jag vill ha en flock fiskar som är fina att glo på, och det stämmer ju in på bägge arterna.

                    Frågan är dock vilken som är lättast, och har intressantast beteende, och det tänkte jag att ni som har erfarenhet av dom kan dela med er av.
                    Primärt är det ju glofisk, men jag blir ju inte nedstämd om dom får för sig att yngla...

                    Kommentar

                    • sa-aqua
                      Användare
                      • mars 2008
                      • 135

                      #11
                      guianacara geayi oyapock+geophagus araguia sp orange head

                      Kommentar

                      • Trollsvans
                        Användare
                        • juni 2008
                        • 35

                        #12
                        Men går det att ha 4-5 av bägge i ett så litet kar som 540 liter alltså?
                        I så fall är ju valet skitenkelt; ta allihopa.

                        Några rekommendationer på bra sällskap?
                        Har man satt yxan i båten får man ro som fan.

                        Kommentar

                        • sa-aqua
                          Användare
                          • mars 2008
                          • 135

                          #13
                          jajamen

                          Kommentar

                          • sa-aqua
                            Användare
                            • mars 2008
                            • 135

                            #14
                            bolivianska fjärilsciklider funkar kanon snygga är dom med

                            Kommentar

                            • sa-aqua
                              Användare
                              • mars 2008
                              • 135

                              #15
                              en grupp corydoras några ancistrusar så behöver du heller aldrig städa botten

                              Kommentar

                              Arbetssätt...