Automatisk påfyllning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanP
    Användare
    • september 2006
    • 118

    Automatisk påfyllning

    Jag ska dra in vatten i min lokal nu när ombygganden skall göras. Ni som automatisk påfyllning vad har ni för typ av rör och slangar för detta ändåmål.

    Det jag vet är att jag inte skall ha droppknappar för jag vill att det skall gå snabbare. Skall ha avtappning med häverprincipen och påfyllning med någon typ av kranar kopplade till vattenledning runt om uppe vid taket.

    Tips och ideér mottages tacksamt.
  • endymion

    #2
    Waterboys i Alvesta har det mesta som kan tänkas behövas om man ska bygga. VArför inte droppknappar den största ger 40 liter/timme. www.waterboys.se

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • november 2005
      • 3217

      #3
      Ursprungligen postat av JohanP
      Jag ska dra in vatten i min lokal nu när ombygganden skall göras. Ni som automatisk påfyllning vad har ni för typ av rör och slangar för detta ändåmål.

      Det jag vet är att jag inte skall ha droppknappar för jag vill att det skall gå snabbare. Skall ha avtappning med häverprincipen och påfyllning med någon typ av kranar kopplade till vattenledning runt om uppe vid taket.

      Tips och ideér mottages tacksamt.
      Här kanske du kan få några tips,se länk Johan.Janne

      Kommentar

      • JohanP
        Användare
        • september 2006
        • 118

        #4
        Stort tack för ett bra tips. Det verkar som jag ska tänka om i alla fall. Har bara tittat som hastigast men vilken droppknapp är det som ger 40 liter/h?

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Ursprungligen postat av JohanP
          Stort tack för ett bra tips. Det verkar som jag ska tänka om i alla fall. Har bara tittat som hastigast men vilken droppknapp är det som ger 40 liter/h?
          PCJ-40 PCJ Bubbler 40 l/h

          Kommentar

          • JohanP
            Användare
            • september 2006
            • 118

            #6
            Tack så mycket Janne.
            Jag har ju sett ditt system "live" och tycker det är bra men för min del har det två mindre problem.
            Det är väl kopparrör du har till din tryckledning och det är jag lite halvrädd att använda. Dina genialiska rörböjar för avtappning förutsätter väl att man byter vatten med utspädningsprincipen. Jag vill i en del fall kunna tappa ur 30% gammalt vatten och sen fylla på 30% nytt.

            Jag skall fortsätta fundera, tack så länge.

            Ursprungligen postat av malawijanne
            Här kanske du kan få några tips,se länk Johan.Janne

            http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...839&gid=404815

            Kommentar

            • JohanP
              Användare
              • september 2006
              • 118

              #7
              Tackar, tackar. Jag ska titta noga på det i kväll.



              Ursprungligen postat av endymion
              PCJ-40 PCJ Bubbler 40 l/h

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av JohanP
                Tack så mycket Janne.
                Jag har ju sett ditt system "live" och tycker det är bra men för min del har det två mindre problem.
                Det är väl kopparrör du har till din tryckledning och det är jag lite halvrädd att använda. Dina genialiska rörböjar för avtappning förutsätter väl att man byter vatten med utspädningsprincipen. Jag vill i en del fall kunna tappa ur 30% gammalt vatten och sen fylla på 30% nytt.

                Jag skall fortsätta fundera, tack så länge.
                Jag tror att det är svårt att lösa automatiskt vattenbyte, utan att använda utspädningstekniken, jag har faktiskt aldrig sett det.
                Då tror jag att det måste finnas något flottörsystem. eller två olika nivårör.
                Men det vore skoj och se om någon här på forumet har löst det.Janne
                Senast redigerad av malawijanne; 20 december 2008, 16:04.

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Ursprungligen postat av JohanP
                  Tack så mycket Janne.
                  Jag har ju sett ditt system "live" och tycker det är bra men för min del har det två mindre problem.
                  Det är väl kopparrör du har till din tryckledning och det är jag lite halvrädd att använda. Dina genialiska rörböjar för avtappning förutsätter väl att man byter vatten med utspädningsprincipen. Jag vill i en del fall kunna tappa ur 30% gammalt vatten och sen fylla på 30% nytt.

                  Jag skall fortsätta fundera, tack så länge.
                  Använder du kallvatten och stänger av pumparna kommer vattnet att skikta sig och du kommer bara byta gammalt vatten. Nackdelen är att vissa fiskar inte fattar att de måste flytta sig från botten, troffar är ett sånt exempel.

                  Kommentar

                  • järnvägar
                    Användare
                    • mars 2008
                    • 87

                    #10
                    Troffar är fisk världens svar på blondiner

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Jag tror att det är svårt att lösa automatiskt vattenbyte, utan att använda utspädningstekniken, jag har faktiskt aldrig sett det.
                      Då tror jag att det måste finnas något flottörsystem. eller två olika nivårör.
                      Men det vore skoj och se om någon här på forumet har löst det.Janne
                      Det där tar jag som en utmaning...

                      Nu har jag inte löst mina egna vattenbyten på detta sätt, och det blir en liten utspädningseffekt - men väldigt liten. Som många automatiska lösningar kräver det en del förarbete, men som tankespån kanske det kan inspirera.

                      Lösningen kräver att karen är ihopkopplade och att det finns en sump med flottör som automatiskt fyller på vatten om volymen minskar i systemet. Hoppas jag fått till bilden så att ni förstår min tanke. Varje kar har ett inlopp och ett breddavlopp som båda är kopplade till sumpen. Varje kar har dessutom en extra avtappning direkt till avloppet. På denna sätter man en ventil för att reglera vattenflödet ut till avloppet samt i sluttampen en bevattningstimer. När bevattningstimern kör så minskar vattenvolymen i systemet, flottören sjunker i sumpen och nytt vatten fylls på. En del av det nya vattnet kommer att gå ut i avloppet, så det blir lite slöseri - men det är marginellt tror jag.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Det där tar jag som en utmaning...

                        Nu har jag inte löst mina egna vattenbyten på detta sätt, och det blir en liten utspädningseffekt - men väldigt liten. Som många automatiska lösningar kräver det en del förarbete, men som tankespån kanske det kan inspirera.

                        Lösningen kräver att karen är ihopkopplade och att det finns en sump med flottör som automatiskt fyller på vatten om volymen minskar i systemet. Hoppas jag fått till bilden så att ni förstår min tanke. Varje kar har ett inlopp och ett breddavlopp som båda är kopplade till sumpen. Varje kar har dessutom en extra avtappning direkt till avloppet. På denna sätter man en ventil för att reglera vattenflödet ut till avloppet samt i sluttampen en bevattningstimer. När bevattningstimern kör så minskar vattenvolymen i systemet, flottören sjunker i sumpen och nytt vatten fylls på. En del av det nya vattnet kommer att gå ut i avloppet, så det blir lite slöseri - men det är marginellt tror jag.

                        Hilsen,

                        P
                        smart lösning.

                        Här kommer mitt bidrag till automatiskt vattenbyte.

                        Jag kallar min för halvautomatiskt och jag använder den idag.

                        Det förutsätter att akvariumen står på samma nivå, alt. så får man koppla varje nivå för sig.

                        Börjar med att öppna kran 1, och vattennivån sjunker tills slangen i akvariumet kommer ovan vattenytan.
                        Stäng kran 1, öppna kran 2 för vattenpåfyllning.
                        Att tänka på för att minimera tidsåtgången vilket gör att jag lägger ner två minuter på ett vattenbyte.
                        Pumparna och filter vill jag ha igång hela tiden så dessa måste placeras under lägsta vattennivån vid ett vattenbyte.
                        Timmerklocka på vattenpåfyllningen så att det inte fylls på för mycket och rinner över.
                        Lösningen består av lite Gardena kopplingar och en timmer, billig lösning som fungerar bra utan att behöva borra håll i akvariumen.

                        Hälsningar

                        Johan
                        Senast redigerad av Johan F; 22 december 2008, 16:19.
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • april 2002
                          • 1338

                          #13
                          Johan F: Smart att försäkra sig om att rören alltid är vattenfyllda och häverten startklar genom att använda samma rör för påfyllning!
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          • JohanP
                            Användare
                            • september 2006
                            • 118

                            #14
                            I min värld ligger jag för tillfället närmast Johan F:s system. Jag har ju tänkt använda ett eller två filterhörn med 5 cm matta ytterst och bakom denna ha biobollar och sinterat glas. I detta utrymme skall jag ha avtappningen och köra den via hävertprincipen ut i avloppet. Varje filterhörn skall ha två utblås, ett från ett Powerhead och ett från luftpumpen.

                            Det är just nu påfyllningen som jag ska hitta rätt med. Vad har du för typ av rördragning Johan F i ditt system med påfyllning?

                            Tack för alla bra och lärorika tips så här långt.

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ursprungligen postat av JohanP
                              I min värld ligger jag för tillfället närmast Johan F:s system. Jag har ju tänkt använda ett eller två filterhörn med 5 cm matta ytterst och bakom denna ha biobollar och sinterat glas. I detta utrymme skall jag ha avtappningen och köra den via hävertprincipen ut i avloppet. Varje filterhörn skall ha två utblås, ett från ett Powerhead och ett från luftpumpen.

                              Det är just nu påfyllningen som jag ska hitta rätt med. Vad har du för typ av rördragning Johan F i ditt system med påfyllning?

                              Tack för alla bra och lärorika tips så här långt.
                              Ja ett billigt alternativ är vanlig 1/2 tums slang armerad, med trevägs kopplingar och kranar från Waterboys se bild.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...