Scalaretråden 2008-2009!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • algebrant
    Användare
    • oktober 2002
    • 107

    #46
    Vet inte riktigt vad det finns att tillägga till annmaries inlägg! Kul...

    KuRtaN- Ingen Scalareexpert men jag själv har 4, exakt som du beskriver och de är ett par som lekt. Så grattis... hoppas det blir lite smått och att de inte mumsar i sig allt!
    Släng in ett kort, alltid roligt... och lycka till!
    MvH


    Algebrant

    Kommentar

    • KuRtaN
      Användare
      • februari 2008
      • 778

      #47
      Du anar inte hur mkt jag vill lägga upp kort på allt som händer här hemma i karen, tyvärr är kameran kass och skrotad. Men en ny står högt på önskelistan
      Over and out // Mathias

      Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

      Kommentar

      • patdah
        Användare
        • december 2008
        • 64

        #48
        4 av mina 6 VF pterophyllum leopoldi har simmat vidare till fiskhimlen... Jag har ingen aning om vad någon av dom har dött av... Händelseförloppen har gått väldigt fort för varje enskilld fisk förutom en som fick spader och troligtvis dog av stress eller liknande. Fiskarna dog med några månaders mellanrum så jag tror inte att dom led av någon sjukdom eller påverkades av konstiga vattenvärden. Inga andra fiskar har dukat under i karet under den här tiden.

        Upplever ni VF pterophyllum som lite känsliga fiskar när det gäller sjukdommar?

        Kommentar

        • Ulf M.
          Användare
          • december 2006
          • 53

          #49
          Hej!

          Mitt scalarpar lekte för några dagar sedan och de har vaktat rom och yngel duktigt tillsammans fram till nu (ynglen förmodligen snart frisimmande). Nu slåss de nämligen med varandra och framförallt hanen börjar få en hel del rispor längs sidorna av honan. Jag har massor med växter så det vore ganska lätt för honom att fly utom synhåll för honan och undvika mer stryk. Han håller sig dock kvar kring svärdsplantan där yngelsvärmen ligger. Jag har ett 40 liters kar gående dit jag skulle kunna flytta honom. Någon som har erfarenhet av detta? Kan de ta livet av varandra?? Varför beter de sig såhär? Hur mycket tål de? Akvariet är bara på 170 liter men det finns tjockt med växter och rötter så han borde kunna gömma sig lätt.

          Mvh Ulf

          Kommentar

          • Ulf M.
            Användare
            • december 2006
            • 53

            #50
            Ska tillägga att det finns två ytterligare scalarer (som gömmer sig just nu i andra delen av karet bland växterna) tio platy och ett stim neontetror också i karet så det finns andra fiskar att avreagera sig på för paret.

            Kommentar

            • HenkeP
              Användare
              • januari 2009
              • 61

              #51
              Vad tror ni om dom här då?





              Senast redigerad av HenkeP; 31 oktober 2009, 21:04.

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #52
                Sitter och studerar mina scalarer i karet nu, för några månadersen bildade två fiskar av fyra ett par och dom håller ihop hårt.

                Ikväll har dom varit grymt aggro imot alla andra fiskar i akvariet och det verkar som att dom simmar runt ihop och letar efter ett bra ställe att leka, dom simmar tätt tätt ihop och "skakar" eller vibrerar, detta måste väll vara ett försök till lek?

                Det är En odlingsform som heter blue honey jag har och dom är verkligen väldigt blåa idag, och skiftar i fenorna i massa olika färger.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #53
                  Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                  Det är En odlingsform som heter blue honey jag har och dom är verkligen väldigt blåa idag, och skiftar i fenorna i massa olika färger.
                  Dom leker snart! Ta fram kameran o ta bilder Nu!!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Barracudan
                    Användare
                    • april 2005
                    • 453

                    #54
                    Mina blue honey har tappat nästan allt det blåa, efter ca två månader? Dom trivs, bråkar och äter bra.

                    Kan dom vara hormonbehandlade så att dom blir blåa?

                    Undrar var dom är odlade på, dom är mycket fina i kroppen och fenorna, syns att det inte är den vanlika scalaren.
                    Frontosamarkus

                    Kommentar

                    • asker
                      Användare
                      • oktober 2009
                      • 46

                      #55
                      Kul tråd. Jag har 8 blue honey i ett stort kar. Köpte dom i sept och de har växt friskt. Nu har två bildat ett par och lagt ägg 5 ggr på ett blad som de försvarat ihärdigt. Tyvärr har äggen försvunnit varje gång efter ca 2 dygn. Har någon tips om hur de ska få en lyckad fortsättning ?

                      Har också 4 st redback i ett mindre akvarium. De är mycket kinkiga med maten och äter MÖJLIGEN? mycket sparsamt.

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #56
                        Ursprungligen postat av asker
                        Kul tråd. Jag har 8 blue honey i ett stort kar. Köpte dom i sept och de har växt friskt. Nu har två bildat ett par och lagt ägg 5 ggr på ett blad som de försvarat ihärdigt. Tyvärr har äggen försvunnit varje gång efter ca 2 dygn. Har någon tips om hur de ska få en lyckad fortsättning ?

                        Har också 4 st redback i ett mindre akvarium. De är mycket kinkiga med maten och äter MÖJLIGEN? mycket sparsamt.
                        Det bästa är nog att sätta paret i ett eget lekkar. De får övning varje gång de leker så det kan absolut lyckas någon gång i det stora karet (beroende på hur mycket fisk du har där förövrigt naturligtvis). Sedan kan det vara andra saker som avgör med (vattenvärden, parets erfarenhet m.m). Jag har vad jag minns nu bara fått sprattlare en gång i sällskapskar från skalarer.

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • asker
                          Användare
                          • oktober 2009
                          • 46

                          #57
                          Barracudan/

                          Ja man kan undra om blue honey finns i vilt tilltånd eller är en odlingsvariant? När jag köpte dom fanns inget blått att se på kroppen men detta utvecklades med tiden. Den blå färgen har bestått när de väl färgade ut (De är inköpta i sept 5-6cm höga och är nu ca 16-18 cm.)
                          Tyvärr blev de inte så högresta och vackra i formen som jag hade hoppats på. De har gått i ett 540-literskar. Dock är de mer uttdragna vertikalt än de skalarer man oftast ser. Kanske skiljer sig olika stammar av blue honey åt beroende på vilken odlare de kommer från?

                          Sedan köpte jag redback i hopp om att få mer högresta individer. Problemet med dom är att de bara spottar ut maten hela tiden, trots att de kastar sig över den. De växer till oerhört dåligt men det är väl bara att hoppas...

                          Altum verkar vara snudd på omöjligt att få tag i för närvarande verkar det som.

                          Kommentar

                          • zenon
                            Användare
                            • september 2009
                            • 168

                            #58
                            Jag tycker att mina är högresta i alla fall. Jag har ju en äkta altum som går tillsammans med dem och den ligger klart efter i utvecklingen. Den hade ju iofs en tuff start då i stort sett alla hos importören dog ganska omgående. Och nu har blue honey'n dessutom parat ut i två par så att den har fått det än lite tuffare. Här ses den lite räddhågat glida mellan de två paren..



                            Altumen har nu fått flytta till ett eget akvarium så att den kan utvecklas i en
                            naturlig och harmonisk takt utan att ständigt bli hunsad...

                            Kommentar

                            • asker
                              Användare
                              • oktober 2009
                              • 46

                              #59
                              Ja dom är snygga och ser ut som mina gör. Måste väl hålla med om att blue honeyskalarerna är tjusiga även om det är nåt med Altum som tilltalar mig och som inte blue honey har...problemet kanske är det att jag inte äger någon själv...ha ha

                              Trevligt att du la ut detta tjusiga klipp.

                              Var och när har du köpt dina blue honey?

                              Finns det någon som kan lägga ut ett redbackklipp också? Det skulle va intressant att kika på.

                              Kommentar

                              • Itsa
                                Användare
                                • november 2005
                                • 44

                                #60
                                Vad kallas min scalare?

                                Undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med vad en av mina scalarer är för "sort", dvs vad dess teckning kallas.
                                Hittade bif bild på nätet som visar hur han ser ut, men hittar tyvärr inget entydigt svar på vad denna typ kallas - några av buden är "silver clown" och "ghost"... Hjälp?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...