"Dimmigt" vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gustaf
    Användare
    • januari 2008
    • 54

    "Dimmigt" vatten

    Satte upp ett standard 720 kar för nu ca 2 månader sedan. I det går 50 troffar sen en månad tillbaka. Dock har det enda sen starten (tror jag...) varit lite smådimmigt i vattnet. Detta relativt mitt 320 kar som har riktigt "kristalklart" vatten. 320 Karet blev flyttat vid uppstarten av det nya karet så de har varit igång lika länge. Dock var ju filtret i 320 redan inkört.

    Jag tänkte att klarheten på vattnet skulle förbättras men så verkar inte bli fallet. Något måste därmed hittas på...

    Listar "egenskaperna" på karen så kanske det blir lättare att hitta felet:

    720 L:

    50 tropheus 3-6cm
    Biltema blästersand
    3000 L/h genom ca 5-10 L Grov svart filtermatta
    2000 Liter Hydor koraila för ytomrörning
    Power Glo -lysrör
    Svart bakgrund med moduler
    320L

    10 tropheus 5-8cm 3 Leilupi och ca 20 multisar i olika storlek.
    Rådasand finkorning
    Fluval 4+ 1000 L/h som filterar genom sin filterpatron.
    Philipps Aquarelle -lysrör
    Nästan bara BTN modulbakgrund


    Mina personliga teorier är att ljuset har ingen betydelse då man ser dimman även med släkt ljus.

    Så...

    Är filtermattan för grov? Vad kan man filtrera över för att få klarare vatten?
    Kan det vara blästersanden som dammar av sig på nått vis? Jag tvättade den, om än inte så noggrant, före jag slängde i den.

    Kan det vara någon alg fritt i vattnet eller liknande?

    Tacksam för alla idéer! Detta ska lösas och vattnet ska bli kristalklart det har jag bestämt mig för!
    Senast redigerad av Gustaf; 17 december 2008, 16:36.
    Mina kar http://www.zoopet.com/forum/showthre...39#post1217839
  • tjornpatrik
    Användare
    • augusti 2006
    • 830

    #2
    Infusorier kan förekomma i nystartade kar. I alf om de är detta ska man avvakta med vattenbyte då dessa triggar till ännu mer. De man kan göra är:

    1. Pappa filtervadd ordentligt tätt i en pump
    2. Total mörkläggning några dagar (100%svart)
    3 Preparat som tar bort detta
    4. UVC

    Får se vad dom andra säger om detta. Du har ingen bild på karet?

    Kommentar

    • Niklas Olsson
      Användare
      • februari 2003
      • 1156

      #3
      Ursprungligen postat av Gustaf
      Satte upp ett standard 720 kar för nu ca 2 månader sedan. I det går 50 troffar sen en månad tillbaka. Dock har det enda sen starten (tror jag...) varit lite smådimmigt i vattnet. Detta relativt mitt 320 kar som har riktigt "kristalklart" vatten. 320 Karet blev flyttat vid uppstarten av det nya karet så de har varit igång lika länge. Dock var ju filtret i 320 redan inkört.

      Jag tänkte att klarheten på vattnet skulle förbättras men så verkar inte bli fallet. Något måste därmed hittas på...

      Listar "egenskaperna" på karen så kanske det blir lättare att hitta felet:

      720 L:

      50 tropheus 3-6cm
      Biltema blästersand
      3000 L/h genom ca 5-10 L Grov svart filtermatta
      2000 Liter Hydor koraila för ytomrörning
      Power Glo -lysrör
      Svart bakgrund med moduler
      320L

      10 tropheus 5-8cm 3 Leilupi och ca 20 multisar i olika storlek.
      Rådasand finkorning
      Fluval 4+ 1000 L/h som filterar genom sin filterpatron.
      Philipps Aquarelle -lysrör
      Nästan bara BTN modulbakgrund


      Mina personliga teorier är att ljuset har ingen betydelse då man ser dimman även med släkt ljus.

      Så...

      Är filtermattan för grov? Vad kan man filtrera över för att få klarare vatten?
      Kan det vara blästersanden som dammar av sig på nått vis? Jag tvättade den, om än inte så noggrant, före jag slängde i den.

      Kan det vara någon alg fritt i vattnet eller liknande?

      Tacksam för alla idéer! Detta ska lösas och vattnet ska bli kristalklart det har jag bestämt mig för!
      Infusorier? Sök på det i forumet för det har varit en del diskussionerom det här. Jag hade mycket problem med "mjölkigt" vatten för några år sen och det enda som funkade till 100% för mig att koppla på ett UV-filter. Vattnet blev kristallklart efter det.
      //Niklas

      www.nofoto.se
      Nofoto på Facebook
      ____________________________________

      Kommentar

      • Gustaf
        Användare
        • januari 2008
        • 54

        #4
        50% vattenbyten kör jag varje vecka. Detta efter diskussion med andra som håller tropheus i Linköping som kör ännu större byten varje vecka.

        Det är inte så dimmigt i vattnet att man kan se det på bild. Iaf inte med min kamerautrustning. Men man märker en stor skillnad med blotta ögat.

        Bild på 720:

        Har länge gått och drömt om att få starta upp ett stort akvarium. Nu äntligen har regeringen (fästmön) gett klartecken. Men som alla vet är det mycket som ska fixas och donas när man ska starta nytt. Så varför inte skapa en sån här rolig tråd där man kan få hjälp med problemen Lite om min bakgrund som akvarist: Hade


        Bild på 320:



        Bilderna är inte nya men ser likadant ut nu typ.
        Mina kar http://www.zoopet.com/forum/showthre...39#post1217839

        Kommentar

        • Gustaf
          Användare
          • januari 2008
          • 54

          #5
          Infusorier... Hmm ok ska läsa på om det.
          Mina kar http://www.zoopet.com/forum/showthre...39#post1217839

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            #6
            Det bästa är o sätta i ett gammalt smutsigt inkört filter så är vattnet kristall klart efter ett par dagar. Kan du inte avvara ett filter som är i 320 liters baljan så kanske du iaf kan klämma ur filtret från 320 karet i 720 baljan.
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • augusti 2006
              • 830

              #7
              Ursprungligen postat av Gustaf
              50% vattenbyten kör jag varje vecka. Detta efter diskussion med andra som håller tropheus i Linköping som kör ännu större byten varje vecka.
              Jo, men ditt kar är så relativt nystartat så de är inte konstigt att du får detta om de inte kommit i ordentlig balans. 50% kan du absolut köra med sen i vattenbyten om du vill.

              Kommentar

              • Gustaf
                Användare
                • januari 2008
                • 54

                #8
                Du menar vrida ur filtergojs från 320-karet i filtret i 720 karet Andreas? Gjorde faktiskt detta vid uppstarten.

                Ok kanske ska trappa ned lite på vattenbytena då...

                UV-filter verkar annars väldigt intressant. Ett mobilt sådant. Men som jag förstår måste man köpa både pump och uv-filtret separat och sen koppla?

                Finns det något väldigt litet uv-filter med pump? Har ganska lite plats kvar i filtermodulen...
                Mina kar http://www.zoopet.com/forum/showthre...39#post1217839

                Kommentar

                • patdah
                  Användare
                  • december 2008
                  • 64

                  #9
                  Överilade övningar hjälper sällan... tänk långsiktigt och låt nyttobakterierna frodas... Byt mindre mängd vatten... slå i några liter vatten från det mindre karet i det stora... Nyttobakterierna du förde över från början kan mycket väl ha dött av klor eller andra orsaker och aldrig lyckats komma igång... för in nya bakterier veckovis.

                  Att döda infusorier med UV-ljus är ingen bra lösning... tycker du att du har ett tillräckligt bra filter till 720 liter? Har filtret verkligen den stora filteryta som krävs för fiskmängden du har?

                  Kommentar

                  • tjornpatrik
                    Användare
                    • augusti 2006
                    • 830

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gustaf
                    UV-filter verkar annars väldigt intressant. Ett mobilt sådant. Men som jag förstår måste man köpa både pump och uv-filtret separat och sen koppla?
                    Jag tillhör dom som tycker att man inte ska behöva ha uv till akvarium. Bra filter och regelbundna vattenbyten är grunden. Blir de problem med de ena eller andra ja då får man hitta orsaken och rätta till denna. De är som dom som trycker i algdödarmedel i karen för att få bort alger hela tiden utan att ta reda på varför de blir alger.

                    Nä du kan sätta Uv på utgången på ett ytterfilter eller cirkulationspump om du ska ha de. Sen kan man ju ha uvc tillfälligt vid behov, men som sagt fundera själv tycker jag det är onödigt.

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1214

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gustaf
                      Du menar vrida ur filtergojs från 320-karet i filtret i 720 karet Andreas? Gjorde faktiskt detta vid uppstarten.

                      Ok kanske ska trappa ned lite på vattenbytena då...

                      UV-filter verkar annars väldigt intressant. Ett mobilt sådant. Men som jag förstår måste man köpa både pump och uv-filtret separat och sen koppla?

                      Finns det något väldigt litet uv-filter med pump? Har ganska lite plats kvar i filtermodulen...
                      Ja antingen krama ur ett filter från 320 karet eller låt ett av filtrena som du har i 320 karet gå i 720 baljan någon dag eller 2 så kommer du få bort grumligheten. Grumligheten beror på obalans och det fixar du med att tillföra nyttobakterier från 320 karet.
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • Gustaf
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 54

                        #12
                        Jag tror inte min filtrering är för lite för detta kar. Har den största filtermodulen från BTN med grov filtermatta. Däremot tror jag att det kanske är bra med lite filtervadd i de övre regionerna för finare mekanisk rening. Vill inte ha det längst ned då sätter det nog igen direkt. Utan tänkte om jag kör ett lager filtervadd högst upp så filtrerar detta bort väldigt "små" partiklarar som den grövre filtermattan missa så

                        Handlingsplan:


                        1. Har redan nu satt i ett litet innerfilter på 360 liter/h FULLPROPPAD med filtervadd.

                        Imorgon:

                        2. Flytta en av två filterpatroner från 320 karet till filtermodulen.

                        3. I med filtervadd i modulen.

                        4. Vänta och hoppas det löser problemet utan UV o grejer. Aldrig haft detta problem förut. Men har heller aldrig haft ett så stort kar...

                        Tack för tipsen!
                        Mina kar http://www.zoopet.com/forum/showthre...39#post1217839

                        Kommentar

                        • Niklas Olsson
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 1156

                          #13
                          Lycka Till!
                          Håller tummarna du blir kvitt det snart för det är fruktansvärt irriterande att inte ha klart vatten..
                          //Niklas

                          www.nofoto.se
                          Nofoto på Facebook
                          ____________________________________

                          Kommentar

                          • Gustaf
                            Användare
                            • januari 2008
                            • 54

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gustaf
                            Handlingsplan:


                            1. Har redan nu satt i ett litet innerfilter på 360 liter/h FULLPROPPAD med filtervadd.

                            Imorgon:

                            2. Flytta en av två filterpatroner från 320 karet till filtermodulen.

                            3. I med filtervadd i modulen.

                            4. Vänta och hoppas det löser problemet utan UV o grejer. Aldrig haft detta problem förut. Men har heller aldrig haft ett så stort kar...

                            Tack för tipsen!
                            Den lilla pumpen satte igen ganska omgående utan större effekt.

                            Filtervadden i modulen gick inte heller. Pumpen gick torr pga det ökade motståndet

                            Så fick göra om igen. Ut medfiltervadden och i med filtermatta + redan använt filtermaterial ifrån 320 karet. Hoppas detta nu får igång filtret...

                            +En extra lösning för mer filtrering för att filtrera ut skiten...
                            Har kopplat ett 1600l/h powerhead till en egentillverkad filterkammare. Nämligen en petflaska med 1/3 filtermatta (tror det kommer sätta igen långsammare om mattan får ta det grövsta och filtervadden det tunna.) längst ned och 2/3 filtervadd högst upp. Det är inte vackert ö.h.t. Men jag tror denna filterlösning kan funka.

                            Bytte bara 10-15% vatten denna vecka för att inte förstöra filtrena som fått bakterier från det andra karet nu... Hoppas på framsteg...

                            Fiskarna verkar inte bry sig iaf de är väldigt pigga och friska... men så störigt med dimmigt vatten.
                            Mina kar http://www.zoopet.com/forum/showthre...39#post1217839

                            Kommentar

                            • Gustaf
                              Användare
                              • januari 2008
                              • 54

                              #15
                              Nu en vecka sen förra åtgärden är vattnet ungefär 50% grumligare än förra veckan. Vattnet är grönaktigt. Karet är 2 meter långt och man kan inte längre se igenom ena kortsidan till den andra.



                              Jag blir så less. Hade sånna förväntingar på detta kar och änsålänge har det mestadels bara gått åt hel--te...

                              ALltid hört att större kar ska vara lättare än små men så verkar inte fallet för mig.

                              Men men man lär av sina misstag och här ges inte upp.

                              Senaste veckan har jag bara matat varannan dag med en ganska liten bit räkmix (för att inte göda algblomningen mer). Tycker synd om mina troffar som får så lite mat.

                              Imorgon tänkte jag byta 30% vatten. Har kört ännu en filtermatsbit i filtret i det väl fungerande 320 karet i en vecka och planerar därmed att "mata" filtret i 720 karet med bakterier även denna vecka... osv varje vecka.

                              30% vattenbyte blir det imorgon iaf.

                              Testade kh/ph och nitrit/nitrat med ett sticktest igår och allt visade bra värden så inget problem där.

                              Jag har under en vecka filtrerat över "hårt" packad fitlervadd i en extrapatron. Denna vadd har blivigt grön/brunaktig men det känns inte riktigt som att grumligheten fastnar här i. Dvs partiklarna är för små...

                              Lite funderingar:

                              1.Hur lång tid brukar det ta innan man får bort grumligheten om man väl får igång fungerande filter?

                              2. Bör jag fortsätta mata såhär lite för att inte göda "infusorier"/algerna eller vad det nu är...?

                              3. Kan det vara för bra vattenströmning genom en filtermatta. Jag blåser ju igenom 3000 l/h genom ett raster i min modul. Tänkte om det "blåser" för mycket för att bakterierna ska trivas...

                              4. Tyder grönaktigt dimmigt vatten på infusorier lr någon form av algblomning? Det är väldigt lite alger i övrigt på stenar/grus/bakgrund etc


                              Mkt tråkigt detta hoppas någon orkar läsa hela röran... alla funderingar/råd uppskattas mycket!
                              Senast redigerad av Gustaf; 26 december 2008, 23:38.
                              Mina kar http://www.zoopet.com/forum/showthre...39#post1217839

                              Kommentar

                              Arbetssätt...