"Sällskapskar" hjälp med bestånd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • salo
    Användare
    • april 2002
    • 314

    "Sällskapskar" hjälp med bestånd

    Har ett Juwel 400 som jag till nu hade 9 stora skivtetror och en hyfsat stor Synspilahane i. Synspilan fick tyvärr något fel på simblåsan och dog häromveckan.

    Nu har jag bestämt mig för att plocka ner skivtetrorna till källaren och de ska få gå med påfåglar som jag länge varit sugen på att hålla och att juwelkaret som står i vardagsrummet ska bli "sällskapsakvarium", dvs mycket liten fisk och mycket växter, inte alls omöjligt att jag vill testa CO2 framöver osv.

    Så vad jag är ute efter nu är förslag på innevånare, min första tanke är "klassisk" amazonasstuk med några olika tetrastim, pansarmal och någon dvärgciklid. En annan tanke är guramis med ytväxter, en tredje är regnbågsfiskar. Även förslag på växter är intressant, har kört i princip helt växtlöst de senare åren.

    Vad tycker ni, fram med inspirationen :-)
    540 (180x60x50) under uppbyggnad
    30L Nano under planering
    Drömmer om ett Nanorev
  • JohanP
    Användare
    • september 2006
    • 118

    #2
    Rent spontant, med tanke på den storlek på kar du har till ditt förfogande hade jag tveklöst haft regnbågsfiskar. Jag har sett ett såååå häftigt kar i USA med just dessa fiskar. Den synen har etsat sig fast på min hornhinna.

    Inred det som en snabbt rinnande bäck med rundslipade stenar i varierande storlekar, någon enstaka rot med en stor fastväxt Javaormbunke, några stycken Cryptocoryne usteriana eller jättevallisneria stående i bakgrunden.
    Bra fart på vattnet och mycket ljus.

    Två, tre grupper regnbågsfiskar ex G.incissus, M.trifasciata och M.boesmanni samt ett bra gäng Sewellia lineolata.

    Har svårt att tänka mig att inte detta blir en fröjd för ögat.

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      #3
      I länken här finns det en hel del fantastiska växt kar att bli lite inspirerad av =)

      Ciklider från västafrika, dvärg ciklider + tetror o liknande får min röst.


      Senast redigerad av Mattias777; 15 december 2008, 14:02.


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Det finns miljarder idéer till blandning av fisk och växter. Johans tips lär blir intressant, ur min synvinkel, men risken är att om alla drar på med förslag så kommer du att sitta mitt i virrvarret av tips och bli villrådig. Alla utgår ju från vad de själva fascineras av för stunden.

        Men - om du nu spontant är sugen på Sydamerika så finns det otroligt många möjligheter där. Något som tål att tänkas på är att "skikta" fisken, så att det är liv och rörelse överallt. Bara ett tankespån är ett gäng pansarmalar på botten (smaken avgör, långt de flesta håller sig verkligen till botten), en art Apisto (brukar bli mer intressant än att blanda flera arter), någon Hyphessobrycon-liknande strax ovanför botten (rosentetra, fantomtetra, briljanttetra mfl), någon firre som kör mer i mellanskiktet och uppåt (stänktetra, pirangatetra, nättetra, vinkeltetra) och möjligen någon extrem ytfisk (bilbukar).

        Förslag på växter till att börja med (kan bytas ut efterhand som karet stabiliserar sig) är Vallisneria (kosmopolit, finns överallt) som kan dölja filterhuset, hornsärv som renar vattnet (flytväxt), svärdsplantor (till de enklare hör t ex E. bleheri och E. quadricostatus), flytormbunke (C. cornuta) ger lite dunkel samt är en extrem vattenrenare, Najas (bildar täta snår där fisken gärna leker och ger några yngel chans att växa upp, Javamossa (bildar också täta snår, skyddar rom och yngel, inte ljuskrävande) som visserligen inte är biotopriktig, men mossa finns i alla världsdelar. Säg att du varit i Amazonas och samlat in den själv!! Hydrocotyle leucepaula lägger sig också gärna på ytan, och de flesta ytorienterade fiskar kommer att stormtrivas med den. Bra konstrastväxt, ser mycket udda ut i relation till många andra växter. Heternanthera zosterifiolia trivs med en hel del ljus, men är en lätt växt som snabbt bildar kraftiga buskage om man trimmar den lite. Bra leksnår för tetror.

        Cabomba bör du undvika, det är generellt svåra arter som sällan blir bra i sällskapskar.

        Med lite rötter (får gärna gå långt upp i karet, ger en bra höjdkänsla) så blir karet verkligt najs att kika på.

        Well... detta är enbart några förslag, det finns som sagt mycket man kan göra med ett sådant kar. Är nog bättre om du beskriver vad du är sugen på och vilket intryck du vill ha, så blir tipsen bättre.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Central- eller nordamerika är inte så vanligt att folk sätter ihop med undantag för odlingsvarianter av platy, svärdbärare och mollies. Det finns massor av ungfödare och goodeider man kan ha. Även killi. Tetror finns också men sällan i handeln. Firrarna i norra Mexiko samt USA når sällan Sverige men det finns riktigt balla så kallade "darters". Vissa ciklider i släktena Cryptoheros och Thorichthys funkar i dessa sammanhang.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Det finns miljarder idéer till blandning av fisk och växter. Johans tips lär blir intressant, ur min synvinkel, men risken är att om alla drar på med förslag så kommer du att sitta mitt i virrvarret av tips och bli villrådig. Alla utgår ju från vad de själva fascineras av för stunden.

            P

            Hur menar du? Att dina och Johans förslag är att bejaka men inte alla andras?

            Det är väl bara att välja för trådskaparen vad han gillar och inte gillar eller? Förstår inte var du vill komma.....


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • fishweed
              Användare
              • februari 2008
              • 434

              #7
              Ursprungligen postat av Mattias777
              Hur menar du? Att dina och Johans förslag är att bejaka men inte alla andras?

              Det är väl bara att välja för trådskaparen vad han gillar och inte gillar eller? Förstår inte var du vill komma.....
              tror att patrik i sin mening gillar johans ide, inte att det är nått måste att följas, och inte att trådskaparn måste följa deras förslag.


              när det kommer till sällskapsakvarium så bör man nog titta på om man vill ha Large, medium eller small på fiskarna då det är en smaksak. Har själv suttit å tänkt tillbaka när jag hade slamkrypare med en liten strand å så lite tetror i vattnet och att mata med levande syrsor! rolig fisk med ett udda beteende. Om man nu ska ge nått förslag så är det mitt... dock inte så mö till sällskapsakvarium men en intressant fisk för en att studera och visa upp för gäster. [^_^]
              hur googlar man efter ett liv?

              Kommentar

              • salo
                Användare
                • april 2002
                • 314

                #8
                Tack för en bunt bra förslag! Just nu ligger nog faktisk regnbågsfiskar bra till, dels är det lite halvovanligt och dels är de ju grymt snygga. Sitter BTN Tanganyika i karet och har redan rätt bra drag på vattnet då pumpen suttit i sedan jag hade malawi.

                Vem är bäst på regnbågsfiskar i gbgområdet? Vet att Kent i Nol brukar ha en del hemma.
                Senast redigerad av salo; 17 december 2008, 15:15.
                540 (180x60x50) under uppbyggnad
                30L Nano under planering
                Drömmer om ett Nanorev

                Kommentar

                Arbetssätt...