Pterophyllum leopoldi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patdah
    Användare
    • december 2008
    • 64

    Pterophyllum leopoldi

    Häromdagen svänge jag förbi Akvarielagret i Bromma för att handla slangkonverters, slang och lite andra "hårdvaruprylar" men som vanligt var det ju en massa andra där som fick gå före till kassan... jag tog mitt vanliga lilla varv på "lagret" och kollade till ett gäng vildfångade Pterophyllum leopoldi som jag har sneglat på bra länge... den här gången kunde jag dock inte hålla mig utan slog till på sex av dom... dom är cirka 7-8 cm från nosen till yttersta delen på stjärtfenan.

    Jag har ju läst så mycket jag kan finna om dom här små raringarna men det här med längden tycks vara en svår nöt... på vissa sidor här på nätet står det att dom blir max 5 cm och det kanske stämmer om man räknar mina från nosen till där stjärtfenan börjar... dock står det på vissa sidor att dom blir bortåt 10 cm och nu är jag ju lite nyfiken på vilken storlek ni har på era Pterophyllum leopoldi.


    ps. ny här på cilkid.se men finns på några andra forum under samma username.
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #2
    Uppgiften 5 cm SL (=standardlängd) kommer via FishBase och "Check List of the Freshwater Fishes of South and Central America". Uppgiften baseras på det största rapporterade exemplaret i den vetenskapliga litteraturen eller från ett museiexemplar(jag gissar på det förstnämnda). Standardlängd betyder att fisken är 5 cm utan stjärtfena. Med stjärtfena blir det ca 7,5 cm. I akvarium, utan rovfiskar, regelbunden tillgång på proteinrikt foder, utan torrtider och med chans till ett liv mycket längre än medellivslängden i naturen är möjligheten att bli större än så god.

    Nu är Pterophyllum leopoldi ganska ovanlig både i museisamlingar och i akvarium. Jag skulle inte bli förvånad om de enda museiexemplaren utanför Brasilien som inte kommer via akvariehobbyn är de exemplar som J P Gosse använde när han beskrev arten 1963.

    Även jag är nyfiken på hur stor arten kan bli i akvarium. Motsvarande värden för de andra arterna är P. altum 6,5 cm SL och P scalare 7,5 cm SL.
    Senast redigerad av Erik Åhlander; 14 december 2008, 23:48. Anledning: språkl.

    Kommentar

    • patdah
      Användare
      • december 2008
      • 64

      #3
      Strålande info! Om det stämmer så ska ju då mina knappast bli speciellt mycket större än vad dom är idag då.

      Jag tycker mig kunna se att ett par redan har börjat avvika från dom andra fyra och går mer och med för sig själva... parar dom verkligen ut så fort eller har jag tur som har lyckats få med ett par från butiken som redan där har fattat tycke för varandra?

      Kommentar

      • p.ö.
        Användare
        • november 2008
        • 10

        #4
        Ursprungligen postat av patdah
        Häromdagen svänge jag förbi Akvarielagret i Bromma för att handla slangkonverters, slang och lite andra "hårdvaruprylar" men som vanligt var det ju en massa andra där som fick gå före till kassan... jag tog mitt vanliga lilla varv på "lagret" och kollade till ett gäng vildfångade Pterophyllum leopoldi som jag har sneglat på bra länge... den här gången kunde jag dock inte hålla mig utan slog till på sex av dom... dom är cirka 7-8 cm från nosen till yttersta delen på stjärtfenan.

        Jag har ju läst så mycket jag kan finna om dom här små raringarna men det här med längden tycks vara en svår nöt... på vissa sidor här på nätet står det att dom blir max 5 cm och det kanske stämmer om man räknar mina från nosen till där stjärtfenan börjar... dock står det på vissa sidor att dom blir bortåt 10 cm och nu är jag ju lite nyfiken på vilken storlek ni har på era Pterophyllum leopoldi.

        Hej, jag köpte själv sex st förra året i den storleken på Lagret som du beskriver att dina är.

        Två av dessa har parat ut och lagt flera kullar och i dag, ett år senare är dom drygt 10 cm (exkl sjärtfena).

        Bifoga länk från annat forum med bilder:



        Lycka till.
        Senast redigerad av p.ö.; 16 december 2008, 18:16.

        Kommentar

        • patdah
          Användare
          • december 2008
          • 64

          #5
          Ursprungligen postat av p.ö.
          Hej, jag köpte själv sex st förra året i den storleken på Lagret som du beskriver att dina är.

          Två av dessa har parat ut och lagt flera kullar och i dag, ett år senare är dom drygt 10 cm (exkl sjärtfena).

          Lycka till.
          Grattis och tack!

          Hur stora är dina nu då?

          Kommentar

          Arbetssätt...